2026-08-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Oj oj oj oj….

Är det verkligen så illa under hattparkeringen på dig….?
Det du framför i ditt inlägg visar att du har stora brister i förståelse av risker och konsekvenser.

Oavsett förares kompetens så kan det förr eller senare råka bli en miss som kan resultera i en olycka.
Hur tror du då hastigheten påverkar det krockvåld som uppstår? Låt säga att de där himla duktiga förarna som tycker de kan köra fortare, ändå råkar ut för en olycka, kan deras högre hastighet då orsaka större skador f.r den själva eller andra?

Låt säga att nån annan råkar ställa till det, och den där duktigare föraren råkar drabbas av detta. Kan den högre hastigheten den där duktigare föraren tyckte han kunde klara då påverka hur stora skadorna blir? Kanske bli skillnaden mellan liv eller död, får den duktige eller nån annan…..

Nu vet jag inte exakt vilken avfart du talar om, men det är inte krav på att köra i skyltad hastighet, utan varje förare skall välja den hastighet som är lämplig för aktuellt fordon och omständigheter.

Låter vettigt - men det låter inte vettigt att detta bara ska gälla åt ett håll.

När kör jag själv sämst? Där det är fartkameror för då tittar jag på hastighetsmätaren mycket o ofta det gör jag nästan aldrig annars. O att det sen finns kameror i nedförbacke är ju mer än oförskämt- normala människor släpper gasen i nedförsbacke - de ställer sig inte på bromsen.

DU PÅSTÅR ATT ALLA HASTIGHETSGRÄNSER ÄR EXAKT RÄTT SATTA - DÄR HAR DU TOTALT FEL

Vad är högsta bästa motorvägsfarten - här kommer jag att förvåna dig o er 130 km/tim - då
pinnar det på bra - högre ger inte så mycket men ökar riskerna kraftigt
Citera
2026-08-31, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Låter vettigt - men det låter inte vettigt att detta bara ska gälla åt ett håll.

Jaha, du får nog förklara vad du menar med det…..? Vad då bara gälla åt ett håll…?

Citat:
När kör jag själv sämst? Där det är fartkameror för då tittar jag på hastighetsmätaren mycket o ofta det gör jag nästan aldrig annars.

Ok, men då kanske du inte är helt lämpad att köra bil, då en viktig sak vid framförandet av ett fordon i trafik, är att klara av att hålla koll på hastigheten och tillse att man inte bryter gällande hastighetsgräns.
Detta ska en bilförare klara, utan väsentliga problem, i synnerhet med den hjälp modernare bilar kan bidra med (men som många tycks vara allergiska mot) men som du ju visar exempel på att det finns människor som kan få problem med etta om de behöver kolla hastigheten ofta.

Citat:
O att det sen finns kameror i nedförbacke är ju mer än oförskämt- normala människor släpper gasen i nedförsbacke - de ställer sig inte på bromsen.

Jaha, varför skulle det vara oförskämt….? Var i TF står det att det är tillåtet att bryta hastighetsgränser om det är nedförsbacke?

Och hur ofta behöver man ”ställa sig” på bromsen i nedförsbacke för att inte gå över hastighetsgränsen…? Normala allmänna vägar är inte svart pist…

Citat:
DU PÅSTÅR ATT ALLA HASTIGHETSGRÄNSER ÄR EXAKT RÄTT SATTA - DÄR HAR DU TOTALT FEL

Spännande…. Kan du citera var jag skulle ha påstått det….? Lycka till….

Däremot så kanske du som verkar tro dig vara trafiksäkerhetsexpert eller nåt, ska förklara för oss vad du menar att ”rätt hastighet” är, och varför. Alltså vilka kriterier och vilka analyser, statistik och på vad, menar du man ska ha som grund för definitionen av ”rätt hastighet”?

Har du full insikt och kunskap i hur de styrande myndighetens som sätter hastigheterna kommer fram till de hastighetsgränser de sätter? Vad de har med i bedömningarna, och vad som prioriteras, hur och varför..?
Om du inte har det, eller personligen tycker nåt helt annat, vem menar du ska anses ha rätt då…? Har du mandat för att bestämma vad vi ska prioritera när det gäller trafiksäkerhet och vilka hastighetsgränser vi ska landa på….? Om inte, så vilka har det…?
Kan det vara så enkelt att du kan tycka vad sjutton du vill om hastighetsgränserna, men så länge du inte har mandat att bestämma över dessa så är det bara så att du skall följa trafikreglerna, och i det gäller att även följa hastighetsreglerna. För oavsett om du tycker de är krokade så kanske de inte är så korkade om du skulle sett hur de kom fram till dessa beslut, vad de hade som grund, och mål, och vad man prioriterade.
Hastighetsgränserna är ju som allt annat en kompromiss.

Citat:
Vad är högsta bästa motorvägsfarten - här kommer jag att förvåna dig o er 130 km/tim - då
pinnar det på bra - högre ger inte så mycket men ökar riskerna kraftigt

Ja det är dessutom en hastighet som de flesta brukar landa inkräktarna av, i alla fall efter att t ex nyhetens första behag lagt sig t ex nere på autobahn. Faktum är att snittfarten på autobahns sträckor med fri fart ligger på ca 130 kmh.

Men, om du fått se skillnaden i krockvåld mellan säg 110 och 130, så kanske du fått dig en tankeställare.

Det de flesta verkar ha svårt att förstå, är att hastighetsgränserna primärt inte är satta utifrån hur fort man kan köra, utan utifrån vad som händer OM det går på skit och blir en kollision.
Citera
2026-09-01, 15:29
Medlem
oligarkss avatar
Annan brottslighet under kontrollen:
Polisen rapporterade 58 narkotikabrott
och upptäckte 2 brott mot vapenlagen
och 2 stölder.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/mitt/2026/augusti/drygt-1-000-hastighetsovertradelser-under-trafikveckan-i-mitt/
Citat:
– Det är vanligt att vi vid våra kontroller också
upptäcker annan brottslighet, det handlar inte
endast om trafiksäkerhet, avslutar Conny Salestedt.
Citera
2026-09-03, 21:44
Medlem
I region Mitt så bor det 2,1 miljoner människor varav kanske hälften har körkort. Det rör sig således troligen om flera miljoner bilresor under perioden. Låt säga att 10 % är notoriska fortkörare som mer eller mindre alltid kör för fort överallt så är det ändå bara en liten bråkdel som har åkt fast.

Jag brukar ibland roa mig genom att studera lagöverträdelser när jag cyklar eller sitter som passagerare i en bil. I stan så ser man nästan någon som gör något förbjudet varje minut.

Tittar man på motorvägen genom en stad där hastigheten är sänkt från 110 till 80/90 så kör kanske 30% av bilarna för fort om det inte är annan trafik som hindrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in