2026-08-29, 19:41
Medlem
postvagns avatar
Jo,

Funderat ett tag på att köpa en bil längre fram som rimligtvis kommer kosta en smärre förmögenhet. Alla som tycker det är en dum idé för det finns kollektivtrafik, cykel och trampbil kan gå vidare.

SÅ vad gör man om man inte kan plocka isär en bil i molekyler och sätta ihop den igen? Kollar alla videor som finns på youtube och pratar sen med Chatgpt. Chatbotten tyckte att givet milen (jag tänkte mig just nu en specifik bil) och priset att det var ett bra köp, men att jag borde ha med mig nån kunnig person som kan inspektera den. Typ en mekaniker från bilmärket. Är det rimligt? Vem fan gör så?

Har sett massa videor på YT där det gås igenom vilka de vanligaste felen är och vad man ska kolla efter. men är det rimligt att kontakta en mekaniker på officiell märkesverkstad å ba...häng med till den här staden 50 mil bort och kolla på en bil med mig....som du inte känner. Du får 3000 svart och en banan.

Hur gör ni som köper ganska dyra bilar begagnade? Det är alltså via en firma, inte en privatperson jag tänkt köpa.
Citera
2026-08-29, 19:51
Medlem
Och vad anser du är en ganska dyr bil då för att behöva ta med en mekaniker på ett bilköp?
Citera
2026-08-29, 19:52
Medlem
Har bilen garanti och dt är en legit firma så behöver du oftast inte någon större kunskap om bilar, testkör den och kolla efter rost typ.
Även för en som kan bilar så kan det vara svårt att hitta vissa fel.

På en legit firma har du garanti så om motorn skär är det bara för dom att byta in den.
Nyare bilar för några hundra tusen har också sällan några fel.
Citera
2026-08-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Jo,

Funderat ett tag på att köpa en bil längre fram som rimligtvis kommer kosta en smärre förmögenhet. Alla som tycker det är en dum idé för det finns kollektivtrafik, cykel och trampbil kan gå vidare.

SÅ vad gör man om man inte kan plocka isär en bil i molekyler och sätta ihop den igen? Kollar alla videor som finns på youtube och pratar sen med Chatgpt. Chatbotten tyckte att givet milen (jag tänkte mig just nu en specifik bil) och priset att det var ett bra köp, men att jag borde ha med mig nån kunnig person som kan inspektera den. Typ en mekaniker från bilmärket. Är det rimligt? Vem fan gör så?

Har sett massa videor på YT där det gås igenom vilka de vanligaste felen är och vad man ska kolla efter. men är det rimligt att kontakta en mekaniker på officiell märkesverkstad å ba...häng med till den här staden 50 mil bort och kolla på en bil med mig....som du inte känner. Du får 3000 svart och en banan.

Hur gör ni som köper ganska dyra bilar begagnade? Det är alltså via en firma, inte en privatperson jag tänkt köpa.
Ingen gör så. Är du helt novis på bilar eller vad är problemet? Kan du byta däck duger det.
Citera
2026-08-29, 20:10
Medlem
Onanikrems avatar
Låna bilen och lämna in den här för test. https://www.carspect.se/frivilliga-fordonstester/m-test
Du måste givetvis berätta för bilsäljaren vad du tänkt dig.

Ett mycket mer omfattande test än Bilprovingen, Opus mf. kör De senare fokuserar mest på säkerhet och miljö, inte om bilen faller i bitar tre dagar senare.

Aldrig lämnat in någon bil till carspect, men lämnat in några till Motormännen som var motsvarande.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-08-29 kl. 20:12.
Citera
2026-08-29, 21:16
Medlem
Gäller väl mest om det är en äldre bil, en mekaniker kan då berätta om kända fel med olika modeller utifrån egen och kollegors erfarenhet. Hur enkelt eller svårt det är att åtgärda sådana fel och vad det brukar kosta.

Ska du köpa en helt ny bil så kan du skippa att släpa med mekaniker, de är inga spåkärringar som kan peka ut vilka bilar som kommer att haverera innan garantin går ut å vilka företag som kommer att kursa. Där får du helt enkelt använda sunt förnuft, köp bara om bilen är från ett känt märke som funnits länge på marknaden, även om inte det heller garanterar att allt kommer att fungera.

Undvik skit från Kina till varje pris, sådana bilar havererar på sätt du inte kan föreställa dig i dina värsta mardrömmar och sen finns det inga reservdelar å ingen som kan laga dem. Företaget som startade förra veckan har redan gått i konkurs.
Citera
2026-08-29, 21:17
Medlem
Ta reda på så mycket som möjligt om bilexemplarets historik. Kolla upp tidigare ägare via bilregistret, kontakta dem och fråga om något särskilt hände med bilen under deras tid som ägare - t ex om någon större reparation gjordes (även om den gick på garanti eller försäkring), om den har varit krockad eller utsatt för vattenskada eller något liknande. Dra öronen åt dig om den har bytt ägare flera gånger på kort tid eller om den verkar vara privatimporterad.

Kolla med generalagent/importör om de har någon dokumentation om garantireparationer eller recall/goodwill-åtgärder, uppdateringar mm som är gjorda på bilen i fråga (eller som borde göras men som enligt deras dokumentation inte har blivit gjorda).

Om du tittar på bilen hos handlaren, kolla de papper (kvitton på reparationer, gamla bilprovningsprotokoll mm) som finns med. Köp den inte om den är rensad på historik i pappersform.

Är du så intresserad av en bil att du kan lägga ner en årslön på den, så kan du också lägga ner den tid som behövs för att själv skaffa de kunskaper och färdigheter som behövs för att själv bedöma dess värde. Lita inte på någon förståsigpåare som du inte är närmare personligt bekant med.
Citera
2026-08-29, 21:27
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Och vad anser du är en ganska dyr bil då för att behöva ta med en mekaniker på ett bilköp?

Ca 800 K

Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-21
Ingen gör så. Är du helt novis på bilar eller vad är problemet? Kan du byta däck duger det.

Den här typen av kommentar och attityd...suck...

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Låna bilen och lämna in den här för test. https://www.carspect.se/frivilliga-fordonstester/m-test
Du måste givetvis berätta för bilsäljaren vad du tänkt dig.

Ett mycket mer omfattande test än Bilprovingen, Opus mf. kör De senare fokuserar mest på säkerhet och miljö, inte om bilen faller i bitar tre dagar senare.

Aldrig lämnat in någon bil till carspect, men lämnat in några till Motormännen som var motsvarande.

Låter bra och ska def kolla upp!

Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Gäller väl mest om det är en äldre bil, en mekaniker kan då berätta om kända fel med olika modeller utifrån egen och kollegors erfarenhet. Hur enkelt eller svårt det är att åtgärda sådana fel och vad det brukar kosta.

Ska du köpa en helt ny bil så kan du skippa att släpa med mekaniker, de är inga spåkärringar som kan peka ut vilka bilar som kommer att haverera innan garantin går ut å vilka företag som kommer att kursa. Där får du helt enkelt använda sunt förnuft, köp bara om bilen är från ett känt märke som funnits länge på marknaden, även om inte det heller garanterar att allt kommer att fungera.

Undvik skit från Kina till varje pris, sådana bilar havererar på sätt du inte kan föreställa dig i dina värsta mardrömmar och sen finns det inga reservdelar å ingen som kan laga dem. Företaget som startade förra veckan har redan gått i konkurs.

Ett stort europeiskt märke. Ca 10 år på nacken. Kanske duger att snacka med nån mekaniker på deras verkstad och inte ta med...

Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Ta reda på så mycket som möjligt om bilexemplarets historik. Kolla upp tidigare ägare via bilregistret, kontakta dem och fråga om något särskilt hände med bilen under deras tid som ägare - t ex om någon större reparation gjordes (även om den gick på garanti eller försäkring), om den har varit krockad eller utsatt för vattenskada eller något liknande. Dra öronen åt dig om den har bytt ägare flera gånger på kort tid eller om den verkar vara privatimporterad.

Kolla med generalagent/importör om de har någon dokumentation om garantireparationer eller recall/goodwill-åtgärder, uppdateringar mm som är gjorda på bilen i fråga (eller som borde göras men som enligt deras dokumentation inte har blivit gjorda).

Om du tittar på bilen hos handlaren, kolla de papper (kvitton på reparationer, gamla bilprovningsprotokoll mm) som finns med. Köp den inte om den är rensad på historik i pappersform.

Är du så intresserad av en bil att du kan lägga ner en årslön på den, så kan du också lägga ner den tid som behövs för att själv skaffa de kunskaper och färdigheter som behövs för att själv bedöma dess värde. Lita inte på någon förståsigpåare som du inte är närmare personligt bekant med.

Tack för svar! Precis det jag letade efter. Mer el mindre. Kolla här 2026-08-21...så här bidrar man!
Citera
2026-08-29, 23:01
Medlem
Knappast att mekanikern kommer plocka isär bilen på plats och undersöka komponenterna närmare, så jag ser begränsad nytta med att släpa med en mekaniker 50 mil.

Han kommer ändå inte kunna identifiera exempelvis begynnande kamkedjeproblem, internt slitage i växellådan eller kompressionsproblem i motorn genom att bara titta på och provköra bilen.
Citera
2026-08-30, 01:49
Medlem
stonedrecordss avatar
Får jag vara nyfiken o fråga vad det är för 10 år gammal europabyggd kärra för 800K kronor du är intresserad av och ev är spekulant på? Det finns ju inte så många märken och modeller i den prisklassen som (10 år) beg ligger i den prisklassen.

Nackdelen med de här kärrorna är ju att de i princip saknar garantier från tillverkaren och när något går sönder så får man ha ett hyfsat fett bankkonto. Samt att dessa bilar kräver betydligt högre service- och underhållskostnader. Svensksåld?
Citera
2026-08-30, 07:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Jo,

Eftersom det är via företag så har du ju konsumentköplagen att luta dig tillbaka på. Fel som inte är deklarerade eller slitage som kan anses normalt har du rätt att reklamera och få åtgärdade upp till 3 år, upp till 1 år så är det företaget som ska bevisa att det inte fanns där vid försäljning.
Kort sagt, det är därför man köper av en seriös firma om man inte vill chansa.
Citera
2026-08-30, 10:17
Medlem
godboys avatar
Fattar att TS vill köpa sin drömkärra och det står honom ju givet fritt att göra så. Men om det är en "specialbil" så var jättenoga att den har full servicehistorik och att eventuella delar som ska bytas ut efter vissa mil eller vis tid faktiskt har bytts ut.

Nu kanske jag har fel men det är idag inte bara att ta med sig vilken mekaniker som helst, det bör ju helst vara en som kan märket i fråga och synnerligen särskilt om det gäller lite udda bilar.

Ett annat tips till TS eller till alla bilköpare, är att ha inte för bråttom, fattar att man kan vara jättesugen på att slå till, men gör för er egen skull ett ordentligt grundjobb med att kolla upp vad som är vanligt krångel med modellen, att den är servad enligt specifikation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in