2026-08-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Samma regel som alltid. Alla båtar över 12 meter och 4 meters bredd kräver förarintyg. Annars inte

Nej!
Du behöver som minst kustskepparintyg för att framföra skorvar över 12x4 meter.

Resan låter för övrigt väldigt dyr.
Vad ligger budgeten på?

Hur har ni tänkt att övernatta? I båten eller i tält på land?
Satsa på en segelbåt istället.
Citera
2026-08-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Samma regel som alltid. Alla båtar över 12 meter och 4 meters bredd kräver förarintyg. Annars inte

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tack för klargörandet👍👍

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fritidsbatar/Kunskap-och-kompetens/

Fritidsfartyg/Fritidsskepp
Den som är befälhavare på (kör, framför) ett större fritidsfartyg/fritidsskepp med en längd som överstiger 12 meter och en bredd som överstiger 4 meter ska ha skepparexamen, kustskepparexamen eller högre nautisk kompetens.
Citera
2026-08-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Du är ovanligt dryg i ditt sätt att skriva.

Mobil duger? Haha, undra vem som inte har sjövana.
Du har inte mottagning hur långt ut från land som helst, så vad tror du händer om du får nån sorts problem så du driver flera km ut från land? Jo, du kan inte ringa med din älskade mobil, dumjävel.
Och när du hamnar i vattnet då, ska du ligga där med en vattenkänslig mobil och försöka larma?
Visst finns vattensäkra fodral men ändå.
En riktig nödsändare sitter fast på kroppen/kläderna och räddningstjänst larmas direkt du trycker på knappen och kan se exakt var du är.

Du är ovanligt dryg i ditt sätt att skriva. Jag tar åt mig av kritiken

Jag orkar inte bemöta allt, jag tar bara nödsändare

Om du driver iväg kastar du ankare i och för sig är det inte säkert att ankaret når botten.

Ser man på utbredningskartor Telia t ex https://www.telia.se/support/tackningskarta
så täcker dessa överallt nära kusten, du kan hamna i radioskugga någonstans, men det sällsynt.
I naturhamnar i yttre skärgårdarna är det vanligare, men du skulle ju hålla dig nära land.

Om du skaffar SOS Alarm appen så ger den automatisk position när du ringer och många mobiler är ip68 klassade dag.
Men det finns ju andra alternativ VHF t ex, men den ger inte automatisk position om du ringer. Det kan finnas som jag inte känner till, men du måste ha en handburen. Den ger automatisk pos om den är sammankopplad med en gps, men ligger du i vattnet har du knappast kontakt med båtens nätverk.

Det finns många olika nödsändare eller jag vet inte vad du kallar nödsändare.
Garmin inreach https://www.kayakstore.se/products/inreach%C2%AE-mini-2-red?variant=39853814186082&country=SE&currency=SEK &utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_con tent=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&tw_sourc e=google&tw_adid=&tw_campaign=20563792796&gad_sour ce=1&gad_campaignid=20567433253&gbraid=0AAAAADGp7x WAyTQzwbAlyE0goNxOMajBa&gclid=Cj0KCQjwhsrUBhDxARIs AN3AQSeylgRxukoPeqDWuX-DACqmm0IhJaPCRoObthEu4a5vdc47tu6Dg_MaAgTKEALw_wcB
Denna är ju inte så dum, jag har själv haft funderingar på att skaffa en sådan. Den kan även användas på land. Men jag skulle inte skaffa en sådan för en sådan här sträcka.
Sedan finns det ju många andra alternativ, mer eller mindre dyra.
https://www.sjofartsverket.se/sv/sjo--och-flygraddning/ansokan-och-registrering/registrering-av-nodsandare/
Det är bara att betala och se glad ut
Om du går till en hamn och intervjuar människor i liknande båtar så kommer någon enstaka att säga att de har en VHF, men nästan ingen att säga att de har en annan nödsändare
Det är bra att du är säkerhetsmedveten och givetvis får det inte hända någonting, lycka till

Varför söker du båt, du har ju redan en idealisk båt för uppgiften
https://lars-ericsson.com/wp-content/uploads/2023/09/IMG_9908.jpeg
Citera
2026-08-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake

Om du driver iväg kastar du ankare i och för sig är det inte säkert att ankaret når botten.

Ser man på utbredningskartor Telia t ex https://www.telia.se/support/tackningskarta
så täcker dessa överallt nära kusten, du kan hamna i radioskugga någonstans, men det sällsynt.
I naturhamnar i yttre skärgårdarna är det vanligare, men du skulle ju hålla dig nära land.

Om du skaffar SOS Alarm appen så ger den automatisk position när du ringer och många mobiler är ip68 klassade dag.
Men det finns ju andra alternativ VHF t ex, men den ger inte automatisk position om du ringer. Det kan finnas som jag inte känner till, men du måste ha en handburen. Den ger automatisk pos om den är sammankopplad med en gps, men ligger du i vattnet har du knappast kontakt med båtens nätverk.

Garmin inreach https://www.kayakstore.se/products/inreach%C2%AE-mini-2-red?variant=39853814186082&country=SE&currency=SEK &utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_con tent=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&tw_sourc e=google&tw_adid=&tw_campaign=20563792796&gad_sour ce=1&gad_campaignid=20567433253&gbraid=0AAAAADGp7x WAyTQzwbAlyE0goNxOMajBa&gclid=Cj0KCQjwhsrUBhDxARIs AN3AQSeylgRxukoPeqDWuX-DACqmm0IhJaPCRoObthEu4a5vdc47tu6Dg_MaAgTKEALw_wcB
Denna är ju inte så dum, jag har själv haft funderingar på att skaffa en sådan. Den kan även användas på land. Men jag skulle inte skaffa en sådan för en sådan här sträcka.
https://www.sjofartsverket.se/sv/sjo--och-flygraddning/ansokan-och-registrering/registrering-av-nodsandare/
Om du går till en hamn och intervjuar människor i liknande båtar så kommer någon enstaka att säga att de har en VHF, men nästan ingen att säga att de har en annan nödsändare
Det är bra att du är säkerhetsmedveten och givetvis får det inte hända någonting, lycka till

Nödsändare är nog helt överlägset allt annat eftersom du har den på kroppen, den är itne lika känslig att gå sönder som en mobil och den går mot satelit istället för mobila nätverket.
Då kan man vara mitt ute i atlanten och ändå kan räddningstjänst se din position.
Batteriet räcker också rätt länge så.
Citera
2026-08-29, 11:45
Medlem
Väldigt lång sträcka kommer vara utomskärs. Viktigare då än rätt båt är rätt väder. Det kräver gott om tid för att hitta de rätta dagarna. Alternativet är att ha en snabbare båt som kommer längre de få dagar med bra väder. Oavsett kommer ni drabbas av jobbig motsjö och då bör båten helst vara längre än sju meter för er trygghet.
Om båten inte går att bo i kommer kostnaden för hotell ticka på bra när ni ligger inblåsta i öde hamn längs kusten.
Citera
2026-08-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panpanpan
Väldigt lång sträcka kommer vara utomskärs. Viktigare då än rätt båt är rätt väder. Det kräver gott om tid för att hitta de rätta dagarna. Alternativet är att ha en snabbare båt som kommer längre de få dagar med bra väder. Oavsett kommer ni drabbas av jobbig motsjö och då bör båten helst vara längre än sju meter för er trygghet.
Om båten inte går att bo i kommer kostnaden för hotell ticka på bra när ni ligger inblåsta i öde hamn längs kusten.

Är inte helt säker på att dom kommer gå utomskärs mesta av tiden, finns ju en hel del öar och skär där man kan gå mellan dom och land.
Har en 5 meters båt och jag klarar mig ganska bra.
Sen är det väl inte bara längden på båten som spelar mest roll.
Den där buster med ombyggt däck lär inte kunna sjunka i första taget även om det blir större vågor då den helt enkelt inte tar in vatten i båten, blir som en stor surfbräda istället.
Även om du har en 10 meters båt så sjunker ju den om den börjar ta in vatten från vågorna.
Stabiliteten i sidled är också viktigt.

Så längt båten är tillräckligt hög kan man alltid gå rakt mot vågorna, men det blir inte kul när det blåser från fel håll och man måste köra mot finnland haha.
Citera
2026-08-29, 12:15
Medlem
Citat:
Nödsändare är nog helt överlägset allt annat eftersom du har den på kroppen, den är itne lika känslig att gå sönder som en mobil och den går mot satelit istället för mobila nätverket.
Då kan man vara mitt ute i atlanten och ändå kan räddningstjänst se din position.

VHF är riktigt bra om du vill kunna komma i kontakt med båtar i närheten men visst, hade nog också haft nödsändare på mig om jag var tvungen välja, sjunker båten så kanske man inte hittar dig om du endast har VHF.
Citera
2026-08-29, 12:21
Medlem
Citat:

Har åkt öland-gotland med motorbåt och då hade vi ingen täckning under ganska lång del av sträckan.
Vet inte vad det kostar att bli räddad om man trycker på nödsändarknappen så ur det avessendet kan mobil vara bättre att använda om man kan.
Mobil,nödsändare och VHF, då är man mycket bra utrustad.

Vad man ska ha på sig när man väl hamnat i vattnet råder det delade meningar om men helst nån form av vattentäta kläder och en pålitlig flytväst, hatar själv dom där uppblåsbara jävlarna och en vanlig flytväst är mitt val.
Citera
2026-08-29, 12:39
Medlem
Batagares avatar
Sikta på en HT-båt, typ 5 eller 8 på din lista. Välj en 4-taktsmotor så får du ner bränsleförbrukningen. Vad mer, ha modern elektronisk utrustning, plotter med sjökort för hela sträckan.
Citera
2026-08-29, 13:38
Medlem
Citat:

Skall du ha radar och AIS också
Citera
2026-08-29, 13:46
Medlem
Citat:
Skall du ha radar och AIS också

Har aldrig kört båt i de mer trafikerade lederna kring stockholm, malmö och göteborg men kan tänka mig att det är bra att ha
Citera
2026-08-29, 14:47
Medlem
448s avatar
Citat:

Ligger man i sjön är det inte säkert man kan använda mobilen fast den är ip klassad o tät , pekskärmar blir jävligt fladdriga när dom är blöta o svarar ej.

Många telefoner kan dock proggas så dom ringer 112 vid fem snabba tryck på av knappen och då kan man iaf ringa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in