2026-08-29, 22:43
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UschKlisterssonIII
Ännu en äcklig boomer tråd om någon påhittad anektot boomern dragit ur röven som en ursäkt till att få gnälla för gnällandets skull.

Ja det är sjukt tröttsamt. Och skribenten har själv inga egna barn som det verkar..

Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag har barn i andra klass, kommunal skola, de kan analog klocka med alla varianter, multiplikation, skriva, och läsa 80 ord i minuten.

Tror din oro är överdriven.

Mmm precis, oron är inte bara överdriven utan vääääldigt överdriven.
Citera
2026-08-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nja, jag räknas som sen boomer, växte upp 60/70-tal, då talades det om bostadsbrist, arbetslöshet, boendekostnader, löner och inflation, skattetrycket och kriminaliteten, dvs ungefär som nu. Den tidens ungdom (som också räknas som boomers) gjorde revolt först med 68-demonstrationerna och sedan med punken, och tyckte knappast de levde i Shangri-La, utan i ett skitsamhälle utan jobb och utan bostad. Utan framtid.
Minns hur Ebba sjöng 'det finns inget att göra i den jävla förorten - det finns ingenting här för oss'
Dvs ungefär som nu.

Invandringen började bli ett problem redan i mitten av 70-talet, i Stockhomstrakten främst i det då nybyggda Tensta/Rinkeby, men självklart även Södertälje, där syrianerna redan börjat invadera. Med åren kom det att eskalera, och första riktiga katastrofen var ju luciabeslutet under Jugoslavienkriget som släppte in halva Balkan och lade grunden för juggemaffian.

1965-1975 var allt annat än Shangri-La, det var mer DDR.
Precis, problemen började ungefär samtidigt som barnkullarna rullade igång för boomer-generationen. Farsan sa alltid att 68 var sista bra året, sedan gick allting långsamt utför. Jag fick växa upp i Miljonprogrammet när det färvandlades från arbetarkvarter med en del alkisar till att bli sossarnas mångkulturella paradis under 90-talet.. katastrof.
Citera
2026-08-29, 23:09
Medlem
Det är nog högt till lågt. Mina barn går natur på gymnasiet, är både bra på språk, matte och jobbar vid sidan om... de läste och lärde sig klockan.på lågstadiet. Digitalt och analogt.

Vi föräldrar såg till att de mängdläste hemma och lärde sig sig simma på fritiden mm. Vi har aldrig utgått ifrån att det bara är skolans ansvar att dom sånt.

Så, jo det finns ungdomar idag som kan massor. Vi har många sådana duktiga ungdomar runt våra barn också
Citera
2026-08-29, 23:14
Medlem
Terrorstorms avatar
Det blir såhär när evolutionen sätts ur spel och varenda jävla hjon med två hjärnceller tillåts fortplanta sig.

Att tillhöra människosläktet har aldrig inneburit en större skam än i dag. Må vi alla förintas.
Citera
2026-08-29, 23:17
Medlem
mikaelss avatar
Boomer är ett rätt korkat begrepp, eftersom det avser folk födda 1946-1964, ett tjugoårigt spann, tycker det är helt fel att kalla någon född på 60-talet för boomer, det är ju en generation efter efterkrigsbarnen.
1946-1958 vore rimligare. Är man född 1960-64 har man mer gemensamt med de som är födda senare på 60-talet är någon född på fyrtio- eller femtiotalet.
Övriga generationer; X, Z, millennials, är knappt 15-åriga spann.

Och det var var 'boomers' från 60-talet som skapade punken, till stor irritation för boomers från 1946-1955.

Så för tidiga boomers kan uppväxten möjligen varit Shangri-La där allt bara blev bättre och bättre, men från början av 60-talet och framåt var det inte längre så.
Citera
2026-08-29, 23:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det som sägs som baskunskaper förr, är bristvara idag.
Citera
2026-08-30, 00:33
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MumsarMazarin
Har barn i min närhet som snart är i tonåren men som inte orkar/vill/kan göra en smörgås själva utan dom tjatar på mamman att hon ska göra mackan. Jag ser hela tiden ungar på stan som går över vägen utan att titta åt något håll. När jag var liten fick vi lära oss att TITTA ÅT BÅDA HÅLLEN innan vi gick över gatan men det är sällan jag ser det nu, ungarna bara går rakt ut i vägen.

Vi har läst hur barn och unga knappt kan läsa, skriva, dom kan inte tyda en analog klocka.

Lär sig barn ingenting nu för tiden? Orkar föräldrarna inte vara föräldrar längre?

Förr var folk medvetna om att livet var på allvar, så då lärde man ut alla såna grundläggande saker. Idag tar man få saker på allvar, folk har zonat ut. Max 2% av de som skaffar barn idag borde ha gjort det - de har inte vad som krävs.
Citera
2026-08-30, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke

När det gäller dagens unga är det förvånansvärt många som saknar grundläggande kunskaper, ja. Till stor del. misstänker jag, för att det blev förbjudet att ställa krav på barn. Baaarn.

Vi har varit med om en i allra högsta grad intressant kulturkrock sen vi tog vårt pick och pack utomlands. När ungarna är 4-5 år börjar de spela i fotbollsklubb. Oavsett om man träffar en tysk, kinesisk eller amerikansk förälder så ställer föräldrarna krav på

A) Ungen får inte flamsa. Den ska lyssna på instruktioner och göra som tränaren säger.

B) Tränaren får inte vara slapp med att stoppa flams. Förväntan är att den ska stoppa det omedelbart. Förväntansbilden är att det är en legitimerad tränare, inte en ideell pappa.

C) Det ställs krav på att träningen faktiskt är träning. Dvs det räcker inte att kasta ut en boll. Ungarna förväntas hoppa över häckar, köra slalom genom konor, få aktiv coaching i tillslag osv.

Om antingen ungen eller tränaren fallerar plockas ungen ur sporten eller så byter man till en klubb där det faktiskt bedrivs träning snarare än underhållsaktivitet.

Rätt eller fel så förstår man varför alla tre nationerna får fram så många elitidrottare inom alla möjliga sporter. Å andra sidan får ju Sverige också fram en del trots mindre befolkning så det är svårt att säga vilka som får fram flest per capita men det är väldigt intressant att se skillnaden. Finns inte på kartan att "vi räknar inte mål förrän barnen fyller 13" eller liknande som i Sverige.
Citera
2026-08-30, 07:47
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Har barn i min närhet som snart är i tonåren men som inte orkar/vill/kan göra en smörgås själva utan dom tjatar på mamman att hon ska göra mackan. Jag ser hela tiden ungar på stan som går över vägen utan att titta åt något håll. När jag var liten fick vi lära oss att TITTA ÅT BÅDA HÅLLEN innan vi gick över gatan men det är sällan jag ser det nu, ungarna bara går rakt ut i vägen.

Vi har läst hur barn och unga knappt kan läsa, skriva, dom kan inte tyda en analog klocka.

Lär sig barn ingenting nu för tiden? Orkar föräldrarna inte vara föräldrar längre?

Tror din oro är obefogad.

Elever med svensk bakgrund presterar bättre i internationella mätningar idag än vad gjorde på t.ex 60, 70- och 80-talet.

Att gå ut utan se sig för verkar vara lika vanligt bland vuxna, sker så ofta att någon går rätt ut i gatan utan att se sig för.
Citera
2026-08-30, 08:14
Medlem
Ts exempel låter mer som lathet och inte okunskap, men hade du frågat än äldre individ för 100 år sen hade han sagt exakt samma sak.

Tex exemplet med gamla filmstjärnorna som någon ansåg var så viktigt att kunna. Det var naturlig kunskap för den generation som växte upp då att känna till just de personerna, medans de som var gamla på den tiden kände till andra saker som ungdomarna då inte hade en aning om, precis som att de unga idag kan saker som de äldre inte har koll på.

Sen kan man inte lära sig allt heller. Det sker och händer ju saker hela tiden i världen, vilket gör att man kan inte utbilda någon idag i tex historia på samma sätt som för 50 år sen. De äldre har ju upplevt allt medans det hände, men de unga ska då läsa ikapp det plus det som hänt tidigare, och då får ju något stryka på foten.

Det här är en typiskt "det var bättre förr tråd"

Boomers stog mitt i familjelivet under 90-talskrisen, så att det var någon dans på rosor då är ju bara trams
Citera
2026-08-30, 08:20
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killashawBOOOI
Jag har märkt detta också och jag har egna barn. Min son på 9 år gör egen frukost och till hans små systrar. Det ska läras tidigt!
Precis. Är ni hungriga? Frågar jag barnen.
Ja! Laga mat då, svarar jag. Som man bäddar osv.
Citera
2026-08-30, 08:27
Medlem
Citat:

Krävs inget tillstånd eller lämplighetskort för att få bli förälder.

Tvärtom kan vem som helst när som helst trycka ut fler. Handikappad, mentalt defekt/sjuk, kriminell, missbrukare, pedofil, asocial, obemedlad, internerad/i fängelse, på bidrag mfl mfl får alltså lov att fritt trycka ut/låta trycka ut fler ungar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in