2026-08-31, 13:34
Medlem
oligarkss avatar
Mellan den 17 och 23 augusti genomförde
polisen en nationell trafikvecka. I samband
med insatsen i region Mitt registrerades
drygt 1 000 hastighetsöverträdelser.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/mitt/2026/augusti/drygt-1-000-hastighetsovertradelser-under-trafikveckan-i-mitt/

- Det är viktigt att alla följer den hastighetsbegränsning som gäller! Det är extra viktigt på platser där många människor är i rörelse. Barn, unga och föräldrar ska uppleva trygghet på skolvägen eller på väg till idrotten, säger Conny Salestedt, samordnare för trafiken i region Mitt.

Sammanlagt rapporterades 1 009 förare för
hastighetsöverträdelse, 306 i intervallet 6-9 km/h.

- Det är accepterat bland många bilister att köra några km/h för fort och där behöver vi påverka attityden. Att påverka den stora massan att sänka farten är ett effektivt sätt att rädda liv, förklarar Conny Salestedt.

1009 förare som tänjde på gränsen.
Håller ni hastigheten eller några km/h för fort?
Senast redigerad av oligarks 2026-08-31 kl. 13:39.
Citera
2026-08-31, 13:42
Medlem
Kör bara för fort på motorväg, motortrafikled och mycket raka, fina och breda landsvägar där sikten är god och väglaget är bra. Det finns en speciell plats i helvetet för folk som kör för fort på villagator, tätbebyggda områden och utanför skolor. Speciellt när gatan kryllar av folk som rör sig till fots.

Vilka är tomtarna som alltid kör 60km/h? De kör 60 på motorvägen, sen kör de 60 utanför en skola. Varför är de låsta vid just den hastigheten.
Citera
2026-08-31, 13:46
Medlem
oligarkss avatar
Håller hastigheten där den verkligen ska hållas.
Motorväg etc, blir det lite fortare (ibland).

De som alltid kör för fort, bör tänka om lite.
Citera
2026-08-31, 13:48
Medlem
2560ps avatar
Brukar alltid hålla hastigheten. Man vill ju inte bli stoppad i onödan när man är ute och fyllekör.
Citera
2026-08-31, 13:54
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan oligarks
Jag kör alltid för fort, är det 80 kör jag 82, är det 110 brukar jag ligga på 113. Är ögontjänare så ser jag polisen eller en fartkamera så ligger jag däremot lite under anbefalld hastighet.

Men var det inte en nonsens uttalande av den där trafikpersonen som du citerar? Ska verkligen alla barn, unga och föräldrar uppleva en trygghet vid vägen?

Det finns många partier men också människor som har en känsla av oro inför det mesta i vårt samhälle och försiktighetsprincipen gör att inget som rullar kan tillåtas. Ska någons oro reglera trafiken, vad tycker du?
Citera
2026-08-31, 13:54
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Inom tätbebyggt område brukar jag vara noggrann, annars kan jag tänka mig att tänja på de gränser som finns.

Sen har jag en lite reflektion, intressant att de som vill köra om mig på vår 30-sträcka i byn ofta har barn i bilen. Är det för att de har sina barn tryggt inne i sin bil och bara andras barn kan drabbas av deras önskade hastighet?
Citera
2026-08-31, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
I samband med insatsen i region Mitt registrerades drygt 1 000 hastighetsöverträdelser.
Finns det inget om hur många av dessa som var yrkesförare, typ varutransporter, taxi, buss och liknande?
Citera
2026-08-31, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Mellan den 17 och 23 augusti genomförde
polisen en nationell trafikvecka. I samband
med insatsen i region Mitt registrerades
drygt 1 000 hastighetsöverträdelser.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/mitt/2026/augusti/drygt-1-000-hastighetsovertradelser-under-trafikveckan-i-mitt/

- Det är viktigt att alla följer den hastighetsbegränsning som gäller! Det är extra viktigt på platser där många människor är i rörelse. Barn, unga och föräldrar ska uppleva trygghet på skolvägen eller på väg till idrotten, säger Conny Salestedt, samordnare för trafiken i region Mitt.

Sammanlagt rapporterades 1 009 förare för
hastighetsöverträdelse, 306 i intervallet 6-9 km/h.

- Det är accepterat bland många bilister att köra några km/h för fort och där behöver vi påverka attityden. Att påverka den stora massan att sänka farten är ett effektivt sätt att rädda liv, förklarar Conny Salestedt.

1009 förare som tänjde på gränsen.
Håller ni hastigheten eller några km/h för fort?

OM alla hastighetsgränser är optimala så har han en poäng men merparten
är satta efter folk som inte klarar körkortskraven

70 vid avfarten alby vid stenkyrkan är åthelvete för högt för alla men vill särskilt se
en långtradare med släp gå igenom gär med den farten.

Om det är så viktigt o farligt att köra fortare varför håller inte alla polisbilar dessa ofarliga hastigheter 24/7 - alla bilar är inte lika bra o alla kör inte lika bra - varför ska alla ha samma begränsningar - en del rörisar jobbar fortare o bättre än andra målare o bilmekar likaså men de begränsas inte av lagstiftning för detta
Citera
2026-08-31, 14:39
Medlem
busy-signals avatar
Vad skönt det känns att polisen är med och räddar liv och skapar trygghet! Och vad bra att dom prioriterar brott som inte utgör så stora risker för konstaplarna också.

Japp, jag kör alltid lite för fort, men jag närmar mig laglig fart för varje år som går. Har oftast inte så bråttom numera, så jag börjar gilla att köra lugnt nu.

Men om nån ligger under hastigheten så kör jag om utan att vänta i kilometervis.
Citera
2026-08-31, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
OM alla hastighetsgränser är optimala så har han en poäng men merparten
är satta efter folk som inte klarar körkortskraven

70 vid avfarten alby vid stenkyrkan är åthelvete för högt för alla men vill särskilt se
en långtradare med släp gå igenom gär med den farten.

Om det är så viktigt o farligt att köra fortare varför håller inte alla polisbilar dessa ofarliga hastigheter 24/7 - alla bilar är inte lika bra o alla kör inte lika bra - varför ska alla ha samma begränsningar - en del rörisar jobbar fortare o bättre än andra målare o bilmekar likaså men de begränsas inte av lagstiftning för detta

Oj oj oj oj….

Är det verkligen så illa under hattparkeringen på dig….?
Det du framför i ditt inlägg visar att du har stora brister i förståelse av risker och konsekvenser.

Oavsett förares kompetens så kan det förr eller senare råka bli en miss som kan resultera i en olycka.
Hur tror du då hastigheten påverkar det krockvåld som uppstår? Låt säga att de där himla duktiga förarna som tycker de kan köra fortare, ändå råkar ut för en olycka, kan deras högre hastighet då orsaka större skador f.r den själva eller andra?

Låt säga att nån annan råkar ställa till det, och den där duktigare föraren råkar drabbas av detta. Kan den högre hastigheten den där duktigare föraren tyckte han kunde klara då påverka hur stora skadorna blir? Kanske bli skillnaden mellan liv eller död, får den duktige eller nån annan…..

Nu vet jag inte exakt vilken avfart du talar om, men det är inte krav på att köra i skyltad hastighet, utan varje förare skall välja den hastighet som är lämplig för aktuellt fordon och omständigheter. Man ska alltså inte köra fortare än att man behåller kontrollen på fordonet, och kan stanna eller väja för varje hinder man kan förutse på den del av vägen man kan överblicka.
Citera
2026-08-31, 14:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Min bil ställer in hastigheten efter skylten så då blir det att man håller den farten. När jag själv ställde in farthållaren så ställde jag den ofta fem över.
Gjorde inget speciellt med de där fem minuterna jag faktiskt tjänade på att köra för fort så nu orkar jag inte hålla på längre. Min bil plingar dessutom fyra gånger varje gång man kör över hastighetsbegränsningen och det måste kopplas bort för varje gång man startar bilen så det orkar jag inte.
Då är det enklare att låta bilen sköta hastigheten. Funkar kanon till 99% skulle jag säga. Ibland missar den och ibland hittar den på någon egen hastighet men så sällan så bara åka med.
Citera
2026-08-31, 15:14
Medlem
oligarkss avatar
Lite kuriosa: Kan vara att folk kör för fort på grund av en kombination av psykologiska faktorer, stress och att moderna bilar är så pass tysta och stabila att höga hastigheter inte märks av. Och många tänker att en olycka inte kommer att drabba dem själva. Kanske fartens tjusning som upplevs att det är roligt, spännande eller ger en känsla av frihet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in