2026-08-31, 11:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Den stora frågan här är väl egentligen vad som avses med ”när risken för våld är tydlig”? Om nu risken för våld är tydlig bör väl det föregåtts av någon form av hot eller våld och sådana saker är ju redan brottsliga, så vad menar man egentligen?

Som vanligt i dessa tider känns detta mest som valfläsk utan ordentlig redovisning av vad fläsket egentligen avser.

Personligen måste jag säga att mitt största problem med Tidö är att de tycks ta lite väl lätt på rättsliga principer i sin iver att visa sig hårda mot brottslighet. Nu är det förstås väldigt oklart vad som föreslås den här gången men man kan inte gärna tvångsomhänderta folk utan att ha ordentligt på fötterna.

Och innan någon börjar vimsa om de rödgröna så är de i min mening sju resor värre på alla möjliga sätt.
Citera
2026-08-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Nu vill moderaterna att män som kan riskera slå en kvinna skall bli inlåst på obestämd tid- fastän de inte begått något brott.

Tankar på detta? Fan aldrig mer M https://www.svd.se/a/0pk5oA/kristersson-farliga-man-ska-tvangsomhandertas
Moderaterna vill låsa in alla farliga män. Farligast är Gunnar Strömmer.
Citera
2026-08-31, 11:46
Medlem
Mytenlegendes avatar
Gör vi det på andra vägen runt med en kvinna som slår män?

Om inte - varför tar vi inte med kvinnors våld i det hela?
Citera
2026-08-31, 11:55
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsstad
Det handlar helt enkelt om att hålla befolkningen i schack. Ingen vågar göra uppror eller kritisera staten när man riskerar att stämplas som "terrorist", "våldtäktsman" eller "pedofil".
​Och säg inte att makthavarna (som konstant åker fast för brott själva) "aldrig skulle göra nåt sånt". Vi ser ju korruptionen inom svenska myndigheter varje dag. Att ge dem ännu fler verktyg är rent vansinne. Vi har inte en i närheten så stor problematik kring våld i nära relationer eller serievåldtäktsmän som det nu skriks om.

Det är verkligen helt sjukt. Folk befinner sig i en masspsykos likt den under coronapandemin. Många verkar genuint tro att invandrargäng drar runt och våldtar svenska kvinnor dagarna i ända, men det stämmer helt enkelt inte.

​Visst har vi haft visst trassel i förorterna (mycket på grund av felaktig narkotikalagstiftning och polarisering) samt några gäng som sköt på varandra ett tag från 2015 (efter polisens omorganisation just 2015). Men hotbilden och problemen har förstorats hundra gånger om av trollarméer på nätet.

Man skapar syndabockar och får folket att rikta allt sitt hat mot dem, samtidigt som man lovar att allt löser sig bara staten får mer makt och rättigheter att ta itu med dem. Samtidigt plundras statskassan i kulisserna medan allas blickar är riktade mot syndabockarna. Man eldar på en korkad befolkning, det är ju klassisk fascism/nazism.

Lägg till detta en lång rad av liknande lagar som försämrar männens likhet inför lagen, frihet och rättssäkerhet:

Lagförslaget som TS beskriver, samtyckeslagen, minskade beviskrav i våldtäktsmål, rubriceringen oaktsam våldtäkt, lagen mot psykisk misshandel, skärpningar av sexköpslagen, förbud mot att verka på sexsajter som OnlyFans, femicid ska ge livstid men inte mord av män som bygger på manshat (förslag).

Problemet med alla dessa är att det ökar godtycke och har udden riktad mot just gruppen män. Samtidigt kallar man Sverige jämställt. Det hela är Orwellskt, och män borde börja maska och inte bidra till samhället i den grad de gör. Kontraktet är brutet. Redan tidigare så diskrimineras pojkar i skolans betygssättning, män har inte en chans i vårdnadstvister, och unga män får sina liv förstörda av psykiskt sjuka kvinnor som falskanmäler sexuella övergrepp. Det får vara nog nu - våra politiker är totalitära fanatiker och radikala marxister, och det gäller alla åtta riksdagspartier.

Dags att rösta in partier utanför riksdagen, även om hoppet om förändring är släckt. Nu är det grus i maskineriet och att maska som är grejen. Det ska kännas att jävlas med män!
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-31 kl. 11:59.
Citera
2026-08-31, 12:07
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Moderaterna borde verkligen tänka om.

Varför inte uppmärksamma och fokusera på att det finns ett utbrett våld i lesbiska relationer. Varför ska kvinnor som utsätter andra kvinnor för våld slippa undan?

Källa: Riksdagen https://share.google/l0BV0i2hQwuH3zFmd

Jag vet att du inte håller med, men sexköpslagen från 1999 var det första och avgörande steget för att alltmer politisera privatlivet. Nu sitter vi med åklagare vid både frukostbordet och i sängkammaren, och då är inte ens pengar inblandade. Ta dig en funderare där.
Citera
2026-08-31, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hur ska risken bedömas då ?
Bäst man flyttar ut i skogen då,
för jag har noll tålamod för spydiga luder.
Speciellt Stockholmsluder.

Hatar våld, men hatar också att bli provocerad.
Har inte evigt tålamod.

Nämen har du börjat engagera dig i frågor som proportionalitet och rättssäkerhet? ...vad har hänt? mår du riktigt bra? ...känner inte riktigt igen dig!?
Citera
2026-08-31, 12:12
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende

Givetvis gäller det inte kvinnor. En kvinnlig influencer skröt öppet med att hon köpte könsmassage som gav henne orgasm. Feministerna hejade på, inget åtal. Hennes manliga kusin blev sedan tagen efter att ha blivit avrunkad på thaisalong, och han lagfördes direkt. Kan det bli tydligare? De här lagarna är skräddarsydda för att komma åt män. Inse att vi är djupt diskriminerade i Sverige på många olika sätt. Medverka inte till er egen destruktion!
Citera
2026-08-31, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nämen har du börjat engagera dig i frågor som proportionalitet och rättssäkerhet? ...vad har hänt? mår du riktigt bra? ...känner inte riktigt igen dig!?

Aa fast detta är väl inte riktigt att jämföra med tidigare ämnen.
Detta är en helt annan sak.
Det får gärna klargöras vad man menar med misstankar.
Citera
2026-08-31, 12:18
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Eftersom Sverige är ett dekadent dårhus full med psyksjuka människor så innebär det ju man kan identifiera sig som vad som helst. Det innebär således att om jag skulle smälla till kärringen på käften sen identifiera mig som kvinna eller varför inte en helikopter, så kan jag därmed inte ”omhändertas” av djupa statens lakejer (polisen) eftersom jag inte är en man.

Men om jag ändå skulle omhändertas så betyder det också att man inte är tolerant och jag blir ju kränkt. Så lose-lose situation för staten. Antingen så kan jag vara icke-binär och åtnjuta dess fördelar eller inte alls. Jävla hyckleri fittland Sverige är.

Ja, landet är verkligen ett dårhus. Fritt fall, och det är otäckt att bevittna.
Citera
2026-08-31, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Aa fast detta är väl inte riktigt att jämföra med tidigare ämnen.
Detta är en helt annan sak.
Det får gärna klargöras vad man menar med misstankar.

Berätta då gärna exakt VAD du anser är problemet här, så tror jag nog vi kommer hitta likheter/beröringspunkter mellan tidigare ämne.

I övrigt vill jag bara klargöra att jag anser att detta förslaget (liksom många andra av Tidös förslag) är helt uppåt väggarna. Så det finns ingen oenighet mellan oss här...
Citera
2026-08-31, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Lägg till detta en lång rad av liknande lagar som försämrar männens likhet inför lagen, frihet och rättssäkerhet:

Lagförslaget som TS beskriver, samtyckeslagen, minskade beviskrav i våldtäktsmål, rubriceringen oaktsam våldtäkt, lagen mot psykisk misshandel, skärpningar av sexköpslagen, förbud mot att verka på sexsajter som OnlyFans, femicid ska ge livstid men inte mord av män som bygger på manshat (förslag).

Problemet med alla dessa är att det ökar godtycke och har udden riktad mot just gruppen män. Samtidigt kallar man Sverige jämställt. Det hela är Orwellskt, och män borde börja maska och inte bidra till samhället i den grad de gör. Kontraktet är brutet. Redan tidigare så diskrimineras pojkar i skolans betygssättning, män har inte en chans i vårdnadstvister, och unga män får sina liv förstörda av psykiskt sjuka kvinnor som falskanmäler sexuella övergrepp. Det får vara nog nu - våra politiker är totalitära fanatiker och radikala marxister, och det gäller alla åtta riksdagspartier.

Dags att rösta in partier utanför riksdagen, även om hoppet om förändring är släckt. Nu är det grus i maskineriet och att maska som är grejen. Det ska kännas att jävlas med män!

Jag vill bara börja med att säga att detta förslaget (liksom många andra av Tidös förslag) är helt uppåt väggarna. Så det finns ingen oenighet mellan oss där.

Men jag vill dock föra in lite saklighet i resonemanget i övrigt. Först och främst skall sägas att för att nå upp till legalitetsprincipens krav, samt även förbudet mot diskriminering, så måste likhet inför lagen gälla. Lagen skall alltså kunna tillämpas "man på kvinna", "kvinna på man", "man på man" och "kvinna på kvinna" och det gör samtliga av exemplen du radar upp. Även det förslaget som tråden handlar om måste kunna tillämpas åt alla håll. Så att denna "tvångslag" endast skulle/kommer avse män som utövar våld mot kvinnor är en missuppfattning - för det är inte tillåtet, eftersom att likhet inför lagen måste kunna garanteras. Däremot kan det ju vara så att det huvudsakliga syftet med en lagändring är ett specifikt skyddsintresse (i detta fallet mäns våld mot kvinnor) men det är inte samma sak som att likhet inför lagen inte skall gälla.
Citera
2026-08-31, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende

Jag vill bara börja med att säga att detta förslaget (liksom många andra av Tidös förslag) är helt uppåt väggarna. Så det finns ingen oenighet mellan oss där.

Men svaret på dina fråga är: Ja, det skall man göra. För att nå upp till legalitetsprincipens krav, samt även förbudet mot diskriminering, så måste likhet inför lagen gälla. Lagen skall alltså kunna tillämpas "man på kvinna", "kvinna på man", "man på man" och "kvinna på kvinna". Även detta förslaget måste alltså kunna appliceras åt bägge håll. Så att denna "tvångslag" endast skulle/kommer avse män som utövar våld mot kvinnor är en missuppfattning - för det är inte tillåtet, eftersom att likhet inför lagen måste kunna garanteras.

Däremot kan det ju vara så att det huvudsakliga syftet med en lagändring är ett specifikt skyddsintresse (i detta fallet mäns våld mot kvinnor) men det är inte samma sak som att likhet inför lagen inte skall gälla. Att det primära syftet/skyddsintresset inte är att stoppa kvinnors våld har ju en ganska enkel förklaring; nämligen att kvinnors våld (vare sig mot män eller andra) knappast är ett stort eller centralt samhällsproblem, till skillnad från mäns våld (mot kvinnor och andra) - vilket är ett gigantiskt problem. Men som sagt, förslaget är inte bra för det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in