2026-08-29, 21:05
Medlem
Patrik2108s avatar
Här talar Paulus om katolska kyrkan.
Apostlagärningarna 20:29-31
29 Jag vet att när jag lämnat er ska rovlystna vargar tränga in bland er, och de kommer inte att skona hjorden.
30 Ja, bland er själva ska män träda fram som förvränger sanningen för att dra över lärjungarna på sin sida.
31 Var därför vakna och kom ihåg att jag i tre års tid, natt och dag, aldrig har slutat förmana var och en av er under tårar.
Lilla hornet, antikrist...osv. Katolska kyrkan benämns med så många namn i bibeln. Men tack vara frigörelsen från monstret så kunde frikyrkor uppstå.
Citera
2026-08-29, 21:14
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Fast då återstår den viktiga frågan: på vilka grunder avgör man vad som är ”medeltida irrläror” och vad som faktiskt är apostolisk tro?

Att säga att kyrkan behövde ”reformeras” är ett påstående, inte ett bevis. Om man förkastar en lära eller kyrklig praxis som har funnits i den historiska kyrkan behöver man kunna visa att den faktiskt är ett senare avsteg från apostlarnas tro.

Dessutom är det inte självklart att den lutherska eller anglikanska reformen innebar en återgång till den tidiga kyrkan. Den tidiga kyrkan hade biskopar, präster och diakoner, sakramental gudstjänst, liturgi och en levande apostolisk Tradition. Det är just dessa historiska kontinuiteter som den ortodoxa kyrkan menar sig ha bevarat.

Så frågan är egentligen inte bara ”katolsk eller protestantisk?”, utan: vilken kyrka har bäst kontinuitet med den tro och det kyrkoliv som fanns före medeltiden och före reformationen?
Det där fetade har lutherska och anglikanska kyrkor också, fast du tycker ju inte det. Vad gäller argumenten för reformationen har dessa redan lagts fram av reformatorerna själva, jag hänvisar till dem. Försvaret av reformationen står och faller inte med mina inlägg här.
Citera
2026-08-29, 21:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men jag tror att du bygger in en motsättning mellan Jesus och apostlarna som Nya testamentet själv inte gör. Jesus sände apostlarna att undervisa, och han sade inte att man skulle lyssna på honom genom att senare bortse från deras undervisning. Tvärtom: ”Den som lyssnar till er, han lyssnar till mig” (Luk 10:16).

Och Paulus säger inte bara saker som är irrelevanta vid sidan av Jesu ord. Han säger uttryckligen att han förmedlar det han själv har tagit emot (1 Kor 15:3), och att de troende ska hålla fast vid det de har fått ”muntligt eller genom brev” (2 Thess 2:15).

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att ”mamonkyrkorna stoppade den processen”. Var i de tidiga kristna källorna ser du att biskoparna förbjöd andra kristna att predika eller att de ersatte apostlarnas undervisning med ”sina egna tolkningar”? Det är ett ganska stort historiskt påstående.

Det är dessutom värt att komma ihåg att biskopsämbetet inte uppstod under medeltiden. Vi kan belägga biskopar och en tydlig kyrklig hierarki redan mycket tidigt, exempelvis hos Ignatius av Antiochia i början av 100-talet. Så om argumentet är att den ursprungliga kristendomen bestod av vandrande predikanter som senare ersattes av biskopar, behöver man förklara varför biskopsämbetet är belagt så tidigt.

Jag håller alltså med om att vi ska följa Jesus. Frågan är bara om vi verkligen följer Jesus genom att bortse från den apostoliska kyrka och den tradition som apostlarna själva överlämnade.
Jag bygger ingen motsättning mellan Guds tankar och människors tankar. Jesus var mycket klar med detta. Om inte djävulen hade så stark grepp om oss människor och våra tankar så hade Gud inte behövt sända så många profeter att dödas på de hemskaste sätt.

När det gäller de kringresande predikanterna så blev de allt mer ovälkomna i de bofasta församlingarna och rörelsen dog ut eller ombildades till vad som så småningom blev klostervösendet.

Senare visade kyrkan sitt avfall från Jesus genom massmorden på khatarerna som predikade fritt och levde som Jesus.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-08-29 kl. 22:14.
Citera
2026-08-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det där fetade har lutherska och anglikanska kyrkor också, fast du tycker ju inte det. Vad gäller argumenten för reformationen har dessa redan lagts fram av reformatorerna själva, jag hänvisar till dem. Försvaret av reformationen står och faller inte med mina inlägg här.

Att lutherska och anglikanska kyrkor har biskopar, präster, diakoner och liturgi bestrider jag inte. Men det var inte heller mitt argument. Att bevara vissa yttre strukturer från den gamla kyrkan är inte detsamma som att ha bevarat hela den apostoliska Traditionen.

Det är just här frågan om reformationen blir relevant: vilka delar av den tro, sakramentsyn och kyrkliga Tradition som fanns i den historiska kyrkan behöll man, och vilka förkastade eller omtolkade man? Att en kyrka fortfarande har en biskop gör inte automatiskt dess lära apostolisk.

Och att ”reformatorerna själva har lagt fram argumenten” besvarar inte frågan om deras argument är historiskt och teologiskt riktiga. Katoliker, ortodoxa och protestanter kan alla hänvisa till sina egna teologer för varför de har rätt. Frågan är vad som faktiskt kan beläggas om den tidiga kyrkans tro och praxis.

Så mitt argument är inte ”de har inga biskopar eller liturgi”. Det är: apostolisk kontinuitet består inte bara i att bevara vissa kyrkliga strukturer, utan i att bevara den tro och Tradition som dessa strukturer förmedlade. Där menar jag att den ortodoxa kyrkan har en betydligt starkare kontinuitet med den odelade fornkyrkan än de kyrkor som uppstod genom reformationen.
Citera
2026-08-30, 09:20
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Att lutherska och anglikanska kyrkor har biskopar, präster, diakoner och liturgi bestrider jag inte. Men det var inte heller mitt argument. Att bevara vissa yttre strukturer från den gamla kyrkan är inte detsamma som att ha bevarat hela den apostoliska Traditionen.

Det är just här frågan om reformationen blir relevant: vilka delar av den tro, sakramentsyn och kyrkliga Tradition som fanns i den historiska kyrkan behöll man, och vilka förkastade eller omtolkade man? Att en kyrka fortfarande har en biskop gör inte automatiskt dess lära apostolisk.

Och att ”reformatorerna själva har lagt fram argumenten” besvarar inte frågan om deras argument är historiskt och teologiskt riktiga. Katoliker, ortodoxa och protestanter kan alla hänvisa till sina egna teologer för varför de har rätt. Frågan är vad som faktiskt kan beläggas om den tidiga kyrkans tro och praxis.

Så mitt argument är inte ”de har inga biskopar eller liturgi”. Det är: apostolisk kontinuitet består inte bara i att bevara vissa kyrkliga strukturer, utan i att bevara den tro och Tradition som dessa strukturer förmedlade. Där menar jag att den ortodoxa kyrkan har en betydligt starkare kontinuitet med den odelade fornkyrkan än de kyrkor som uppstod genom reformationen.
Du verkar ha en romantisk föreställning om den ortodoxa kyrkan och dess så kallade apostoliska tradition och hur den påstås ha bevarat tron.
Kyrkomötena i Nicaea 325, Konstantinopel 381, Konstantinopel 382, Konstantinopel 394, Efesos 431, Konstantinopel 448, Efesos 449, Chalcedon 451, Konstantinopel 518, Konstantinopel 536, Konstantinopel 543, Konstantinopel 553, Konstantinopel 680–681, Konstantinopel 692 (Trullo), Konstantinopel 712, Hieria 754, Nicaea 787, Konstantinopel 815, Konstantinopel 843, Konstantinopel 861, Konstantinopel 867, Konstantinopel 869–870, Konstantinopel 879–880, Konstantinopel 1094, Konstantinopel 1157, Konstantinopel 1166, Konstantinopel 1341, Konstantinopel 1344, Konstantinopel 1347, Konstantinopel 1351 och Konstantinopel 1368. /AI
Vid vilket av dessa årtal begynner den apostoliska traditionen?
Som du ser är ortodoxin inte fri från reformationer, många gånger ifrågasatta sådana. Och den sistnämnda inte avsevärt längre bort i tiden än vår reformation.
Upplevelsen av graden av kontinuitet och renlärighet beror snarare på förtrycket från muslimskt styre och etnoreligiös identifikation. Plus att ortodoxin undviker dogmer och hänvisar till mysteriet.
Senast redigerad av Baliser 2026-08-30 kl. 09:28. Anledning: Ändrade antal kyrkomöten och årtal (AI är lite osäker).
Citera
2026-08-30, 10:31
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandinaviskt
Frikyrkliga och protestanter, förstår ni var ni kommer ifrån? Förstår ni att det alltid finns en människa att spåra tillbaka till som grunden för er sekt?
Vad har ni ens att säga om detta utan att slänga ur er bibelverser tagna ur sin kontext?

Jag tänkte faktiskt över denna fråga häromdagen. Varifrån kommer "min" kyrka? Jag tillhör ingen kyrka förutom statskyrkan så därför citationstecken.

Jag började fundera över om den kyrka jag ser som den mest bibeltrogna är på väg att splittras. Det finns medlemmar där som inte alls tänker som grundarna. Delar av kyrkan förstår inte sitt ursprung. Jag var förvånad och diskuterade det lite med chatgpt. Orsaken till att jag förvånades var att jag kom in i den kyrkan lite grand bakvägen.
Jag hade redan mina egna idéer och plötsligt snubblade jag över en kyrka som hade arbetat med det tänkesättet i snart 200 år. Att vissa i kyrkan tänker annorlunda beror helt enkelt på att de kommit in på andra grunder. Endera är de infödda eller så är det mer de ceremoniella delarna som fångat dem.

Mina idéer kommer inte från någon kyrka. De har funnits där sen barndomen. Och "min" kyrka kommer på samma sätt från personer med samma tänkesätt. Varken katolska kyrkan eller protestantiska kyrkan har skapat dem. Protestantiska kyrkan , eller deras grundare, har dock bidragit med sola scriptura.
Men grunden behöver inte alls vara något stort samfund med sina traditioner. Det är en missuppfattning många har då de om och om igen försöker påminna oss om inte minst katolska kyrkans betydelse.
Citera
2026-08-31, 08:42
Medlem
Citat:
Kort och gott.
Frikyrkor och övriga protestantiska kyrkor är bara en konsekvens av katolska kyrkans maktbegär och påvedömets högmod.

Detta insåg man till slut och istället för att ansluta sig tillbaka till de Öst-Ortodoxa kristna (ej monofysiterna då) så blev det reform på reform på reform, ända till idag. Nu finns det en massa sekter, romersk katolska kyrkan den största, som alla säger att de har rätt från början eller att en ”ny uppenbarelse” kommit till en viss person och har återupplivat kyrkan.

Detta har ju medfört oerhörda konsekvenser, nya läror osv.

Frikyrkliga och protestanter, förstår ni var ni kommer ifrån? Förstår ni att det alltid finns en människa att spåra tillbaka till som grunden för er sekt?
Vad har ni ens att säga om detta utan att slänga ur er bibelverser tagna ur sin kontext?

Du glömmer de 23 östkatolska kyrkorna som är i full gemenskap med påven.
Citera
2026-09-04, 20:51
Bannlyst
Citat:
Kort och gott.
Frikyrkor och övriga protestantiska kyrkor är bara en konsekvens av katolska kyrkans maktbegär och påvedömets högmod.

Detta insåg man till slut och istället för att ansluta sig tillbaka till de Öst-Ortodoxa kristna (ej monofysiterna då) så blev det reform på reform på reform, ända till idag. Nu finns det en massa sekter, romersk katolska kyrkan den största, som alla säger att de har rätt från början eller att en ”ny uppenbarelse” kommit till en viss person och har återupplivat kyrkan.

Detta har ju medfört oerhörda konsekvenser, nya läror osv.

Östliga-kristna fruktar rysk och kinesisk istället än tysk och amerikansk betong-järn??
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in