2026-08-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Du glömmer helt och hållet bort "sociala betala"-faktorn, vilket håller uppe efterfrågan på bostäder.

Inte i Stockholms innerstad.
Citera
2026-08-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Om hyran går upp i innerstad flyttar folk utåt och hyran i närförorter ökar med utökad efterfrågan. Till slut kommer låg och medelinkomsttagare att behöva bo i Norrköping och Västerås och pendla för att serva Stockholmarna. Återigen därför att det är en bristsituation.

I teorin ja men nu är inte Stockholm någon metropol och ser inte ut att bli någon heller utan det är snarare så att befolkningen kan komma att minska i framtiden men i tex. Holland är läget lite annorlunda med extrem efterfrågan på bostäder nästan överallt då ekonomin går bra och det är svårt att få fram byggbar mark så hyror och efterfrågan på bostäder är extrem. Jobb finns det gott om där men ingen stans att bo.
Citera
2026-08-29, 18:09
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unicase
Om folk flyttar från innerstan så flyttar någon annan in. Så blir plus minus noll.

Bristen beror på att Stockholms innerstad har Sveriges billigaste hyresrätter i förhållande till marknadsvärdet. Om ICA imorgon säljer smör för 10 kr kilot så är resultatet att det väldigt snabbt kommer bli slut på smör.

Ja, den som skulle ha råd att köpa flyttar in. Men det innebär bara en undanträngning mot låg och medelinkomsttagare. Framför allt personer under 40.
Citera
2026-08-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ja, den som skulle ha råd att köpa flyttar in. Men det innebär bara en undanträngning mot låg och medelinkomsttagare. Framför allt personer under 40.

Ja, de mest exklusiva adresserna lär gå till de som har råd. Precis som villor eller bostadsrätter redan fungerar. Dessutom sitter redan gott om höginkomsttagare i hyresreglerade hyresrätter och får sin hyra subventionerad. Någon som kan nyttja sina decennier av köpoäng till en subventionerad bostad i innerstaden när barnen flyttat ut och de säljer Djursholms-villan. Personer under 40 har ej tillräckligt med köpoäng i hyresreglerade systemet.
Citera
2026-08-29, 18:31
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ja, de mest exklusiva adresserna lär gå till de som har råd. Precis som villor eller bostadsrätter redan fungerar. Dessutom sitter redan gott om höginkomsttagare i hyresreglerade hyresrätter och får sin hyra subventionerad. Någon som kan nyttja sina decennier av köpoäng till en subventionerad bostad i innerstaden när barnen flyttat ut och de säljer Djursholms-villan. Personer under 40 har ej tillräckligt med köpoäng i hyresreglerade systemet.

Det har gjorts ett stort nummer av fd villaägare som kommer åt billiga innerstadslägeheter. Jag påstår att det är anektodisk bevisföring. Vad jag erfar är att flertalet innerstadsbor i hyresrätter är medelinkomsttagare i det lägre spannet. Det finns naturligtvis välbeställda, de har genom kontakter eller arbetsgivare fått kontrakt i det privata hyresbeståndet.
Senast redigerad av Larasoft 2026-08-29 kl. 18:34.
Citera
2026-08-29, 18:43
Medlem
Citat:
Det har gjorts ett stort nummer av fd villaägare som kommer åt billiga innerstadslägeheter. Jag påstår att det är anektodisk bevisföring. Vad jag erfar är att flertalet innerstadsbor i hyresrätter är medelinkomsttagare i det lägre spannet. Det finns naturligtvis välbeställda, de har genom kontakter eller arbetsgivare fått kontrakt i det privata hyresbeståndet.

Har du någon icke-anekdotisk bevisföring för att hyresrätter i Stockholms innerstad idag primärt går till låg-medelinkomsttagare under 40?

De medelinkomsttagare i lägre spannet med hyresrätt på Söder som jag träffat har varit till åren gångna och fick sina kontrakt innan jag ens var född.
Citera
2026-08-29, 18:51
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Har du någon icke-anekdotisk bevisföring för att hyresrätter i Stockholms innerstad idag primärt går till låg-medelinkomsttagare under 40?

De medelinkomsttagare i lägre spannet med hyresrätt på Söder som jag träffat har varit till åren gångna och fick sina kontrakt innan jag ens var född.

Det är snarare 40 +, ofta äldre som bott länge. En del yngre som bytt i flera led, eller bott med äldre släkting och kunnat ta över kontrakt. Det finns ungdomar som fått bostad enligt speciella kvoter. Jag har inte stött på någon som fått en större lägenhet pga kötid. De måste vara försvinnande få, särskilt som många fastigheter ombildats. Gör en sökning efter vanliga hyresrätter på bostadsförmedlingen hemsida så får du se.
Citera
2026-08-29, 18:54
Medlem
Citat:
Det är snarare 40 +, ofta äldre som bott länge. En del yngre som bytt i flera led, eller bott med äldre släkting och kunnat ta över kontrakt. Det finns ungdomar som fått bostad enligt speciella kvoter. Jag har inte stött på någon som fått en större lägenhet pga kötid. De måste vara försvinnande få, särskilt som många fastigheter ombildats. Gör en sökning efter vanliga hyresrätter på bostadsförmedlingen hemsida så får du se.

Ja, mycket äldre då yngre ej kommer upp i kötiden. Att ta över hyresreglerade kontrakt från äldre släktingar blir som i New York där de hyresreglerade kontrakten är släktklenoder som går i arv.
Citera
2026-08-29, 19:01
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Mer specifikt hyressättningar underkastade statens regler om prissättning.

Svara nu på min fråga angående vad du menar är "på tok för dyrt" och exakt vem som ska bestämma priset om exempelvis du hyr ut din lägenhet.

Jag ska bestämma över alla hyror i landet då jag är din härskare, uppfattat?
Citera
2026-08-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Folk som är för marknadshyror har antingen ingen koll eller är själva uthyrare. Hyresmarknaden i USA och England som båda har marknadshyror är absurd. Ok, det finns kanske billiga hyror ute i ghettot i ett dött område av Detroit men vem fan vill bo i ett ghetto?

Jag har alltid sagt att alla marknader måste regleras för marknaden fixar inte det själv då den BARA drivs av profit. Pengar är inte lösningen på alla problem. Tvärtom har pengar en tendens att skapa problem som tidigare inte funnits.

De som skulle tjäna mest på det är hyresgäster i yttre delar av Stockholm. En större rörelsefrihet och möjligheten att påverka sitt boende i större utsträckning. Om du betalar 8000 för ditt boende men grannhuset erbjuder samma kvalitet eller högre för 7800, varför betala 8000? Det fungerar för mat, fordon, tjänster men för bostadsmarknaden verkar svensken tro att det inte fungerar, och att de tillhör gruppen där hyrorna skulle gå upp enormt. De allra flesta bor inte i hyresrätt i innerstaden.
Citera
2026-08-29, 19:07
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Vadå hyresgäster har "rabatt" är du på riktigt eller? Man äger ju inte bostaden utan hyr den och det ska ju självklart vara lägre pris. Om du hyr en gräsklippare vill du väl inte betala samma som de som köper sin?
Nu rör du ihop det. Självklart får du betala mer när du hyr. Visst, om du behöver en gräsklippare EN gång är det billigare att betala hyran för denna enda gång än att köpa en gräsklippare. Men om du hyr en gräsklippare VARJE gång du ska klippa gräset blir det snart dyrare.
Citera
2026-08-29, 19:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det där motsäger egentligen inte det jag skrev.

Ja, det rivs bostäder. Det har jag aldrig påstått att det inte gör. Min invändning gäller proportionerna.

Det finns fortfarande tusentals tomma bostäder i krympande kommuner samtidigt som det råder bostadsbrist på andra håll. Samtidigt står mängder av privata hus och fastigheter och förfaller utan att rivas över huvud taget. Det är just den paradoxen jag syftar på.

Problemet är alltså inte om det rivs 300 eller 800 lägenheter ett visst år. Problemet är att vi har en bostadsmarknad där bostäder står oanvända eller förfaller samtidigt som människor saknar bostad. Lägg sedan till urbanisering och social dumpning, där ekonomiskt svagare kommuner får bära en allt större del av ansvaret, så har du ett moment 22 som rivningar i sig inte löser.
Om det normala hade varit att bo i husvagn hade problemet varit betydligt mindre. Då hade man kunnat flytta boendet dit man ville. Men problemet med bostäder är att de ligger där de ligger. Vad hjälper det 500 bostadssökande på Södermalm att det står 27 lägenheter tomma i Hälleforsnäs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in