2026-08-30, 22:46
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Grundtipset är att inte köpa någon europeisk bil, utan en japansk Toyota, Honda eller Suzuki.
Om du vill åka/köra driftsäkert med god kontroll över din bilbudget.
Enda nackdelen med japanska bilar är de är populära och därför ofta är övervärderade.

Om du köper och helförsäkrar bilen så har du på köpet maskinskadeförsäkring i upp till 10.000 á 12.000 mil i 10 år - mindre avvikelser hos en del försäkringsbolag till en självrisk på 2.000:-(Folksam).
Man kan ha otur med motor eller växellåda - då är maskinskadeförsäkringen en trygghet.

Du noterade TS inlägg?

Citat:
Ett stort europeiskt märke. Ca 10 år på nacken. Kanske duger att snacka med nån mekaniker på deras verkstad och inte ta med..

Mao finns det inget försäkringsbolag som erbjuder maskinskadeförsäkring.
Citera
2026-08-30, 22:48
Medlem
Det där är en god idé fler borde göra.

En av mina kunder frågade om jag kunde följa med när denne var spekulant på en nyimporterad Mustang.

Jag såg direkt att den var en ful-lagad krockbil som kommit hit från USA via Litauen där den blivit fusklagad som fasen.

Kunden var otroligt tacksam att jag visade honom bristerna och sa att de hade han aldrig sett om han tittat på bilen själv.

Säljaren blev grinig så klart då försäljningen till min kund naturligtvis sket sig.

Att ta hjälp av en sakkunnig kan vara väl investerade pengar.
Citera
2026-08-31, 00:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Aldrig Suspekt(Carspect).
Köpte för några år sedan en drygt 2 år och mer än 2.000 ml begagnad bil som var nybesiktad hos Suspekt utan anmärkningar eller "bra att veta".
Bl a fungerade inte varken signal eller torkare.
Bilen borde ha fått 4 st tvåor - minst.
Reklamera Suspekt går inte.
Om du inte kan finska - för det är det språk dom besvarar svenska mejl på.
Vet att köparen ha egen undersökningsplikt - men vad är då nybesiktad(dagen innan) värd?

Motormännens Riksförbunds biltest kan INTE jämföras med besiktning hos VANLIGA bilprovningsanstalter i allmänhet och i synnerhet inte med Suspekt.
Härutöver bör man vara medlem i Motormännen för att få ett rimligt testpris.

Men.....En konditionstest hos någon bilprovningsaktör - utom Suspekt - kan vara mycket bra för en bilnovis som köper begagnad bil.
Nämn då för besiktningsteknikern att du är spekulant på bilen.

När du däremot ska sälja en dålig bil - DÅ är det läge attanlita Suspekt!
Verkar som motormännen lagt ned att tillhandahålla tjänsten för privatpersoner, och Carspect tagit över. Aldrig lämnat in något där så kan inte uttala mig.
Citera
2026-08-31, 01:52
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Jo,

Funderat ett tag på att köpa en bil längre fram som rimligtvis kommer kosta en smärre förmögenhet. Alla som tycker det är en dum idé för det finns kollektivtrafik, cykel och trampbil kan gå vidare.

SÅ vad gör man om man inte kan plocka isär en bil i molekyler och sätta ihop den igen? Kollar alla videor som finns på youtube och pratar sen med Chatgpt. Chatbotten tyckte att givet milen (jag tänkte mig just nu en specifik bil) och priset att det var ett bra köp, men att jag borde ha med mig nån kunnig person som kan inspektera den. Typ en mekaniker från bilmärket. Är det rimligt? Vem fan gör så?

Har sett massa videor på YT där det gås igenom vilka de vanligaste felen är och vad man ska kolla efter. men är det rimligt att kontakta en mekaniker på officiell märkesverkstad å ba...häng med till den här staden 50 mil bort och kolla på en bil med mig....som du inte känner. Du får 3000 svart och en banan.

Hur gör ni som köper ganska dyra bilar begagnade? Det är alltså via en firma, inte en privatperson jag tänkt köpa.

Man får antingen kunna bilar själv eller ha med någon som kan bilar. Behöver såklart inte vara en certifierad mekaniker. Ta någon som finns i närheten av den bil du ska titta på. Om bilen inte är den bästa har du förlorat pengarna som mekanikern fick betalt.

Men börja med att se till att exemplaret du hittat har förutsättningarna att vara bra och sakna dolda fel.
Tips i viktighetsordning:

1. Köp ingen bil som säljs av en handlare, varken bilaffär eller en privathandlare (person på typ Blocket som säljer flera bilar per år). Köp istället en bil som säljs av en bra anledning, såsom att personen fått firmabil istället, att den ska emigrera, dödsfall i familjen eller något sånt. En bil som de ägt länge (minst 6-12 månader). En bil som helst inte haft många ägare (max 2-3 ägare totalt är bäst, eller om bilen är äldre - att varje ägare i genomsnitt ägt den i minst två år. Eventuella ägarskiften inom familjen eller mellan vänner kan du räkna bort)

2. Undvik konstigheter, såsom långmilare, nyligen importerade bilar, ombyggda bilar etc. Hög risk för dolda fel.

Dessa råd är faktiskt betydligt viktigare än allt annat typ "det måste vara en Toyota", "den måste vara sexväxlad", "det måste vara en diesel", "den måste ha fabriksgaranti kvar" etc...
Citera
2026-08-31, 02:44
Medlem
Eh en bil för 800 000 kronor som är tio år? Köp något modernare för halva pengen med garantier istället är min första spontana tanke. Bilar är förslitningsvaror som t ex skor även om de är dyrare…

Det kan naturligtvis var bra att kolla upp bilen och göra ett konditionstest om du nu vill ha en äldre bil men för den summan bör ju bilen vara i mycket bra skick med all dokumentation väl samlad. Avstå annars. Kolla också så någon kan serva den framledes. En bil från 2016 har mycket elektronik som kan spöka om man inte har rätt program att läsa av felkoder och sånt med. Vid en första provkörning har du med dig en egen OBD-läsare för en första koll. Testa den med motorn igång. Den ska gå mjukt och jämnt hela registret. När du bromsar gör den det jämnt utan att dra åt något håll eller låta. Styrleder testas genom att köra åttor. Är pedalgummit slitet och bilen uppges ha gått kort körsträcka avstå. Lukta också noga i bilen - hund kan vara svårt att få bort. Självklart kollar du däcken. Helt nya är inte bra. Lycka till!
Citera
2026-08-31, 13:20
Medlem
Kan rekomendera KVD, de har gediget protokoll, då det inte ligger i deras intresse att lura kunden då de är förmedlare, dvs de bryr sig mindre om slutpriset och mer om kundnöjdhet. De tjänar pengar på uppdraget och om det strular för kunden är det en ksotnad för dem.

En annan sak är ju annars att testköra och be om att få tanka ut extensive "obd- data", spara ner logen och sen mata du in den i CHAT-GTP eller liknade LLM
Citera
2026-08-31, 19:38
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
På tal om utvecklingsstörd. Jag kan köpa en bil utan hjälp. Lycka till.

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Du noterade TS inlägg?

Mao finns det inget försäkringsbolag som erbjuder maskinskadeförsäkring.

Det där är ju en tanke iofs...

Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Det där är en god idé fler borde göra.

En av mina kunder frågade om jag kunde följa med när denne var spekulant på en nyimporterad Mustang.

Jag såg direkt att den var en ful-lagad krockbil som kommit hit från USA via Litauen där den blivit fusklagad som fasen.

Kunden var otroligt tacksam att jag visade honom bristerna och sa att de hade han aldrig sett om han tittat på bilen själv.

Säljaren blev grinig så klart då försäljningen till min kund naturligtvis sket sig.

Att ta hjälp av en sakkunnig kan vara väl investerade pengar.

Ja, jag tycker det. Speciellt nån som kan modellen.

Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Eh en bil för 800 000 kronor som är tio år? Köp något modernare för halva pengen med garantier istället är min första spontana tanke. Bilar är förslitningsvaror som t ex skor även om de är dyrare…

Det kan naturligtvis var bra att kolla upp bilen och göra ett konditionstest om du nu vill ha en äldre bil men för den summan bör ju bilen vara i mycket bra skick med all dokumentation väl samlad. Avstå annars. Kolla också så någon kan serva den framledes. En bil från 2016 har mycket elektronik som kan spöka om man inte har rätt program att läsa av felkoder och sånt med. Vid en första provkörning har du med dig en egen OBD-läsare för en första koll. Testa den med motorn igång. Den ska gå mjukt och jämnt hela registret. När du bromsar gör den det jämnt utan att dra åt något håll eller låta. Styrleder testas genom att köra åttor. Är pedalgummit slitet och bilen uppges ha gått kort körsträcka avstå. Lukta också noga i bilen - hund kan vara svårt att få bort. Självklart kollar du däcken. Helt nya är inte bra. Lycka till!

En hel del poänger, men läste du inte mitt första inlägg? Vet du vad som är billigare än skor? Inga skor! Varför köpa skor? De kostar pengar!!!
Citera
2026-09-02, 01:44
Medlem
Postvagn du ber om hjälp med ett bilköp och jag påpekar att en tio år gammal bil inte är värd 800000. Oavsett hur dyr den var ny. En regel som gäller icke-elbilar ör halva priset på tre år vilket innebär att nypriset på din tänkta bil från 2016 låg på 6 400 000 kr. Ska du köpa en sådan bil har du pengar nog att låta personalen sköta om den och behöver inga råd för att undvika reparationer.
Citera
2026-09-02, 02:16
Medlem
Citat:
Postvagn du ber om hjälp med ett bilköp och jag påpekar att en tio år gammal bil inte är värd 800000. Oavsett hur dyr den var ny. En regel som gäller icke-elbilar ör halva priset på tre år vilket innebär att nypriset på din tänkta bil från 2016 låg på 6 400 000 kr. Ska du köpa en sådan bil har du pengar nog att låta personalen sköta om den och behöver inga råd för att undvika reparationer.

Finns både en och annan 10år gammal bil som är dyrare nu än den var ny,så visst går det göra bra köp i leksaksklassen om man köper rätt.

Nu har TS inte sagt vad han vill köpa,men köp säljaren först.
Leksaksbilar köps med fördel av anala pedantgubbar som är med i märkesklubben sedan 25år. De vet precis allt om som bil och har oftast dokumentation sedan dag ett.
De är inte billiga,men bra leksaker kostar och är betydligt roligare än billigare sådana som går sönder....
Citera
2026-09-02, 04:34
Medlem
Tillhör man Generation-Z, och inte kan göra något själv här i livet, så får man väl ta med sig sin curlande mamma också när man skall köpa begagnad bil
Citera
2026-09-02, 07:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det är vad Landrover Defender och Mercedes G-class kostar. Om det är värt det vet jag inte, jag hade rekommenderat en betydligt nyare och pålitligare Landcruiser för samma peng. Men ts tycks vara ute efter ett visst utseende på bilen snarare än funktionen.

Begagnatpriserna har förövrigt exploderat och att en tre år gammal bil skulle halveras i pris gäller inte längre. Om det inte är en riktigt dålig bil som saknar efterfråga på andrahandsmarknaden som t.ex Tesler.
Citera
2026-09-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är vad Landrover Defender och Mercedes G-class kostar. Om det är värt det vet jag inte, jag hade rekommenderat en betydligt nyare och pålitligare Landcruiser för samma peng. Men ts tycks vara ute efter ett visst utseende på bilen snarare än funktionen.

Begagnatpriserna har förövrigt exploderat och att en tre år gammal bil skulle halveras i pris gäller inte längre. Om det inte är en riktigt dålig bil som saknar efterfråga på andrahandsmarknaden som t.ex Tesler.
Mercedes G-Wagen är pålitlig.
Det är definitivt INTE Land Rover Defender.
Har ägt flera exemplar.
Toyota Land Cruiser och HiLux är definitivt världens bästa bilar.
Men sämst av alla är Lada Niva - där gäller absolut att ta med en kunnig expert vid bedömningen av bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in