Citat:
Ursprungligen postat av
Hamyai
Att lutherska och anglikanska kyrkor har biskopar, präster, diakoner och liturgi bestrider jag inte. Men det var inte heller mitt argument. Att bevara vissa yttre strukturer från den gamla kyrkan är inte detsamma som att ha bevarat hela den apostoliska Traditionen.
Det är just här frågan om reformationen blir relevant: vilka delar av den tro, sakramentsyn och kyrkliga Tradition som fanns i den historiska kyrkan behöll man, och vilka förkastade eller omtolkade man? Att en kyrka fortfarande har en biskop gör inte automatiskt dess lära apostolisk.
Och att ”reformatorerna själva har lagt fram argumenten” besvarar inte frågan om deras argument är historiskt och teologiskt riktiga. Katoliker, ortodoxa och protestanter kan alla hänvisa till sina egna teologer för varför de har rätt. Frågan är vad som faktiskt kan beläggas om den tidiga kyrkans tro och praxis.
Så mitt argument är inte ”de har inga biskopar eller liturgi”. Det är: apostolisk kontinuitet består inte bara i att bevara vissa kyrkliga strukturer, utan i att bevara den tro och Tradition som dessa strukturer förmedlade. Där menar jag att den ortodoxa kyrkan har en betydligt starkare kontinuitet med den odelade fornkyrkan än de kyrkor som uppstod genom reformationen.
Du verkar ha en romantisk föreställning om den ortodoxa kyrkan och dess så kallade apostoliska tradition och hur den påstås ha bevarat tron.
Kyrkomötena i Nicaea 325, Konstantinopel 381, Konstantinopel 382, Konstantinopel 394, Efesos 431, Konstantinopel 448, Efesos 449, Chalcedon 451, Konstantinopel 518, Konstantinopel 536, Konstantinopel 543, Konstantinopel 553, Konstantinopel 680–681, Konstantinopel 692 (Trullo), Konstantinopel 712, Hieria 754, Nicaea 787, Konstantinopel 815, Konstantinopel 843, Konstantinopel 861, Konstantinopel 867, Konstantinopel 869–870, Konstantinopel 879–880, Konstantinopel 1094, Konstantinopel 1157, Konstantinopel 1166, Konstantinopel 1341, Konstantinopel 1344, Konstantinopel 1347, Konstantinopel 1351 och Konstantinopel 1368. /AI
Vid vilket av dessa årtal begynner den apostoliska traditionen?
Som du ser är ortodoxin inte fri från reformationer, många gånger ifrågasatta sådana. Och den sistnämnda inte avsevärt längre bort i tiden än vår reformation.
Upplevelsen av graden av kontinuitet och renlärighet beror snarare på förtrycket från muslimskt styre och etnoreligiös identifikation. Plus att ortodoxin undviker dogmer och hänvisar till mysteriet.