Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag kritiserar inte Paulus eller lärjungarna utan dem som undviker Jesus och menar att Paulus ord går lika bra.
Jag förringar inte Paulus (eller kallar honom för lärjungarnas lärjunge) men det är genom att vi följer Jesus ord som Paulus insatser kan bära frukt.
Ja, Jesus ville att budskapet skulle spridas muntligt till all världens folk genom att lärjungarna och deras lärjungar vandrade från stad till stad i Israel fram till hans återkomst. Mamonkyrkorna stoppade den processen och det bestämdes att endast biskoparna hade rätt att predika sina egna tolkningar.
Men jag tror att du bygger in en motsättning mellan Jesus och apostlarna som Nya testamentet själv inte gör. Jesus sände apostlarna att undervisa, och han sade inte att man skulle lyssna på honom genom att senare bortse från deras undervisning. Tvärtom: ”Den som lyssnar till er, han lyssnar till mig” (Luk 10:16).
Och Paulus säger inte bara saker som är irrelevanta vid sidan av Jesu ord. Han säger uttryckligen att han förmedlar det han själv har tagit emot (1 Kor 15:3), och att de troende ska hålla fast vid det de har fått ”muntligt eller genom brev” (2 Thess 2:15).
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att ”mamonkyrkorna stoppade den processen”. Var i de tidiga kristna källorna ser du att biskoparna förbjöd andra kristna att predika eller att de ersatte apostlarnas undervisning med ”sina egna tolkningar”? Det är ett ganska stort historiskt påstående.
Det är dessutom värt att komma ihåg att biskopsämbetet inte uppstod under medeltiden. Vi kan belägga biskopar och en tydlig kyrklig hierarki redan mycket tidigt, exempelvis hos Ignatius av Antiochia i början av 100-talet. Så om argumentet är att den ursprungliga kristendomen bestod av vandrande predikanter som senare ersattes av biskopar, behöver man förklara varför biskopsämbetet är belagt så tidigt.
Jag håller alltså med om att vi ska följa Jesus. Frågan är bara om vi verkligen följer Jesus genom att bortse från den apostoliska kyrka och den tradition som apostlarna själva överlämnade.