2026-09-05, 11:23
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Där fick du det förklarat! Jag orkade inte igår.

Fick vadå förklarat? Att jag har en annan tolkning och att tolkningen gör att.man inte kan säga något med säkerhet?
Jag ifrågasätter fortfarande hur du kan säga "inget har skett" som ovillkorad sanning.
Svara på det tack.
Citera
2026-09-05, 11:25
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Var det på konserten då, måste varit grovt ha i minnet till Burger King kön

Jag vet inte OM, jag vet inte NÄR, jag vet inte HUR.
Jag vet att den KAN ha hänt något baserat på dotterns uppgift och polisens yttrande.

Kort sagt, jag vet precis lika lite som majoriteten av deltagarna i tråden.
Senast redigerad av Turphiee 2026-09-05 kl. 11:45.
Citera
2026-09-05, 13:00
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag vet inte OM, jag vet inte NÄR, jag vet inte HUR.
Jag vet att den KAN ha hänt något baserat på dotterns uppgift och polisens yttrande.

Kort sagt, jag vet precis lika lite som majoriteten av deltagarna i tråden.

Jag förstår hur du menar och kan instämma.

Det går inte helt att uttala sig om vad "i samband med händelsen" avses.

Menas händelsen såsom i samband med slagsmålet, eller innefattar händelsen även tidigare under kvällen? Hur lång är en händelse?

Dottern uppger att hon hade fått ovälkomna närmanden från killarna tidigare under kvällen. Polisen säger, vad jag förstår, inget om det stämmer eller inte. Endast att sexuella ofredanden inte förekom i samband med händelsen.

Om deras händelsetidsspann sträcker sig till just tidigare under aftonen, så menar de att inget hänt alls. Varken tiden innan Burger King eller vid bråket. Men igen. Det vet vi ju inte med full säkerhet.

Jag tolkar det dock som att de menar i samband med slagsmålet. Troligtvis är det också från den händelsen de har vittnen och kamerabevis och bygger sitt uttalande på.

Men, vi kan tolka det hela olika.

Edit: Glömde skriva att det förstås går att förstå begreppen sexuella ofredanden och ovälkomna närmanden olika. Killarna kan helt klart ha sagt eller gjort något till dottern innan (eller vid BK) men polisen klassar det inte av karaktären sexuella ofredanden. Eller så gjorde eller sa de inget alls, varken innan eller vid bråket.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-09-05 kl. 13:49.
Citera
2026-09-05, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Blev han sparkad i huvudet när han låg ned var avsikten att döda. Det vet vi inte än. Hoppas på film kommer fram över händelseförloppet. Är det två som sparkar på honom är det extra illa. Vad skulle annars syftet vara att sparka någon som ligger ned i huvudet när man ändå är två mot en?

Ena snubben blev dömd för att just sparkat någon som låg ned för mindre än ett år sedan.

Tyvärr med Sveriges lagar i dag tippar jag på dråp eller grov misshandel och vållande till annans död.
Fel enligt mig!

Det är det åklagaren ska bevisa och det tror ju även du blir svårt. Vad som är fel enligt dig tar rättsväsendet ingen notis av.
Citera
2026-09-05, 15:30
Medlem
Citat:
Dråp är fortfarande en handling med uppsåt eller likgiltighet. D.v.s. GM ska ha haft för avsikt att döda eller borde varit införstådd med att handling skulle kunna leda till döden.
Det finns några förmildrande omständigheter som gör att det blir dråp istället för mord, men båda brotten likställs när det kommer till uppsåt / likgiltighet.

Du pratar om vållande till annans död.

Det förmildrande omständigheten är att dom misstänkta sannolikt inte hade för avsikt att döda utan gjorde en grov missberäkning på effekten av det våld dom utövade.

Så med största sannolikhet blir det dråp. Kanske mest för att det är rubriceringen.
Visst skulle utredning och förhör kunna ge uppgifter som får det ändrat till mord.
Citera
2026-09-05, 16:26
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Det förmildrande omständigheten är att dom misstänkta sannolikt inte hade för avsikt att döda utan gjorde en grov missberäkning på effekten av det våld dom utövade.

Så med största sannolikhet blir det dråp. Kanske mest för att det är rubriceringen.
Visst skulle utredning och förhör kunna ge uppgifter som får det ändrat till mord.

Nej, det du beskriver är fortfarande vållande till annans död.
Citera
2026-09-05, 16:30
Medlem
Turphiees avatar
Personligen börjar jag mer och mer tro att rubriceringen är dråp för att döden inträffade i efterhand och inte på plats.
Rubriceringen ändrades från grov misshandel när BO dog. Att den inte ändrades till mord eller vållande tror jag beror på att mängden våld räcker upp till mord men att döden inte inträffade direkt

Alternativet kan vara att man rubricerat för att få tillgång till fler utredningsverktyg.

Såklart två gissningar från min sida. Ska bli spännande att se utfallet.
Citera
2026-09-05, 16:55
Medlem
Fleavmoes avatar
Säkert har ni läst denna artikel i Vf där åklagare utifrån frågor rörande detta fall diskuterar skillnad mellan dråp och mord:

"På sociala medier frågar sig många varför de inte misstänks för mord i stället, eftersom rykten har låtit göra gällande att de misstänkta männen bland annat hoppat eller stampat på målsäganden. I nuläget är det dock obekräftade uppgifter."

https://www.vf.se/karlstad/skillnaden-mellan-mord-och-drap-aklagaren-reder-ut/
Citera
2026-09-05, 17:31
Medlem
Citat:
Då är vi av olika uppfattning om vad "i samband med händelsen" betyder.

Min uppfattning när man pratar om ett filmat och bevittnat bråk är att man inte kan ha blivit slagen "i samband med bråket" ifall man blir slagen av samma killar 3-4 timmar senare.
Jag jämställer orden "bråket" och "händelsen" i detta fall.
Om något sker som är mer eller mindre orsaken till ett bråk, så ser jag det annorlunda. Ger du mig en snyting och jag hämnas genom att skjuta dig fyra timmar senare hör dessa två händelser ihop. Och det är då inte helt språkligt fel att säga att jag i samband med händelsen (dvs skjutningen) har blivit slagen av dig.

Lägg därtill att såväl poliser som journalister inte alltid är fullfjädrade lingvister.

Men som med allt annat i detta fall. Det kommer väl en FUP en dag i vilken vi kan läsa vad som har hänt och när, denna natt.
Citera
2026-09-05, 18:12
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Personligen börjar jag mer och mer tro att rubriceringen är dråp för att döden inträffade i efterhand och inte på plats.
Rubriceringen ändrades från grov misshandel när BO dog. Att den inte ändrades till mord eller vållande tror jag beror på att mängden våld räcker upp till mord men att döden inte inträffade direkt

Alternativet kan vara att man rubricerat för att få tillgång till fler utredningsverktyg.

Jag tror det blir vållande om inga sparkar mot huvudet förekommit. Då gissar jag på dråp.

Men det förutsätter att det överensstämmer med dödsorsaken.
Citera
2026-09-05, 18:19
Medlem
DasspappretDNs avatar
"Så blev dödsmisshandeln i Karlstad en del av valrörelsen"

Översatt från nyspråk:

"Så körde vi en lömsk PSYOP mitt i valrörelsen där vi först fick flashback att tro att det var invandrare som dödsmisshandlat en svenne för att sedan rycka undan mattan under fötterna på dem ti hi hi"

Har vi någonsin haft ett snuskigare riksdagsval än i år?
Citera
2026-09-05, 18:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

NEJ, fördröjningen påverkar inte brottsrubriceringen. Den styrs av åklagarens bedömning av hur hänsynslöst våldet var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in