Citat:
Ursprungligen postat av
marageo
Man behöver såklart köra igenom några gånger med bara vatten efter tills ättiksdoften är helt borta ifall det inte skulle vara självklart för alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Du ska använda citronsyra. Har du inte det så använd en tredjedel vanlig ättika och resten vatten. Vissa är emot ättika eftersom de tror att det kan lämna smak, men det är betydligt bättre att få bort kalket än att avhålla sig från att avkalka den i tid. Problemet är att när kalket får fotfäste så växer det mögel i kalket!
Citronsaft är inte samma som citronsyra. Har du inte citronsyra eller ättika så kan du lika gärna använda Coca Cola, det är också en syra men inte lika stark tror jag. Eller om du har spy kan du använda det, magsyra är extremt surt.
Nu har jag iofs aldrig haft en kaffebryggare utan bara espressomaskiner, men jag utgår från att samma gäller för perkolatorer.
Citat:
Ursprungligen postat av
BiskopBrask
Hejsan diskplockaren,
Lite oklart vad du ska göra. Smakar det dåligt eller är det kalk du ska ha bort?
Ska du ha bort kalk så kör man med syra (typ ättikssyra, ättikssprit, citronsyra osv). Du kan inte ta bort kalk med bikarbonat eftersom det är basiskt.
Ska du ta bort missfärgningar och dåliga lukter så kan du däremot köra med bikarbonat. Det går fint. Löser fett också.
Eller så kastar du ut den smaksmässigt värdelösa kaffebryggaren och kör melittafilter, hett kokande vatten och bryggkaffe, om smak är viktigt för dig. Är det bekväma viktigare så är kaffebryggare ett bättre val. Så du får ställa gott vs. bekvämt.
Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
marageo
Ättika, billigt och enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
obyn
Jag föredrar att använda ättikssprit istället för att joxa med bikarbonat och citron. Det räcker med en bryggning för att rengör.a allt.
Körde det och nu kör jag bara vatten 5-6 ggr.