Citat:
Ursprungligen postat av
Motstroms
En sån serie vore svår att relatera till då i stort sett alla kvinnor får ligga om de vill. Tror du mig inte så testa skapa en fejkprofil på en dejtingsida med en ai generad ful kvinna som profilbild. Kan lova att en hel del desperata män kommer kontakta "henne."
Jag har tillräckligt mycket erfarenhet av verkligheten, jag behöver inte skapa någon fejkprofil.
Men jag såg ett intressant reportage från BBC (tror jag att det var), som hade gjort just det - skapat fejkprofiler. De hade gjort profiler med en bild på en snygg, en halvsnygg och en alldaglig kvinna, och motsvarande profiler med män. Ingen text alls, bara en bild. De publicerade profilerna på nån dejtingsida och avvaktade nån vecka.
Den alldagliga kvinnan hade fått ett antal förfrågningar, den halvsnygga ganska många, den snygga hade hade överskridit gränsen för inkorgen. Den snygge mannen hade fått ett par förfrågningar, de två andra männen - ingenting.
Om man gjorde en komedi om en kvinna som inte fick ligga hade den verkligen fått vara skruvad. Antingen hade hon fått vara väldigt motbjudande, eller hade hon hela tiden råkat ut för de mest osannolika situationer.
Men hur kommer det sig att kvinnor aldrig skildrad som klantiga på ett komiskt vis? Varför kan man inte tänka sig en kvinnlig motsvarighet till Farbror Melker? En Tant Melchiora som försöker sig på olika hantverksprojekt men alltid misslyckas totalt; slår sig på tummen, fastnar på taket, ramlar i vattnet eller blir nersprutad med färg?