Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdsnus
Ganska många resonerar dock efter arvsynder oavsett religion. "Jag föddes inte rik", "Om jag bara hade fötts med snyggare ansikte", "om jag bara fått genetik för att vara längre". Sen ser de andra som att de har försprång i livet eller har skyldigheter/privilegium.
Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Ja, definitivt.
Här skulle jag vilja föreslå det gnostiska perspektivet, eller den kristna mysticismen. Den tanken förespråkar perspektivet att orsaken till att sådana företeelser manifesterar sig inte arvsynden, i den meningen att individen föds med en skuld och sedan straffas för den.
Snarare kan lidande och orättvisor förstås som ett uttryck för Guds egen ignorans eller okunnighet.
Lidande och orättvisor är alltså inte nödvändigtvis ett uttryck för att människan föds med arvsynd, utan snarare för att skaparen själv är okunnig, blind eller begränsad.
Det är dock ett utmanande perspektiv att inta, eftersom det kräver att man ifrågasätter inte bara skapelsen, utan även skaparen.
Det är i sig en utmaning mot idén om att Gud är allsmäktig och allvetande.
Men att det kan innebära att "själen" är någonting som transcenderar skapelsen av materia.
Och det suger givetvis.
Men om vi observerar verkligheten och livet utan subjektiv partiskhet, möter vi inte bara lidande, smärta och orättvisa, utan även ignorans och okunskap.
Det är en oundviklig observation.
Det är företeelser och fenomen som vi inte kan förneka existerar.
Och i relation till detta, om vi betraktar verkligheten och livet som en skapelse av en skapare, måste vi också ta faktumet att lidande, smärta, orättvisa ignorans eller okunnighet existerar i beaktande när vi försöker förstå relationen mellan skapelsen och skaparen.
Skapelsen skildrar skaparen.
Sokrates förstod ignoransen. ”Jag vet bara en sak, att jag ingenting vet.”
Buddha förstod lidandet: "Dukkha (lidande) är en grundläggande egenskap hos den villkorade tillvaron"