2026-08-29, 02:28
Medlem
Kort och gott.
Frikyrkor och övriga protestantiska kyrkor är bara en konsekvens av katolska kyrkans maktbegär och påvedömets högmod.

Detta insåg man till slut och istället för att ansluta sig tillbaka till de Öst-Ortodoxa kristna (ej monofysiterna då) så blev det reform på reform på reform, ända till idag. Nu finns det en massa sekter, romersk katolska kyrkan den största, som alla säger att de har rätt från början eller att en ”ny uppenbarelse” kommit till en viss person och har återupplivat kyrkan.

Detta har ju medfört oerhörda konsekvenser, nya läror osv.

Frikyrkliga och protestanter, förstår ni var ni kommer ifrån? Förstår ni att det alltid finns en människa att spåra tillbaka till som grunden för er sekt?
Vad har ni ens att säga om detta utan att slänga ur er bibelverser tagna ur sin kontext?
Citera
2026-08-29, 03:04
Medlem
One2Manys avatar
Protestantismen är en protest mot hur dekadent och okristligt vilsen den Katolska kyrkan med tiden blev. En önskan om att gå tillbaka till de ursprungliga idéerna bakom religionen.

Inte speciellt otippat att Katolicismen spårade ur å det grövsta när det ogudaktiga Romarriket tog kontrollen över religionen och marinerade den mot sin tidigare statsreligion, skapade massor av fantasifulla regler och ogudaktiga beteenden utan stöd i Bibeln. Sen har vi hur den medeltida maktappareten ytterligare förvred det för att passa sin agenda, och plötsligt förstår man varför folk lackade ur och ville återgå till en renare tolkning närmare de tidiga judiska utbrytarförsamlingarna.

Stay mad.
Citera
2026-08-29, 05:07
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandinaviskt
Frikyrkor och övriga protestantiska kyrkor är bara en konsekvens av katolska kyrkans maktbegär och påvedömets högmod.

Det syns i bland annat Brasilien att efter många års katolicism och ett samhälle med mycket brottslighet så söker sig människor till alternativ till Katolska kyrkan vilka, oavsett om de bygger på historiskt protestantisk grund eller ej, kallas "protestantism" av katoliker, skolan, media och andra opinionsbildare.

Citat:
Ursprungligen postat av Skandinaviskt
Detta insåg man till slut och istället för att ansluta sig tillbaka till de Öst-Ortodoxa kristna (ej monofysiterna då) så blev det reform på reform på reform, ända till idag.

Även de Ortodoxa Kyrkorna behöver alternativ i sina respektive stater och samhällen. Annars kan det bli som i Ryssland. Vissa av frikyrkorna bygger delvis på Ortodoxa traditioner, ibland även på judiska. Det dröjer dock inte så länge innan en kyrka tas över av dåliga människor, så inom "protestantismen" och frikyrkorörelsen gäller det att hitta en grupp med seriösa kristna för att tillsammans driva en kyrka. Man får inget gratis och fler gamla frikyrkor borde avslutas.

Olika nationer har olika relation till kristendom. Romarna tog och höll sig med slavar. Deras kyrka kan ju då svårligen representera kristendomen fullt ut ifråga om dess budskap om befrielse från slaveri. Andra nationer (och därmed deras kyrkor) har liknande begränsningar. Därför ska vi aldrig tro att just vår egen sekt skulle ha hela kristendomens tradition.
Citera
2026-08-29, 06:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Protestantismen är en protest mot hur dekadent och okristligt vilsen den Katolska kyrkan med tiden blev. En önskan om att gå tillbaka till de ursprungliga idéerna bakom religionen.

Inte speciellt otippat att Katolicismen spårade ur å det grövsta när det ogudaktiga Romarriket tog kontrollen över religionen och marinerade den mot sin tidigare statsreligion, skapade massor av fantasifulla regler och ogudaktiga beteenden utan stöd i Bibeln. Sen har vi hur den medeltida maktappareten ytterligare förvred det för att passa sin agenda, och plötsligt förstår man varför folk lackade ur och ville återgå till en renare tolkning närmare de tidiga judiska utbrytarförsamlingarna.

Stay mad.

Sant men protestantismen har blivit extrem. Och övergått till puritanism. Finns numera inget bra med protestantism.
Citera
2026-08-29, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Stay mad.

Hur menar du, gå tillbaka? Protestantism har förkastat den apostoliska traditionen och tron. Om du vill gå tillbaka till den antika kyrkan så får du besöka en öst-ortodox liturgi.
Citera
2026-08-29, 06:23
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Sant men protestantismen har blivit extrem. Och övergått till puritanism. Finns numera inget bra med protestantism.
Jodå. Protestantismen, som utan tvekan konstitueras av idén om ”arvsynd”, ger oss möjligheten att ifrågasätta detta och genom det också överkomma det.

Konceptet om arvsynd ifrågasätter människans okontrollerade existens. Det vill säga: jag har inte valt att födas, men trots att jag inte haft någon möjlighet att påverka detta val blir jag ändå, oavsett, belastad med en synd.

Hur hanterar jag det?

Ifrågasätter jag protestantismen? Ifrågasätter jag innebörden av synd?
Citera
2026-08-29, 06:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jodå. Protestantismen, som utan tvekan konstitueras av idén om ”arvsynd”, ger oss möjligheten att ifrågasätta detta och genom det också överkomma det.

Konceptet om arvsynd ifrågasätter människans okontrollerade existens. Det vill säga: jag har inte valt att födas, men trots att jag inte haft någon möjlighet att påverka detta val blir jag ändå, oavsett, belastad med en synd.

Hur hanterar jag det?

Ifrågasätter jag protestantismen? Ifrågasätter jag innebörden av synd?

Känns som att Hitler var dödsstöden åt både luther och puritanismen. Sen finns en massa frikyrkor förstås. Problemet är att protestantismen inte har ersatts av något annat.
Citera
2026-08-29, 06:33
Avstängd
Däremot finns en stark religion i Ryssland som fostrats i att Tyskland är helvetet på jorden. Kan hålla med! Och att Tyskland därför måste förgöras. Kan hålla med ! Detta är nästan som en religion. Man vill förgöra Tyskland och döda alla tyskar. Inte helt fel, faktiskt. Tyvärr är Putin något slags germanofil.

Jag kan hålla med om att en atombomb på Berlin vore helt OK, som normal hämnd för all skit nazisterna/tyskarna ställt till med. Atombomb på Berlin, Munchen, Frankfurt och Hamburg, men sen räcker det. Tycker jag. Man måste inte "utrota" alla tyskar/nazister tycker jag, men i alla fall hälften av dem (där är jag med mina kära landsmän ryssarna)
Senast redigerad av christerst 2026-08-29 kl. 06:38.
Citera
2026-08-29, 06:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Känns som att Hitler var dödsstöden åt både luther och puritanismen. Sen finns en massa frikyrkor förstås. Problemet är att protestantismen inte har ersatts av något annat.

Det är antagligen för att protestantismen är den mest utvecklade versionen av den kristna lära vi har. Om vi ska ersätta den måste vi också ifrågasätta och vidareutveckla den kristna läran som helhet.

Men samtidigt är det läran om ”arvsynden” som ger den kristna läran en hård vägg att slå emot. Protestantismen frigör dig från, men binder dig samtidigt till, den existentiella synden.

Att både transcendera detta och samtidigt producera en utveckling av läran är en hård vägg att bryta igenom, eftersom läran gör dig, eller snarare din ”själ”, obunden av dina handlingar.
Citera
2026-08-29, 06:42
Avstängd
Citat:
Det är antagligen för att protestantismen är den mest utvecklade versionen av den kristna lära vi har. Om vi ska ersätta den måste vi också ifrågasätta och vidareutveckla den kristna läran som helhet.

Men samtidigt är det läran om ”arvsynden” som ger den kristna läran en hård vägg att slå emot. Protestantismen frigör dig från, men binder dig samtidigt till, den existentiella synden.

Att både transcendera detta och samtidigt producera en utveckling av läran är en hård vägg att bryta igenom, eftersom läran gör dig, eller snarare din ”själ”, obunden av dina handlingar.

För mig räcker det att vara normalt "gudsfruktig" som man har varit i tusentals år utan några problem. Man är helt enkelt lite allmänt rädd för Gud och håller inte på och ifrågasätter så mycket. Människor som ifrågsätter Gud hamnar alltid i problem. Varför? Följ Guds vilja ( som kan vara vad som helst) och var allmänt gudsfruktig, finns inget enklare.
Citera
2026-08-29, 06:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
För mig räcker det att vara normalt "gudsfruktig" som man har varit i tusentals år utan några problem. Man är helt enkelt lite allmänt rädd för Gud och håller inte på och ifrågasätter så mycket. Människor som ifrågsätter Gud hamnar alltid i problem. Varför? Följ Guds vilja ( som kan vara vad som helst) och var allmänt gudsfruktig, finns inget enklare.

Jag ifrågasätter inte vad som räcker eller inte.

Det är här jag vill föreslå en utveckling av den kristna läran.

Det som i sann mening binder oss till synd är inte att synden faktiskt är bunden till vår existens, utan snarare själva konceptet synd.

Det vill säga att synd inte bör förstås som en gudomligt objektiv ofrånkomlighet, utan snarare som en spirituell eller religiös internalisering.
Citera
2026-08-29, 07:00
Avstängd
Citat:
Jag ifrågasätter inte vad som räcker eller inte.

Det är här jag vill föreslå en utveckling av den kristna läran.

Det som i sann mening binder oss till synd är inte att synden faktiskt är bunden till vår existens, utan snarare själva konceptet synd.

Det vill säga att synd inte bör förstås som en gudomligt objektiv ofrånkomlighet, utan snarare som en spirituell eller religiös internalisering.

Jag är totalt icke-religiös så vänd dig till något annan! Jag har en helt annan syn på religion. Jag fyller snart 250 år så då kanske du förstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in