2026-08-28, 18:58
Medlem
Kinaskis avatar
Päron är en hopplös frukt. Stenhård, stenhård, stenhård, stenhår, mogen, rutten.

Äpplen däremot håller sig fina, krispiga och ätbara under en lång tid. Betydligt mer praktisk frukt.

Men visst håller jag med om att päronen var en mer självklar del av fruktkorgen förr, vad jag kan minnas.
Citera
2026-08-28, 19:13
Medlem
Fantens avatar
Hemligheten med päron som är hårda är att skära dom i skivor.
Citera
2026-08-28, 19:15
Medlem
Faktiskt. Jag glömmer bort päron hela tiden.
Citera
2026-08-28, 19:23
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Päron är en hopplös frukt. Stenhård, stenhård, stenhård, stenhår, mogen, rutten.

Äpplen däremot håller sig fina, krispiga och ätbara under en lång tid. Betydligt mer praktisk frukt.

Men visst håller jag med om att päronen var en mer självklar del av fruktkorgen förr, vad jag kan minnas.

Jag tycker att det finns goa päronsorter ändå men dom där jävla conferencepäronen är fan riktigt pissiga! Jag förstår inte varför dom envisas med dom i butikerna, när det finns helt fantastiska sorter..
Citera
2026-08-28, 20:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Första jag tänker på (förutom det som är sagt i tråden att de är mogna plockade kortare tid) är att de klipps annorlunda. Äppelträd kan och bör man klippa, men om man funderar på att klippa päron (så det tex skall vara lätt att plocka som ett äppelträd, som skall se ut mer som ett paraply) så ska man låta bli - istället får (och bör) vara yvigare uppåt och svårare plocka översta. Testa sen göra en jämförelse i tex ChatGPT, det förlorar i varje "gren" mot äpple. Synd, fint men lite "opraktiskt". Heja päronen.
Citera
2026-08-28, 21:10
Medlem
Handlar och äter päron ofta. Gott!
Citera
2026-08-28, 21:22
Medlem
Fantens avatar
Folk som dissar Conference har aldrig käkat ett riktigt färskt sådant direkt från grenen.
Citera
2026-08-28, 21:45
Medlem
Päron är min favoritfrukt så det äts ganska ofta här hemma.
Citera
2026-08-28, 21:57
Medlem
Finns päronkräm på ICA.

För en kvart sedan drack jag egengjord päron- och banansmoothie.
Citera
2026-08-28, 22:42
Medlem
PK-befriads avatar
Nej päronet är grönt och päronformat. Ifall någon glömmer så står det nu här.
Citera
2026-08-28, 22:56
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Frukt ska man vara försiktig med.

Men päron är ju godast, bara det att de är hårda tills de blir lagom, och snart därefter ruttnar de. Som avocado.

Du menar…

Citera
2026-08-28, 23:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag minns ett päron jag åt som barn, stort och saftigt.
Har letat hela livet efter ett till, det finns inte!

Känner igen detta. När jag var liten, i slutet av 1980-talet, fanns det en typ av päron som åtminstone jag inte har hittat sedan dess.

Jag håller för övrigt med TS, äpple och päron betraktades lite som krona eller klave, det var samma typ av frukt.

Jag, frun och svärmor har pratat om det och det är precis som att en liten klocka klingar i bakhuvudet att dessa svunna päron var av en sort , kanske en hybrid eller en ras vars träd utrotades av någon smitta. Det kan vara något så löjligt som en hybrid som heter äppelpäron, jag grubblar på det och tänker inte förstöra mystiken genom att söka med en sökmotor eller AI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in