Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
Hon har ju helt rätt i sak. Har du googlat
status confessionis?
Kyrkan ska inte lägga sig i politiken, men kyrkan har all rätt att försvara sina egna MOT politiken och ge vägledning för hur man beter sig kristet (så att man "kommer till himlen"). Så har det varit i hundratals år.
Och logiken är väldigt enkel. Den kristna läran säger att man i allt och i alla sina handlingar ska bete sig som kristen. Det gäller uttryckligen också följderna av handlingen, inte bara handlingen i sig. Att rösta i ett val är givetvis en handling, med följder. Därför bör man väga in sin kristna tro också när man röstar.
Det var dessutom ett av huvudargumenten när KD ursprungligen bildades, att kristna inte kunde eller hade svårt att rösta i ett val eftersom alla dåvarande partier stod för "icke-kristen politik". Därför har jag länge undrat hur nuvrande KD resonerar, när de själv kör en definitivt "icke-kristen" politik.
Personligen tycker jag att ifrågavarande präst går för långt, fast hon har rätt i sak. Svenska kyrkan brukar normalt inte stå och hötta med pekfingret, utan fokusera på "vägledning och upplysning". Det hade därför räckt om hon hade uppmanat alla väljare att "rannsaka sitt hjärta" för att avgöra vilka partier man som kristen kan rösta på, och vilka man som kristen inte kan rösta på.
Nu vet jag inte vad som står bakom det här, om det är den ifrågavarande prästens egen övertygelse eller om hon ger uttryck för nånting som kommit emot i hennes arbete (t.ex. som är oroliga för att bete sig "okristet" i valbåset).
Utan att dessmera veta vad det är frågan om så skulle jag gissa att det har att göra med Tidös hatiska retorik mot människor som enligt kyrkan och kristen tro i första hand inte är "parasiter" och "hot mot Svärje" utan medmänniskor som behöver hjälp. Det är nämligen klockrent "Jesus" och att hjälpa sådan politik till makten är definitivt INTE att "agera kristet".
Avslutningsvis skulle det nog ha varit schysst av TS att påpeka att Hammar UTRYCKLIGEN säger att det är inget som helst problem med att rösta borgerligt ("på borgerliga partier"). Problemet är enbart Tidö-politiken, och den syn på människovärdet som Tidö-samarbetet står för.