2026-08-29, 00:17
Medlem
Silltunnas avatar
Päron är lite av en WT-frukt!
Citera
2026-08-29, 00:53
Medlem
glockenreins avatar
Har noterat samma sak men själv äter jag päron ganska ofta eftersom att det är godare än äpple.
Citera
2026-08-29, 02:14
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
konserverade päron med smält after eight---- mumma
Citera
2026-08-29, 03:17
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jag tycker Conference är goda när dom är riktigt saftiga, och ofta ganska billiga. Förvarar i kylskåp, annars ruttnar dom snart, och skalar alltid.
Päronskalet är tristaste biten jämfört med äpplen.
Citera
2026-08-29, 03:21
Medlem
Hugo Pratts avatar
Fazer klassiska Gröna Kulor har en mycket speciell päronsmak som många uppskattar. Har känslan av att de är allt annat än förlegade och att Fazer på senare år har introducerat så många nya smaker av sina marmeladkulor just för att rida på de grönas ökade popularitet.

Och så har vi Fazers Tutti Frutti-påsar. Där finns en päronformad bit som är läcker men med en annan typ av päronsmak.

Visst är det gott med äpplen, men nog går det lite mer åt grönsakshållet? Syrliga, krispiga, fräscha och nyttiga. Och visst går päron mer åt godishållet? Söta, mjuka, dova och lite dekadenta.

Förresten älskar väl alla barn fortfarande päronsplitt och päroncider? Så, nej, det här var en kass spaning. Någon pärondeflation tror jag definitivt inte på.
Citera
2026-08-29, 03:45
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duschtankar
När jag var liten vill jag minnas att äpple och päron hade likvärdig status. Det var det ena eller det andra i princip. Minns när man följde med mamma till butiken och man fick välja antingen Royal Gala eller Conference. Kanske är det att jag naturligt med åldern deltagit på färre fruktstunder, men upplever ändå att päron liksom *känns* lägre i rang nu för tiden. Håller ni med? Päronsaften finns ju kvar, men vad hände med allt annat päronrelaterat? Päronsplit som styckglass är väl i princip obefintligt numera? Pärongodis? Päron i konserv? När åt du sist ett päron? Har päronet blivit en fattig frukt? (Eller har det alltid varit?) Har efterfrågan minskat? Är genuint nyfiken på denna eventuella pärondeflation och om det är fler som lagt märke till det?

Lustigt att det här dök upp just nu. Fredrik Sjöberg (som jag annars har lite svårt för) skrev nämligen en festlig understreckare i SvD bara häromveckan där han utnämner päronet till världens förnämligaste frukt. Tyvärr bakom betalvägg, men de första styckena kan man läsa ändå:
https://www.svd.se/a/wrVAQd/paronet-slar-allt-objektiv-sanning

Jag kan väl inte påstå att jag håller med, men päron är definitivt underskattade och orättvist bortglömda.
Citera
2026-08-29, 04:57
Medlem
Jag drack Kiviks pärondryck hela sommaren och cider med päron och melonsmak. Så nej päronen har inte försvunnit.
Citera
2026-08-29, 05:26
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Känner igen detta. När jag var liten, i slutet av 1980-talet, fanns det en typ av päron som åtminstone jag inte har hittat sedan dess.

Jag, frun och svärmor har pratat om det och det är precis som att en liten klocka klingar i bakhuvudet att dessa svunna päron var av en sort , kanske en hybrid eller en ras vars träd utrotades av någon smitta. Det kan vara något så löjligt som en hybrid som heter äppelpäron, jag grubblar på det och tänker inte förstöra mystiken genom att söka med en sökmotor eller AI.

Du kan kan fortfarande köpa dem i små lokala gårdsbutiker på hösten, eller skaffa ett eget päronträd. Butikerna slutade sälja dem eftersom de har dålig hållbarhet och är känsliga för transport och lätt får bruna fläckar. De heter Carola, Alexander Lucas, och Williams. Jag frågade en AI.
Citera
2026-08-29, 05:33
Medlem
Tavastehuss avatar
Risken att bita i ett riktigt träaktigt päron, eller ett löst och mosigt, förtar nöjet. Äpplen är hundra gånger mer tillgängliga på så vis.

För övrigt är uttrycket ”ditt jävla päron” också på väg att dö ut.
Citera
2026-08-29, 06:06
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Du kan kan fortfarande köpa dem i små lokala gårdsbutiker på hösten, eller skaffa ett eget päronträd. Butikerna slutade sälja dem eftersom de har dålig hållbarhet och är känsliga för transport och lätt får bruna fläckar. De heter Carola, Alexander Lucas, och Williams. Jag frågade en AI.

Måste resa söderut när dessa päron mognar någon gång, för att få svar på en av livets gåtor.
Citera
2026-08-29, 07:12
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Menlös frukt. Funkar bäst som cidersmak.
Citera
2026-08-29, 08:03
Medlem
cacas avatar
Bortglömd? Är väl mer att folk inte vet vad man ska göra med dem istället för bara äta dem.

Päronsaft, någon som gjort några flaskor än?
Marmelad?
Kompott?
Inkokta?
I bakverk?
Grillade päron?
I salladen?
Puré till de minsta?
Mm

Gjort saft, marmelad, grillat och haft i sallad förutom de man plockat på träden och bara ätit som de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in