Citat:
Ursprungligen postat av
batshake
Nu har du skapat ytterligare en halvt orealistisk tråd, men det är u alltid kul med debatt.
Albin 25 an alla dagar i veckan, den kan du bo i, sova, göra mat, vara på vid ev storm och dåligt väder.
Motorbåtsägare tar sällan med sig någon reservmotor
Vilken slags nödsändare skall du, mobil duger
Flytoverall, du skall väl inte över atlanten
Lampor, vad för lampor
Uppblåsbar livflotte
Motorproblem är nog det värsta som kan hända, ja man måste kunna lita på sin motor
Jag har sovit många gånger i båten vid åska
Alla sträckor skriver du i mil så du har nog inte så mycket sjövana.
Jag är inte så hemma med en Albin 25:a, men du kan nog förvänta dig en marchfart på 5,5-8 knop
Du är ovanligt dryg i ditt sätt att skriva.
Tar man inte med sig en liten reservmotor får man ju faktiskt skylla sig själv om den större går sönder och man börjar driva ut från lan eller får andra problem, på segelbåt har man väldigt ofta en reservmotor.
Vad tycker du är så dåligt med att ta med en reservmotor? Tar en del plats ja och väger en del men så farligt är det inte, man kan lägga den i botten och sen packning över så gör det knappt nån skillnad alls.
Mobil duger? Haha, undra vem som inte har sjövana.
Du har inte mottagning hur långt ut från land som helst, så vad tror du händer om du får nån sorts problem så du driver flera km ut från land? Jo, du kan inte ringa med din älskade mobil, dumjävel.
Och när du hamnar i vattnet då, ska du ligga där med en vattenkänslig mobil och försöka larma?
Visst finns vattensäkra fodral men ändå.
En riktig nödsändare sitter fast på kroppen/kläderna och räddningstjänst larmas direkt du trycker på knappen och kan se exakt var du är.
Flytoverall, om den är tät, gör att du slipper frysa ihjäl så snabbt, går även bra med torrdräkt plus flytväst, har du nån gång hamnat i vattnet i havet vet du att det ofta inre är så varmt.
Lampor, lampor är bra att ha speciellt om du ska räddas.
Syftar inte bara på lantärnor men även handhållna lampor, pannlampa är alltid bra.
Vad händer om åskan slår ner i båten då?
Gissar du då hade någon båt med tak åtminstone.
Generellt ska man inte vara på vattnet när det åskar.
Jag skriver alltid km eller mil oavsett om det gäller sträcka på vattnet, på land eller höjd ovan marken.
Förklara för mig varför det spelar så stor roll att använda sjömil tack?
Om jag vet att det är 10 mil till mitt nästa stopp och motorn går 25kmh, då vet ju jag hur länge den sträcka kommer ta.