2026-09-02, 04:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
....

Hemleverans fungerar utmärkt med postnord.
Du framstår bara som en gnällig bög.
Citera
2026-09-02, 05:37
Medlem
postnord hemleverans fungerar felfritt när jag beställer kattsand och andra skrymmande djursaker, som bäddar, mm från ett tyskt zooföretag. Då får jag alltid min leverans lämnad utanför dörren, fungerar felfritt.

Men beställer jag från andra företag som lovar hemleverans med postnord så är det alltid samm gnällvisa och jag får till slut hämta på utlämningställe.
Citera
2026-09-02, 07:04
Medlem
Jag beställde en gång med hemleverans. Paketet var levererat men inget paket låg där.
Citera
2026-09-02, 07:41
Medlem
Cameltotems avatar
Är de billigare saker brukar jag beställa direkt hem, jobbar också hemma.

Men för en annan så förstår jag paketbox är tryggast och smidigast, speciellt de som står utomhus så du kommer åt 24/7.

Oavsett slår det att köa för prata med en tjock tant på ICA som inte hittar ditt paket.
Citera
2026-09-02, 07:42
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja, visst är det konstigt att inte få ned ett litet paket i en stor postlåda?

Nej, det är ju en postlåda. De vet ju inte i sorteringen om du har en gammal "papperskorg" eller en säkerhetslåda med brevinkast och lås för att förhindra stöld av post.
Citera
2026-09-02, 07:44
Medlem
Hemleverans direkt hem till privatpersoner var något som kom till under pandemin.
Nu finns det väl egentligen inte så stor anledning med det.
Ja, det är lite längre att gå och hämtat paketet i närmaste affär än direkt i brevlådan, men själv väljer jag alltid att hämta i affären pga det är högst varierande över hur den som leverera paketet verkligen lägger det och det kan vara högst varierande.
Man tycker ju att allt i storleken av ens postbox borde rimligen hamna i boxen, men så är verkligen inte fallet.
Det kan hamna både vid dörren, lutande mot något hörn i trappen eller i reklamfacket som jag har vid min dörr.
Nu har jag bra grannar, men jag vill i absolut minsta mån behöva tänka halva dagen på jobbet om paketet verkligen är kvar när jag kommer hem pga den alldeles för ofta oansvariga hanteringen av hemleveranserna.
Kan jag välja bort hemleveranser så gör jag alltid det, men i bland verkar det ändå bli så.
Citera
2026-09-02, 07:52
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Skulle säga att hemleverans är på väg bort av följande skäl:
1) Det kostar oftast mer för kunden, så färre väljer det och därmed blir det mindre volymer att förhandla pris om för (större) butiker.
2) Kräver ofta att någon är hemma, och i Sverige jobbar de flesta.
3) Risk för stöld och därmed kostnad för speditören.
4) Risk för skada vid till exempel regn eller blåst och därmed kostnad för speditören.
5) Enklare och bekvämare med box och ombud för de flesta, då man själv väljer när man ska hämta.
Citera
2026-09-02, 08:01
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Sen får man väga in aspekten med småluriga hemsidor som lovar och tar betalt för hemleverans av oss som kunder, men betalar speditören för absolut billigaste transporten vilket är ombud.
Airmee, Budbee etc är firmor som poppade upp och tog mängder med marknadsandelar genom att helt enkelt lägga sig så billigt att dom gick back på varje paket med planen att sedan ta över privatmarknadeb från dom stora drakarna.

Jag vet inte hur många samtal/dag där vi har en förbannad kund som undrar varför i helvete vi inte kör hem paketen till denne då denne betalt för det....dom blir inte mindre förbannade när man meddelar att avsändaren bara betalt för ombudsleverans
Citera
2026-09-02, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, enorm fördel att springa till en låda när du kan få det hem till dörren...
Ja. När man inte vet om man får paketet levererat till dörren ändå. Det är just det som är problemet.
Citera
2026-09-02, 08:28
Medlem
Airmee är väl det absolut sämsta alternativ utav alla, efter egen erfarenhet iallafall, tror inte dem har lyckats leverera varan en enda gång på utsatt dag
Citera
2026-09-02, 08:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Postnord är ju skit de lämnar aldrig paketet i postlådan, Bring och Early bird funkar bra hos mig!
Early Bird har helt tappat det hos mig. Men Bring funkar bra fortfarande.
Citera
2026-09-02, 09:13
Medlem
swebarbs avatar
Problemet med hemleverans att man vet sällan när dom kommer, man kan inte sitta och planera i förväg eller om man ens är hemma när dom ska komma. Skulle beställa hemleverans endast om det är något stort som en TV och liknande, alla mina leveranser kör jag via instabox då det ligger på vägen ändå till min ica butik.

Early bird är annars helt ok men det förutsätter att ingen snor ditt paket då dom lägger det utanför dörren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in