2026-08-28, 17:22
Medlem
När jag var liten vill jag minnas att äpple och päron hade likvärdig status. Det var det ena eller det andra i princip. Minns när man följde med mamma till butiken och man fick välja antingen Royal Gala eller Conference. Kanske är det att jag naturligt med åldern deltagit på färre fruktstunder, men upplever ändå att päron liksom *känns* lägre i rang nu för tiden. Håller ni med? Päronsaften finns ju kvar, men vad hände med allt annat päronrelaterat? Päronsplit som styckglass är väl i princip obefintligt numera? Pärongodis? Päron i konserv? När åt du sist ett päron? Har päronet blivit en fattig frukt? (Eller har det alltid varit?) Har efterfrågan minskat? Är genuint nyfiken på denna eventuella pärondeflation och om det är fler som lagt märke till det?
Senast redigerad av Duschtankar 2026-08-28 kl. 17:30.
Citera
2026-08-28, 17:30
Medlem
Onanikrems avatar
Päron har en förhållandevis kort hållbarhetstid från de är perfekta ätmogna till de sunkar ihop. äpplen har en förhållandevis lång hållbarhet om de förvaras rätt och hålls skadedjursfria.

Godis, glass och läsk har jag ingen aning om varför? Kanske en generationsfråga? Dagens unga kanske vill ha andra smaker?
Citera
2026-08-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duschtankar
När jag var liten vill jag minnas att äpple och päron hade likvärdig status. Det var det ena eller det andra i princip. Minns när man följde med mamma till butiken och man fick välja antingen Royal Gala eller Conference. Kanske är det att jag naturligt med åldern deltagit på färre fruktstunder, men upplever ändå att päron liksom *känns* lägre i rang nu för tiden. Håller ni med? Päronsaften finns ju kvar, men vad hände med allt annat päronrelaterat? Päronsplit som styckglass är väl i princip obefintligt numera? Pärongodis? Päron i konserv? När åt du sist ett päron? Har päronet blivit en fattig frukt? (Eller har det alltid varit?) Har efterfrågan minskat? Är genuint nyfiken på denna eventuella pärondeflation och om det är fler som lagt märke till det?
Päronglass finns i ett par varianter, halvliters. Brukar köpa dem.
Citera
2026-08-28, 17:51
Medlem
Päroncider köper jag.
Citera
2026-08-28, 17:54
Medlem
fjollciggs avatar
Det finns en del pärongodis i plocksortimentet, bland annat päronsodaflaskor och sura S-märken. Slänger alltid med några i ungarnas påse när jag köper lördagsgodis, för min egen skull. Men visst, utbudet är snålt om man jämför med exempelvis choklad som har en helt egen hylla.
Citera
2026-08-28, 17:55
Medlem
Fantens avatar
Jag åt två päron så sent som igår. Min mataffärer sålde en kilo Conference för tjugo spänn så det var svårt att inte slå till. Fördrar annars lite fastare päron men Conference går an dom med.

Jag ska banne mig äta ett päron nu bara för det.
Citera
2026-08-28, 18:08
Medlem
HerrKralls avatar
Mina barn äter päron, päronglass och favoriserar päronfestis. Ute i trädgården dignar just nu träden av päron.

Usel spaning.
Citera
2026-08-28, 18:08
Medlem
zombie-nations avatar
Finns ju inga goda päron att köpa. Conference är väl OK-ish. Tar gärna emot om någon ger från sitt träd. Är förvisso ännu kräsnare med äpplen.
Citera
2026-08-28, 18:15
Medlem
Queutards avatar
Frukt ska man vara försiktig med.

Men päron är ju godast, bara det att de är hårda tills de blir lagom, och snart därefter ruttnar de. Som avocado.
Citera
2026-08-28, 18:40
Medlem
Turbobaguetts avatar
Snart är det dags för gråpäron.
Har man tur kan man hitta dem hos en frukthandlare några dagar i slutet av september.
Tyvärr är de så känsliga att inga affärer vill ta in dem.
Citera
2026-08-28, 18:42
Medlem
EU frukt smakar ingenting därav tråkiga frukter som man inte blir sugen på att köpa.
Citera
2026-08-28, 18:57
Medlem
sommarlovs avatar
Jag minns ett päron jag åt som barn, stort och saftigt.
Har letat hela livet efter ett till, det finns inte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in