Citat:
Ursprungligen postat av
postvagn
Jo,
Funderat ett tag på att köpa en bil längre fram som rimligtvis kommer kosta en smärre förmögenhet. Alla som tycker det är en dum idé för det finns kollektivtrafik, cykel och trampbil kan gå vidare.
SÅ vad gör man om man inte kan plocka isär en bil i molekyler och sätta ihop den igen? Kollar alla videor som finns på youtube och pratar sen med Chatgpt. Chatbotten tyckte att givet milen (jag tänkte mig just nu en specifik bil) och priset att det var ett bra köp, men att jag borde ha med mig nån kunnig person som kan inspektera den. Typ en mekaniker från bilmärket. Är det rimligt? Vem fan gör så?
Har sett massa videor på YT där det gås igenom vilka de vanligaste felen är och vad man ska kolla efter. men är det rimligt att kontakta en mekaniker på officiell märkesverkstad å ba...häng med till den här staden 50 mil bort och kolla på en bil med mig....som du inte känner. Du får 3000 svart och en banan.
Hur gör ni som köper ganska dyra bilar begagnade? Det är alltså via en firma, inte en privatperson jag tänkt köpa.
Man får antingen kunna bilar själv eller ha med någon som kan bilar. Behöver såklart inte vara en certifierad mekaniker. Ta någon som finns i närheten av den bil du ska titta på. Om bilen inte är den bästa har du förlorat pengarna som mekanikern fick betalt.
Men börja med att se till att exemplaret du hittat har förutsättningarna att vara bra och sakna dolda fel.
Tips i viktighetsordning:
1. Köp ingen bil som säljs av en handlare, varken bilaffär eller en privathandlare (person på typ Blocket som säljer flera bilar per år). Köp istället en bil som säljs av en bra anledning, såsom att personen fått firmabil istället, att den ska emigrera, dödsfall i familjen eller något sånt. En bil som de ägt länge (minst 6-12 månader). En bil som helst inte haft många ägare (max 2-3 ägare totalt är bäst, eller om bilen är äldre - att varje ägare i genomsnitt ägt den i minst två år. Eventuella ägarskiften inom familjen eller mellan vänner kan du räkna bort)
2. Undvik konstigheter, såsom långmilare, nyligen importerade bilar, ombyggda bilar etc. Hög risk för dolda fel.
Dessa råd är faktiskt betydligt viktigare än allt annat typ "det måste vara en Toyota", "den måste vara sexväxlad", "det måste vara en diesel", "den måste ha fabriksgaranti kvar" etc...