Citat:
Ursprungligen postat av
postvagn
Jo,
Funderat ett tag på att köpa en bil längre fram som rimligtvis kommer kosta en smärre förmögenhet. Alla som tycker det är en dum idé för det finns kollektivtrafik, cykel och trampbil kan gå vidare.
SÅ vad gör man om man inte kan plocka isär en bil i molekyler och sätta ihop den igen? Kollar alla videor som finns på youtube och pratar sen med Chatgpt. Chatbotten tyckte att givet milen (jag tänkte mig just nu en specifik bil) och priset att det var ett bra köp, men att jag borde ha med mig nån kunnig person som kan inspektera den. Typ en mekaniker från bilmärket. Är det rimligt? Vem fan gör så?
Har sett massa videor på YT där det gås igenom vilka de vanligaste felen är och vad man ska kolla efter. men är det rimligt att kontakta en mekaniker på officiell märkesverkstad å ba...häng med till den här staden 50 mil bort och kolla på en bil med mig....som du inte känner. Du får 3000 svart och en banan.
Hur gör ni som köper ganska dyra bilar begagnade? Det är alltså via en firma, inte en privatperson jag tänkt köpa.
Eftersom det är via företag så har du ju konsumentköplagen att luta dig tillbaka på. Fel som inte är deklarerade eller slitage som kan anses normalt har du rätt att reklamera och få åtgärdade upp till 3 år, upp till 1 år så är det företaget som ska bevisa att det inte fanns där vid försäljning.
Kort sagt, det är därför man köper av en seriös firma om man inte vill chansa.