2026-09-01, 13:43
Medlem
Jag har länge trott att Flashback hade patent på låg nivå ibland, men det är ingenting mot vad som pågår på Facebook numera..

Det är skrämmande att läsa i kommentarsfälten. Folk vräker ur sig åsikter om ämnen de uppenbarligen inte har någon koll på, har inte ens läst förbi rubriken, sväljer ren propaganda med hull och hår och upprepar bara vad andra skriver.

Vad har hänt de senaste åren? Har det skett ett kollektivt tapp i kritiskt tänkande efter pandemin, eller är det algoritmerna som medvetet lyfter fram det mest obegåvade innehållet för att skapa ilska?

Vad driver denna totala fördumning?
Är det fler som märkt av samma sak?
Citera
2026-09-01, 13:50
Medlem
One2Manys avatar
Det har inte skett någon "fördumming": Boomers har alltid varit totala idioter som inte vet, kan eller förstår någonting.

Innan de kollektivt hittade till Facebook slapp man dem iaf online.
Citera
2026-09-01, 13:50
Medlem
På Flashback är det lite mer varierande. Mycket lågt men en del bra. På Facebook är de flesta ofattbart korkade eller oinsatta av allt de kommenterar.
Citera
2026-09-01, 14:29
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag tror att det är grundinläggen som förändrats.

När Facebook kom skulle man kort berätta vad man gjorde.

"Underbar dag på stranden idag!", med några efterföljande kommentarer som "Härligt!", "Vilken strand var ni på?".

Konspiratoriska inlägg, debatter, religiösa inlägg, AI-slop och skit fanns inte på plattformen då. Om du inte rörde dig i sådana grupper, vilka ofta var slutna.

Numer ska alla hänga ut myndigheter, vräka fram alldeles för mycket detaljer om sina liv, diskutera chemtrails, politik etc.
Vilket uppmanar till debatt, vilket många är helt urusla på.

Dessutom algoritmen som lyfter fram de inläggen från okända personer bara för att de är kontroversiella/har högt engagemang. Gruppinlägg från helt värdelösa grupper som numer också är öppna grupper.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-09-01 kl. 14:32.
Citera
2026-09-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsstad
Det känns osannolikt att den genomsnittliga kunskapsnivån är så låg i verkligheten, folk framstår rent ut sagt som helt utvecklingsstörda. Kan det vara algoritmerna som spökar?

Kanske. Men jag tror att framför allt vad det gäller mer mainstream ämnen som kreti och pleti kommenterar drar kommentarsfält på facebook till sig mer korkade personer. Iaf av lite äldre människor. Mer vettiga personer har inte facebook eller andra sociala medier.
Citera
2026-09-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det har inte skett någon "fördumming": Boomers har alltid varit totala idioter som inte vet, kan eller förstår någonting.

Innan de kollektivt hittade till Facebook slapp man dem iaf online.

Jag tror definitivt att "Boomers" på facebook ofta är korkade. Vettiga Bommers har inte facebook.
Citera
2026-09-01, 14:40
Avstängd
Citat:
Det ligger något i det, men samtalsklimatet på Facebook har ändå förändrats märkbart till det sämre jämfört med hur det såg ut förr.

Det känns osannolikt att den genomsnittliga kunskapsnivån är så låg i verkligheten, folk framstår rent ut sagt som helt utvecklingsstörda. Kan det vara algoritmerna som spökar?

Just de idioterna kapar nästan varje tråd och styr bort diskussionen från det faktiska ämnet.

Jag tror det påverkas rätt mycket av att det är såna som har tid att härja på nätet på dagtid, och inte pengar till att göra annat.
Citera
2026-09-01, 14:41
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Jag har länge trott att Flashback hade patent på låg nivå ibland, men det är ingenting mot vad som pågår på Facebook numera..

Det är skrämmande att läsa i kommentarsfälten. Folk vräker ur sig åsikter om ämnen de uppenbarligen inte har någon koll på, har inte ens läst förbi rubriken, sväljer ren propaganda med hull och hår och upprepar bara vad andra skriver.

Vad har hänt de senaste åren? Har det skett ett kollektivt tapp i kritiskt tänkande efter pandemin, eller är det algoritmerna som medvetet lyfter fram det mest obegåvade innehållet för att skapa ilska?

Vad driver denna totala fördumning?
Är det fler som märkt av samma sak?
Tycker det ser likadant överallt, Flashback, Facebook, Reddit
Citera
2026-09-01, 14:47
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Tycker det ser likadant överallt, Flashback, Facebook, Reddit

Jag läste en gång en rolig kommentar på Flashback med svar på frågan:

- Är det viss typ av personer som du brukar reta dig på?

- Jag retar mig på alla.

Citera
2026-09-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Kanske. Men jag tror att framför allt vad det gäller mer mainstream ämnen som kreti och pleti kommenterar drar kommentarsfält på facebook till sig mer korkade personer. Iaf av lite äldre människor. Mer vettiga personer har inte facebook eller andra sociala medier.
​Med tanke på hur stort Facebook är ligger det nära till hands att tro att kommentarsfälten speglar hela befolkningen. Men det måste väl ändå vara en illusion? För om det där faktiskt är ett tvärsnitt av samhället, då ser det extremt mörkt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Smartkurvan störtdök efter vaccinationerna!

Hoppas folk lärt sig till nästa gång.
Det har du en poäng i.
Citera
2026-09-01, 15:08
Medlem
Citat:
​Med tanke på hur stort Facebook är ligger det nära till hands att tro att kommentarsfälten speglar hela befolkningen. Men det måste väl ändå vara en illusion? För om det där faktiskt är ett tvärsnitt av samhället, då ser det extremt mörkt ut.

Jag tror definitivt folk som skriver massa i kommentarsfält är dummare än genomsnittet.
Citera
2026-09-01, 15:40
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag läste en gång en rolig kommentar på Flashback med svar på frågan:

- Är det viss typ av personer som du brukar reta dig på?

- Jag retar mig på alla.

Jag gillar ingen
Jag hatar alla
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in