2026-09-02, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Det borde egentligen handla om ombudet helt och hållet. Men av någon skum anledning så är det iallafall skillnad för mig om jag beställer hem nånting via Budbee (Amazon) och sedan Budbee (nån random sida).

Vet inte om det kan vara så att Amazon är en sån gigantisk och viktig partner för dessa ombud att de helt enkelt gör det det där lilla extra för att inte tappa sitt partnerskap.

Budbee har aldrig strulat för mig men verkar med vissa leverantörer ta olika tid beroende på sida man beställer ifrån...
Citera
2026-09-02, 01:02
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
De kan inte lämna i postlådan om man bor i lägenhet men då kommer de inte hem och ringer på. Det blir ombud...

Nej och det kallar jag inte postlåda utan brevinkast, jag menar en post/brevlåda ute vid vägen!
Citera
2026-09-02, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej och det kallar jag inte postlåda utan brevinkast, jag menar en post/brevlåda ute vid vägen!

Oki, så det strular tydligen även med postlåda med dem ibland...
Citera
2026-09-02, 01:16
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Oki, så det strular tydligen även med postlåda med dem ibland...

Ja, visst är det konstigt att inte få ned ett litet paket i en stor postlåda?
Citera
2026-09-02, 01:18
Medlem
Dessa boxar... Vad är fördelen?.Den enda för de flesta, att de inte behöver vara hemma vid en viss tid. Detta utgör dock för mig inget problem...

Fördelar för leverans-företagen är ju uppenbarligen att det blir billigare, då de kan leverera flera paket samtidigt till olika boxar.

Men jag och nog många andra, har inget emot att betala vad det kostar för hemleverans. Om de har börjat tycka det blir för dyrt för dem eller något, kan de väl öka priset?

Om utvecklingen skulle gå bakåt gällande leveranser hade varit tråkigt...
Citera
2026-09-02, 01:22
Medlem
Zoologens avatar
Jag håller med om att PostNords hemleverans är under all kritik. De verkar sätta i system att låtsas att ingen var hemma vid leveransen och så åker paketet till ombudet.

Men detsamma har hänt mig med Amazon och Early Bird. De sistnämnda har inte besvärat sig med att ta med försändelsen utan skickat mail att det fanns hos ombudet. Jag anlitar aldrig dem mer för mitt postombud ligger så långt bort.

Nej, Budbee är det bästa alternativet om man vill vara säker på att få prylen hemlevererad. Det kan ju vara något stort som inte ryms i en paketbox.
Citera
2026-09-02, 01:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ok men det lär tydligen vara specielllt om man bor i lägenhet PostNord strular med hemleverans...

Ah, vad jobbigt. Bor i lägenhet och det har funkat med Postnord för mig men vet att de inte alltid är att lita på.
Citera
2026-09-02, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Jag håller med om att PostNords hemleverans är under all kritik. De verkar sätta i system att låtsas att ingen var hemma vid leveransen och så åker paketet till ombudet.

Ja, också enligt flera på reddit. I mitt fall något med att budet inte varit där, de trodde paketet var för stort för att leverera till lägenhet. Hursomhelst slutar det hos ombud som du, jag och otaliga andra påtalat.

Och det jag såg på reddit? Direkt skrämmande... Ett inlägg för 5 månader sen om detta följt av flera med liknande erfarenheter. Men även ett inlägg skrivet för 5 år sen om exakt samma problem.

De har alltså strulat med hemleveranser i minst 5 år! Det borde tas upp i media och PostNord borde tillsätta en utredning eller ännu bättre, omedelbart åtgärda sina problem.

Citat:
Men detsamma har hänt mig med Amazon och Early Bird. De sistnämnda har inte besvärat sig med att ta med försändelsen utan skickat mail att det fanns hos ombudet. Jag anlitar aldrig dem mer för mitt postombud ligger så långt bort.

Det låter inte bra... Early Bird behöver bara lämna paketet utanför dörren. Tack och lov har det aldrig strulat för mig

Citat:
Nej, Budbee är det bästa alternativet om man vill vara säker på att få prylen hemlevererad. Det kan ju vara något stort som inte ryms i en paketbox.

Jo, de har insett att hemleverans betyder att man levererar hem till kunden... Men som jag skrev, vissa företag har nu börjat välja bort deras hemleverans som alternativ...
Citera
2026-09-02, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ah, vad jobbigt. Bor i lägenhet och det har funkat med Postnord för mig men vet att de inte alltid är att lita på.

Har någon från PostNord faktiskt ringt på din dörr och levererat? Det lär vara lika ovanligt som att se Bigfoot eller något...
Citera
2026-09-02, 01:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Har någon från PostNord faktiskt ringt på din dörr och levererat? Det lär vara lika ovanligt som att se Bigfoot eller något...

Ja då, de har knackat på, och utan att jag måst släppa in dem i trappen. Så in verkar de komma.

Men har en känsla av att det handlar lite om vem som jobbar där man bor. Postnord brev lyckades slarva bort 90 % av mina brev under två år. Jag klagade flera gånger. Men det blev inte bättre. Men plötsligt funkade det igen och alla brev kom fram i flera år. Nu kom två brev bort bara i somras... de kanske har återanställt han som äter upp mina brev.
Citera
2026-09-02, 02:43
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja då, de har knackat på, och utan att jag måst släppa in dem i trappen. Så in verkar de komma.

Men har en känsla av att det handlar lite om vem som jobbar där man bor. Postnord brev lyckades slarva bort 90 % av mina brev under två år. Jag klagade flera gånger. Men det blev inte bättre. Men plötsligt funkade det igen och alla brev kom fram i flera år. Nu kom två brev bort bara i somras... de kanske har återanställt han som äter upp mina brev.

Man ska kanske inte ondgöra sig helt över PostNord. Inte vad det gäller själva postutdelningen iaf. Hemleveransen är en annan femma. Men min brevbärare är en hyvens kille som tar med paket som egentligen skulle gått via ombud. Så det är väl så att det finns stjärnor där också.
Citera
2026-09-02, 02:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja, visst är det konstigt att inte få ned ett litet paket i en stor postlåda?
Har postlåda i hyreshus och får alltid för stora paket inlagda så man måste slita sönder kartongen och försöka trycka och platta paketen för att få ut dem ur lådan.

Förr gick det mesta till ombud. Så jobbigt var det inte. Nu finns boxar överallt dessutom. Bättre än att paket stjäls av grannar och förbipasserande för folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in