2026-09-02, 08:39
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jag skulle säga tvärt om, från nervös å lättkränkt till storkukslugn, en mentalt stabil klippa, det är macho.

Jo, egentligen är det väl det, men det finns nog många som skulle kalla det mesigt också i dagens mer kärva mansklimat. En ganska stor mansrörelse anammar ju ett mansideal som känns utdaterat och ofräscht, de skulle nog anse att jag gjort ett riktigt nedköp i personlighet. Men jag själv och mina nära & kära är tillfreds med min förändring.
Citera
2026-09-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum442
Förutom att man fick knulla mycket i början, så finns det absolut inte något bra med minnena av mitt ex. Vi var tillsammans i 30 år.
Var man tillsammans i 30 år så var nog inte allt elände. Men du missförstår frågan. Vad lärde du dig, som du har nytta av idag? Skulle ju inte tro att du är en sämre person idag än före ditt 30-åriga förhållande. Ja, frågan är svår och kräver en del självreflektion.
Citera
2026-09-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
De allra flesta människor stagnerar när de är i en seriös långvarig relation. Man tenderar att hålla igen vissa saker som man vill göra (kompromissar). Man blir bekväm (lat). Slutar vara nyfiken. Slutar ta hand om sig själv. Man förlorar sig själv men även den potential man har att bli det man vill bli.

Betydelsen mitt ex haft för mig är att jag kom ur ovan beskrivna "fälla". Mitt liv idag är bättre på exakt alla plan. Fysiskt, mentalt, intimitet/sex, äventyr, hobbys och inte minst ekonomiskt. Att bli lämnad kan vara det absolut bästa som hänt en människa. Det ger enorma möjligheter att leva det liv man vill leva. Det gäller särskilt de som träffas som unga.

// CC
Stark igenkänning. Blev ihop 19 år gammal, växte ifrån varann. På slutet närmare 30 år senare bara samma adress och drev "familjen AB". Sen följde ett förhållande där livet gick på högfart, men tog slut efter fyra år. Sen följde några år av dejtande runt precis hela vårt land som nog varit de händelserikaste i mitt liv.
Citera
2026-09-03, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Var man tillsammans i 30 år så var nog inte allt elände. Men du missförstår frågan. Vad lärde du dig, som du har nytta av idag? Skulle ju inte tro att du är en sämre person idag än före ditt 30-åriga förhållande. Ja, frågan är svår och kräver en del självreflektion.

Det ligger en hel del i det du säger. Det jag tog med mig är nog att inte tänka med kuken när man väljer partner som ung och att lära känna sin partner ordentligt innan man låter relationen ta fart ordentligt. Idag är jag lycklig, men det känns som att 30 år av mitt liv var i princip bortkastade.
Citera
2026-09-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum442
Det ligger en hel del i det du säger. Det jag tog med mig är nog att inte tänka med kuken när man väljer partner som ung och att lära känna sin partner ordentligt innan man låter relationen ta fart ordentligt. Idag är jag lycklig, men det känns som att 30 år av mitt liv var i princip bortkastade.
Precis, det du tog med dig. Vi lär och utvecklas.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in