2026-08-31, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Hur tar man annars uti med återfallsförbrytare? Väntar på att de begår nya brott för att återigen få en omgång vård och rehabilitering? Har inte den metoden redan prövats.

Ehh...det krävs väl att man begår nya brott för att vara en återfallsförbrytare?
Citera
2026-08-31, 09:33
Medlem
Hur denna jävla tönt fortfarande sitter som statsminister är för mig ett mysterium. Vad fan pågår?
Citera
2026-08-31, 09:37
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Mycket män som verkar slå kvinnor, här i tråden.

Bra förslag!

Jag tycker man kan ana en oro i tråden där det går göra den kopplingen ja. Däremot förstår jag invändningar mot att vi rör oss närmare en polisstat. Det är dock svårt att göra nått annat än att skärpa straff och ge polisen mer verktyg när folk röstat för mer kriminalitet och mildare straff.
Citera
2026-08-31, 09:45
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Mycket män som verkar slå kvinnor, här i tråden.

Bra förslag!
Håller med, patetiska offerkoftor i tråden...som förmodligen skiter ner sig totalt om man bjuder ut de på gatan. Men kvinnor o barn kan de vara tuffa emot hemma.
Citera
2026-08-31, 10:00
Medlem
LKKINGENs avatar
Detta går bra att valfläska med men att låsa in muslimer för att förbygga terrorism och våldtäkter har jag inte hört något om..
Citera
2026-08-31, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag tycker man kan ana en oro i tråden där det går göra den kopplingen ja. Däremot förstår jag invändningar mot att vi rör oss närmare en polisstat. Det är dock svårt att göra nått annat än att skärpa straff och ge polisen mer verktyg när folk röstat för mer kriminalitet och mildare straff.

men hallå! detta är sinnesjukt, skall någon säga att du skall låsas in för något du inte gjort? Vad är då skillnaden mellan nord korea och sverige?
Citera
2026-08-31, 10:34
Medlem
Twitterturkens avatar
Det finns åtta partier i riksdagen som alla bråkar om vem som är mest vänster.

Det här låter bara som ännu ett verktyg för att kunna fängsla vem som helst utan anledning, en sk gummiparagraf likt HMF.
Som citatet går: Show me the man and I'll show you his crime.
Senast redigerad av Twitterturken 2026-08-31 kl. 10:45.
Citera
2026-08-31, 10:46
Medlem
Fleavmoes avatar
Det här är så komiskt. Folk har skrikit sig hesa för hårdare straff och hejar på Tidö. När straffen nu närmar sig dem själva blir det annat liv i luckan. Eat your own shit!
Citera
2026-08-31, 10:47
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locri-Buffy
Mycket bra skrivet. Vill tillägga att det sannolikt handlar om att normalisera övervakning av privatpersoner (typ åsiktsregistrering) snarare än brottsbekämpning. Är lite cynisk, för Uffe figurerade nämligen själv i en utredning om människosmuggling när han jobbade på Adoptionscentrum 2005. Så tror inte det handlar om att skydda folk, Uffe är i mitt tycke precis en sådan person som skulle omfattas av en sådan lag - men det är han som föreslår den.
Precis. Det intressanta är egentligen inte om man tror gott eller illa om Uffe, utan vilken princip man håller på att etablera. När staten börjar ingripa mot människor utifrån en bedömning av vad de kan komma att göra flyttas ribban från handling till prediktion.

Och när den typen av verktyg väl finns är det ganska naivt att tro att de för alltid kommer användas exakt enligt den ursprungliga motiveringen. Det är så övervakningssamhällen normaliseras: varje enskild åtgärd säljs som ett verktyg mot ”de farliga”, tills verktyget blivit en permanent del av statens arsenal.
Citera
2026-08-31, 10:52
Medlem
ImTheMans avatar
Kristersson har alltid brytt sig om utsatta kvinnor, han har ju tex själv bott i en lägenhet vikt åt utsatta kvinnor.
Citera
2026-08-31, 10:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Precis. Det intressanta är egentligen inte om man tror gott eller illa om Uffe, utan vilken princip man håller på att etablera. När staten börjar ingripa mot människor utifrån en bedömning av vad de kan komma att göra flyttas ribban från handling till prediktion.

Och när den typen av verktyg väl finns är det ganska naivt att tro att de för alltid kommer användas exakt enligt den ursprungliga motiveringen. Det är så övervakningssamhällen normaliseras: varje enskild åtgärd säljs som ett verktyg mot ”de farliga”, tills verktyget blivit en permanent del av statens arsenal.
DETTA! Var går gränsen för vad som ska omfattas? I nästa fas blir det snattare för de kan ju tänkas stjäla igen? Själva grunden i vårt rättssystem är ju att man blir rehabiliterad och ska kunna leva vidare efter att man sonat för sina synder. Om så inte är fallet längre kan vi ju bara skjuta av alla brottslingar så slipper vi kostnaden för fängelse också.
Citera
2026-08-31, 11:15
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Eftersom Sverige är ett dekadent dårhus full med psyksjuka människor så innebär det ju man kan identifiera sig som vad som helst. Det innebär således att om jag skulle smälla till kärringen på käften sen identifiera mig som kvinna eller varför inte en helikopter, så kan jag därmed inte ”omhändertas” av djupa statens lakejer (polisen) eftersom jag inte är en man.

Men om jag ändå skulle omhändertas så betyder det också att man inte är tolerant och jag blir ju kränkt. Så lose-lose situation för staten. Antingen så kan jag vara icke-binär och åtnjuta dess fördelar eller inte alls. Jävla hyckleri fittland Sverige är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in