2026-08-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebryggaren94
Hittade ingen tråd om detta som passade till hundra? Är det inte dags att ni som fortfarande stöttar Viaplay att sluta betala för skiten. För er som inte är tekniskt hopplösa eller är paragrafryttare så finns ok fulstreams så de räcker och blir över. Även om man har råd att betala för Viaplay som jag själv skulle också ha rent krasst så är det inte skäligt att betala för detta.

Det finns inget argument i världen som kan hålla för att betala 700kr i månaden för att få i stort sett bara Premier League och lite Formel 1.

Syftet med denna tråd tänker jag är att det ska kunna leda till att priser för streamingtjänster gällande sport främst sänks och att ondskefulla Viaplay försvinner från marknaden. Gemene man ska kunna kolla på fotboll och övrig sport till ett ok pris.

Eller vad tycker ni? Ska det fortsätta som det är idag?

Dom är ju rätt nära konkurs och lär inte ha rättigheterna efter 2028 då du kanske inte behöver vänta så länge.
Citera
2026-08-29, 18:29
Medlem
Tilläggas ska väl också att dom inte visar alla PL-matcher? Dom har ju sålt ut en match per omgång till Prime. Så dom vill alltså ha 700 i månaden men har utöver det sålt ut 38 matcher som inte erbjuds för deras abonnenter. Riktigt girigt!

Kolla vad Disney har gjort med la liga. Dom har köpt rättigheterna och visar varenda match. Dessutom höjer dom inte priserna för sina abonnemang eller inför sport-abonnemang. Så du betalar alltså från 69:- i månaden för att ha tillgång till varenda match.

Jag vet att rättigheterna för PL är dyrare än La Liga men absolut inte 10 gånger så dyra.
Citera
2026-08-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Dom är ju rätt nära konkurs och lär inte ha rättigheterna efter 2028 då du kanske inte behöver vänta så länge.
Man får ju hoppas på de! Men känns som de nästlar sig kvar år efter år genom konstiga avtal och "tillfälliga lösningar". Men hoppas de inte reder ut den här långdragna stormen då.
Citera
2026-08-29, 19:11
Medlem
Galantos avatar
Jag betalar 549 för Viaprey Sport. Har kollat komplett paket hos Telia men tycker inte det heller är prisvärt. 999 kr för Via, AS och SHL. Då är det bundet.

Har hellre kvar Via och kör säsongsvis med AS och SHL. Finns abonnemang utan bindningstid.
Citera
2026-08-29, 19:39
Medlem
Karppas avatar
Här i Finland kostar sportpaketet 48 € i månaden. Hade inte heller betalt de priser ni har i Sverige.
Idag har jag kollat på PL, dart och pool (biljard). Visst är det dyrt men mycket sport för pengarna.
Här visas alla PL- matcher direkt, ingen Prime således.
Senast redigerad av Karppa 2026-08-29 kl. 19:43.
Citera
2026-08-29, 20:11
Medlem
Pruttars avatar
Klart man bojkottar. Vem är så dum som betalar för det när det går att se gratis.
Citera
2026-08-29, 23:37
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag använder fawanews. Viaplays aktieägare kommer inte gilla den här tråden, vilka som äger aktier kommer snart att avslöja sig här i tråden med argument som "Stötta inte gängkriminalitet etc etc" Hahaha! Jag skulle aldrig betala den månadsavgiften för att kunna se UFC och PL.
Ja det är argumentet är larvigt och samma som som att du inte får sätta in större summor kontanter på banken utan att redovisa exakt(och lite till) var dom kommer ifrån och varför du vill sätta in dom, för att inte stödja terrorism är det officiella argumentet och det är bara för att svenne banan ska köpa det och tycka det är godtagbara argument, i båda fallen försöker man lura sin egna befolkning.

Men till det tråden handlar om: jag som moralmänniska kan tycka det är bra det finns alternativ att kunna följa sitt favoritlag, att Viaplay har betalat för mycket för rättigheterna är ju inte en begäran från den enskilde supporten och ska ju inte gå ut över dom som tycker det är på tok för mycket.

Av de två alternativen så skulle det vara mer idiotiskt att sluta följa sitt favoritlag än att titta på en sk fulstream, och då är jag som sagt en moralisk person.
Citera
2026-08-30, 01:57
Medlem
Tavastehuss avatar
Nu bryr jag mig inte om PL alls, men kan förstå er fans som sedan Viasat tog över sändningarna 2009 betalat så lågt som 199 kr/mån för alla matcher (plus en massa annan sport). De flesta har dock lagt ut minst 400 spänn. Nu har priserna slagit i höjden och utbudet är sämre. Vilken affärsidé, Viaplay!

Småningom köper väl någon streamingjätte upp rättigheterna för Norden och bantar priset rejält till en början. För att sedan stegvis höja. Det blir väl en match kommenterad på svenska; off-tube från en skrubb i Värtahamnen. TV4 återupplivar Tipslördag och visar en direktsänd match i veckan. John Guidetti i studion med Irma Zibanejad.

Ett annat scenario är att Championship tar över PL:s plats i rutan. Eller att Allsvenskans status höjs på något sätt. Personligen hade jag gärna sett fotbollens status minska radikalt med tanke på utvecklingen den tagit med svindyra spelarövergångar, sport washing och utländskt ägande.

Citat:
Ursprungligen postat av Galanto
Jag betalar 549 för Viaprey Sport. Har kollat komplett paket hos Telia men tycker inte det heller är prisvärt. 999 kr för Via, AS och SHL. Då är det bundet.

Har hellre kvar Via och kör säsongsvis med AS och SHL. Finns abonnemang utan bindningstid.
12 skära laxar om året för att se sport. Då kanske man ska börja prioritera annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Här i Finland kostar sportpaketet 48 € i månaden. Hade inte heller betalt de priser ni har i Sverige.
Idag har jag kollat på PL, dart och pool (biljard). Visst är det dyrt men mycket sport för pengarna.
Här visas alla PL- matcher direkt, ingen Prime således.

Högst troligt är rättigheterna till Premier League mycket lägre i Finland. Ni har väl inte samma tradition som Sverige och Norge där generationer växt upp med engelsk fotboll på lördagar.

Hockey däremot är större i Finland. Vad betalar ni för NHL, FM-ligan och möjligen SHL? Det vore kul att veta.
Citera
2026-08-30, 03:06
Medlem
RiMaXs avatar
"Dags att bojkotta Viaplay"? Varför betala för nåt som ändå kommer att lusas ner med reklam?
Citera
2026-08-30, 09:46
Medlem
Galantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
12 skära laxar om året för att se sport. Då kanske man ska börja prioritera annorlunda.
Totalt lägger jag nog betydligt mer per år för att se fotboll, både på TV och live! Även hockey, även om fotboll är min stora passion. Hobbies kostar pengar!

Tror att TV-abonnemangen drar ungefär hälften. Sedan är det årskort, ströbiljetter, tåg- och bilresor, kanske flyg nån gång. Restaurang, pubar, det hela är ju också socialt. Har YT-premium bl a för att se fotbolls-poddar. Ny matchtröja från England kostar ju 1000 kr...

Men givetvis måste även jag se över kostnaderna. Därför som jag tänkte kombinera Viaprey sport med uppsägningsbart Telia-abonnemang för SHL- resp AS-säsong.
Citera
2026-08-30, 11:46
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus

Högst troligt är rättigheterna till Premier League mycket lägre i Finland. Ni har väl inte samma tradition som Sverige och Norge där generationer växt upp med engelsk fotboll på lördagar.

Hockey däremot är större i Finland. Vad betalar ni för NHL, FM-ligan och möjligen SHL? Det vore kul att veta.

NHL tillhör Viaplays sportpaket, alla matcher sänds direkt. Kollar bara när slutspelet drar igång.
Vill man se FM-ligan, alla matcher, SHL och Schweiziska ligan, valda matcher, behövs ett abonnemang hos Katsomo, kostnad ca. 400 kronor i månaden.
I det paketet ingår också alla matcher i fotbollens Champions League och Serie A och valda matcher i Allsvenskan.
Är inte så intresserad av den hockeyn så jag nöjer mig med Viaplay.
Citera
2026-08-30, 13:56
Medlem
Bernardo-Biscottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Jag började abonnera för att få se Rugby vilket viaplay var ensamma om att visa. De första åren visades en match i veckan från Englands första liga, verkar inte bli av i år. Man visade dessutom six-nations: en mycket sevärd turnering där Europas bästa länder spelar under vintern-våren, vet inte om det blir av kommande år. Sammantaget så kommer jag att säga upp abonnemanget till vintern om de inte skärper sig. Meddelas endast på detta vis!
Det är inte klart vilka som får rättigheterna att sända nästa six-nations och vm i rugby i Sverige.
I England kommer BBC och ITV att sända en hel del så 35k paket eller vpn anbefalles.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in