2026-08-28, 19:16
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vad i konstruktionen är det som gör den bra? Är totalt okunnig på båtar så.
Tänker att ju djupare skrov desto mindre risk att den välter men det kanske är del? Tex en segelbåt är ju väldigt djup och svår att välta.

Busterbåten har nästan inga fribord ( Höga sidor där vinden kan fånga båten och börjar rulla sidledes och bli knuffad i vindriktningen) Sedan har Buster ganska platt bottenform som stabiliserar gången i stökig sjö. Sedan har den bara 30 cm djupgång , då kan du hålla dig närmare kusten där det finns alltid något spännande att se och det är lugnare sjö närmast kusten och landgången blir betydligt enklare med den .
Den kan köras upp direkt mot en liten sandstrand i någon mysig vik , mycket lätt att fiska ifrån om man känner för det. Har en hel del stuvutrymme under däck också.
Sedan väger den ca. 150 kg vilket gör den effektivare att driva med motor och billigare jämfört med de andra båtar som närmar sig 500kg eller t.o.m 1 ton för de stösta på bilderna
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-28 kl. 19:22.
Citera
2026-08-28, 19:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Varför är inte mindre båtar bra? Typ en 4m båt

Har du sett filmen?
Citera
2026-08-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du sett filmen?
Syftar du på att ännu större båtar göra stora vågor så man riskera kantra?
Lär nog va så att dom flesta sköter sig, men man får ju själv också hålla kolla på om det kommer nån idiot och sen parrera båten därefter.
Citera
2026-08-28, 19:39
Medlem
Nu har du skapat ytterligare en halvt orealistisk tråd, men det är u alltid kul med debatt.
Albin 25 an alla dagar i veckan, den kan du bo i, sova, göra mat, vara på vid ev storm och dåligt väder.

Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag skulle välja nr. 3, Albin 25:an om den var i bra skick, främst avseende motor och drivning.
Den går lugnt och bra och erbjuder tillräcklig accomodation för övernattning. Hemsk att sitta i en liten öppen snurrebåt så långt. Möjligen skulle en hardtopbåt funka, kanske även till övernattning, men de är skumpigare och jobbigare om det blåser lite. Men snabbare än alibin 25:an är de ju.

Gamla båtar från insjöar vet man inte så mycket om, denna finns i Lennartsfors och har antagligen gått på Stora Le, Foxen och lelången i maklig takt. En sådan båt måste testas för att man skall kunna se vilka fel som ev finns på den, du bör köpa den ett är innan för att testa.

Citat:

Planen är att sova i båten eller i tält, men blir det åska är ju vandrarhem eller hotell att föredra.
Vi har med små vikbara cyklar så vi kan ta oss in till nåt ställe om det behövs.

Kommer såklart ha med en reservmotor men på betydligt mindre hästar, kanske 3-4hk.
Nödsändare, flytväst, flytoverall, lampor, och en liten uppblåsbar livflotte ska också med såklart.
Motorproblem är nog det värsta som kan hända förutom att det börjar blåsa höga vågor.

Motorbåtsägare tar sällan med sig någon reservmotor
Vilken slags nödsändare skall du, mobil duger
Flytoverall, du skall väl inte över atlanten
Lampor, vad för lampor
Uppblåsbar livflotte
Motorproblem är nog det värsta som kan hända, ja man måste kunna lita på sin motor
Jag har sovit många gånger i båten vid åska

Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Albin 25:an alla dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Den populära Albin 25 från 1976 verkar i hyfsat skick.

" Båten har endast gått i sötvatten och motorn har sluten sötvattenkylning."

Är detta något som bör modifieras, när "äkta" saltvatten börjar dyka upp i senare delen av resan?
Det behövs troligtvis inte kompletteras för saltvatten, det hinner inte växa havstulpaner på den heller.

Ta förarbevis eller motsvarande kunskaper och köp båt nu så den är vältestad.
Alla sträckor skriver du i mil så du har nog inte så mycket sjövana.
Jag är inte så hemma med en Albin 25:a, men du kan nog förvänta dig en marchfart på 5,5-8 knop
Citera
2026-08-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Nu har du skapat ytterligare en halvt orealistisk tråd, men det är u alltid kul med debatt.
Albin 25 an alla dagar i veckan, den kan du bo i, sova, göra mat, vara på vid ev storm och dåligt väder.

Motorbåtsägare tar sällan med sig någon reservmotor
Vilken slags nödsändare skall du, mobil duger
Flytoverall, du skall väl inte över atlanten
Lampor, vad för lampor
Uppblåsbar livflotte
Motorproblem är nog det värsta som kan hända, ja man måste kunna lita på sin motor
Jag har sovit många gånger i båten vid åska

Alla sträckor skriver du i mil så du har nog inte så mycket sjövana.
Jag är inte så hemma med en Albin 25:a, men du kan nog förvänta dig en marchfart på 5,5-8 knop

Du är ovanligt dryg i ditt sätt att skriva.
Tar man inte med sig en liten reservmotor får man ju faktiskt skylla sig själv om den större går sönder och man börjar driva ut från lan eller får andra problem, på segelbåt har man väldigt ofta en reservmotor.
Vad tycker du är så dåligt med att ta med en reservmotor? Tar en del plats ja och väger en del men så farligt är det inte, man kan lägga den i botten och sen packning över så gör det knappt nån skillnad alls.

Mobil duger? Haha, undra vem som inte har sjövana.
Du har inte mottagning hur långt ut från land som helst, så vad tror du händer om du får nån sorts problem så du driver flera km ut från land? Jo, du kan inte ringa med din älskade mobil, dumjävel.
Och när du hamnar i vattnet då, ska du ligga där med en vattenkänslig mobil och försöka larma?
Visst finns vattensäkra fodral men ändå.
En riktig nödsändare sitter fast på kroppen/kläderna och räddningstjänst larmas direkt du trycker på knappen och kan se exakt var du är.

Flytoverall, om den är tät, gör att du slipper frysa ihjäl så snabbt, går även bra med torrdräkt plus flytväst, har du nån gång hamnat i vattnet i havet vet du att det ofta inre är så varmt.

Lampor, lampor är bra att ha speciellt om du ska räddas.
Syftar inte bara på lantärnor men även handhållna lampor, pannlampa är alltid bra.

Vad händer om åskan slår ner i båten då?
Gissar du då hade någon båt med tak åtminstone.
Generellt ska man inte vara på vattnet när det åskar.

Jag skriver alltid km eller mil oavsett om det gäller sträcka på vattnet, på land eller höjd ovan marken.
Förklara för mig varför det spelar så stor roll att använda sjömil tack?
Om jag vet att det är 10 mil till mitt nästa stopp och motorn går 25kmh, då vet ju jag hur länge den sträcka kommer ta.
Citera
2026-08-28, 20:12
Medlem
Vad du än väljer. bör den vara över 5m.. Då klarar den krabbsjö.. dvs de korta toppiga vågor som vi nästan alltid har kustnära.. annars blir det en riktigt hoppig resa..
Citera
2026-08-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa3000
Vad du än väljer. bör den vara över 5m.. Då klarar den krabbsjö.. dvs de korta toppiga vågor som vi nästan alltid har kustnära.. annars blir det en riktigt hoppig resa..

Bra att veta, är inte ute så ofta när det blåser just för att min nuvarande båt inte är den största.

Men typ en sånhär då? Då kan man sova i den också.
https://www.blocket.se/mobility/item/26071384
Citera
2026-08-28, 22:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Syftar du på att ännu större båtar göra stora vågor så man riskera kantra?
Lär nog va så att dom flesta sköter sig, men man får ju själv också hålla kolla på om det kommer nån idiot och sen parrera båten därefter.

Det blir nog bra med din resa.

Kan informera att när jag gjorde lumpen så låg jag på mellsten, en fin liten ö utanför nynäshamn.
Vi fick en dag besök av en gäng stridsbåtar, har för mig att det var fem eller sex stycken som skulle göra just den resan du pratar om fast från stockholm till göteborg. Ett par fick vända redan vid mellsten då de inte klarade vågorna.
Dessa båtar är gjorda för att gå inomskärs och hade ett helsike med vågorna helt enkelt. Vi på ön körde den gamla modellen 200-båt och de hade sällan problem.
Kan du hitta en gammal 200-båt så slå till men resan kommer säkert bli lite dyrare men absolut säkrare.

Som värst hade vi runt 25-27 sekundmeter, det var inte trevligt men båten klarade det.

Här har du en länk till en grupp som gillar dessa båtar.
https://www.facebook.com/groups/259505834423359/?locale=sv_SE
Citera
2026-08-28, 23:43
Medlem
Citat:
Det blir nog bra med din resa.

Kan informera att när jag gjorde lumpen så låg jag på mellsten, en fin liten ö utanför nynäshamn.
Vi fick en dag besök av en gäng stridsbåtar, har för mig att det var fem eller sex stycken som skulle göra just den resan du pratar om fast från stockholm till göteborg. Ett par fick vända redan vid mellsten då de inte klarade vågorna.
Dessa båtar är gjorda för att gå inomskärs och hade ett helsike med vågorna helt enkelt. Vi på ön körde den gamla modellen 200-båt och de hade sällan problem.
Kan du hitta en gammal 200-båt så slå till men resan kommer säkert bli lite dyrare men absolut säkrare.

Som värst hade vi runt 25-27 sekundmeter, det var inte trevligt men båten klarade det.

Här har du en länk till en grupp som gillar dessa båtar.
https://www.facebook.com/groups/259505834423359/?locale=sv_SE

200 båten verkar lite för stor och bränsleslukande för min smak tyvärr.
När man åker så långt som jag har tänkt blir ju bränselförbrukningen ganska viktig.
Fan, jag har en 6hk motor på min båt nu och tar flera timmar att köra slut på en 15 liters tank i full gas.
En 150 hk motor drar väl flera liter per km så ska man åka 120 mil med den blir det nog rätt dyrt.
Jag fick åka med en kille som har en yamarin och en 250hk motor och han tankade 150 liter för den sträckan om jag minns rätt.
Vad en 200 båt drar vill jag nog inte ens veta haha
Citera
2026-08-28, 23:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
200 båten verkar lite för stor och bränsleslukande för min smak tyvärr.
När man åker så långt som jag har tänkt blir ju bränselförbrukningen ganska viktig.
Fan, jag har en 6hk motor på min båt nu och tar flera timmar att köra slut på en 15 liters tank i full gas.
En 150 hk motor drar väl flera liter per km så ska man åka 120 mil med den blir det nog rätt dyrt.
Jag fick åka med en kille som har en yamarin och en 250hk motor och han tankade 150 liter för den sträckan om jag minns rätt.
Vad en 200 båt drar vill jag nog inte ens veta haha

Har för mig att de drog ca 100l/timme i marsfart som var runt 18-22 knop beroende på båt. Tankarna rymde 2,2 eller 2,4m3.
Två stycken 400hk volvodieslar, de äldre hade tre motorer men då scania.
Så de var inte helt gratis att tanka dessa men som sagt, väldigt sjödugliga.

Du kan inte tänka dig göra resan till en segeltripp? Kanske någon person i göteborg som köpt båt i stockhom eller gävle och kan tänkas vilja ha någon som sköter transporten.
Denna möjlighet finns förstås med motorbåtar också.
Tänk på att du behöver förarbevis, kustskepparen förmodligen om båten är lite större modell, vet inte exakt vart gränsen går.
Citera
2026-08-29, 08:15
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Tänk på att du behöver förarbevis, kustskepparen förmodligen om båten är lite större modell, vet inte exakt vart gränsen går.

Samma regel som alltid. Alla båtar över 12 meter och 4 meters bredd kräver förarintyg. Annars inte
Citera
2026-08-29, 09:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Samma regel som alltid. Alla båtar över 12 meter och 4 meters bredd kräver förarintyg. Annars inte

Tack för klargörandet👍👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in