2026-08-27, 20:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
För att gå in på petitesser https://en.wikipedia.org/wiki/Caesar_Cardini

Men håller med bacon och kyckling är ok, att lägga till morötter, gurka, etc är inte ok
Jag förstod när jag sökte det fanns en annan stavning.
Ingen petitess, utan korrekt om vi har det rätt med den stavningen.(Hoppas det.)

Morötter och gurka och annat, då har man kanske inte förstört maten man gör.
Men då är man dock en bra bit utanför originalet.

Och här här det viktigt för tråden att fatta, det finns ett original och allt annat är varianter och inte en original rätt längre.
Men, kyckling och bacon ser jag som kan vara en mycket bra variant och smaka mycket gott med.
Kanske några lätt smashade körsbärstomater också, sen bör man stoppa, för sen har man något som inte ens kallas för variant längre.
Citera
2026-08-27, 20:59
Medlem
klybans avatar
Men som Ramsey sade, lite hetta hade inte gjort bort sig heller, och speciellt inte om man har bacon och en kyckling i symbios för rättens smak.
Citera
2026-08-27, 21:07
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag förstod när jag sökte det fanns en annan stavning.
Ingen petitess, utan korrekt om vi har det rätt med den stavningen.(Hoppas det.)

Morötter och gurka och annat, då har man kanske inte förstört maten man gör.
Men då är man dock en bra bit utanför originalet.

Och här här det viktigt för tråden att fatta, det finns ett original och allt annat är varianter och inte en original rätt längre.
Men, kyckling och bacon ser jag som kan vara en mycket bra variant och smaka mycket gott med.
Kanske några lätt smashade körsbärstomater också, sen bör man stoppa, för sen har man något som inte ens kallas för variant längre.

Har kommer man in på något mycket intressant, hur mycket kan man ändra på ett recept innan det blir en ny maträtt?

Jag skulle nog hävda att har man i morötter, rädisor etc så blir det sallad med Caesar dressing, inte Caesar sallad.

Lite som skillnad mellan kåldolme och Vindolme,
Citera
2026-08-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varken kyckling eller bacon? Låter inget vidare, är det verkligen originalet? I så fall föredrar jag definitivt den moderna varianten.
Ja, det jag skrev är originalet från 1924. Alla dessa recept med bacon osv är alltså egentligen helt off.
Citera
2026-08-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Det där receptet saknar vitlök och Dijon.

Det ska vara vitlök och lite senap i en Ceasar.

Sen alltså, nej, från början har jag hört att det var det fingerfood dvs man åt romansalladen med dressingen som dipp, typ som gurkstavar med dipp.
Vitlök har du rätt i, men ingen dijon.

https://noseychef.com/2018/07/22/casear-salad-2/
Citera
2026-08-27, 21:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Har kommer man in på något mycket intressant, hur mycket kan man ändra på ett recept innan det blir en ny maträtt?

Jag skulle nog hävda att har man i morötter, rädisor etc så blir det sallad med Caesar dressing, inte Caesar sallad.

Lite som skillnad mellan kåldolme och Vindolme,
Det är en bra fråga, men i detta fallet när det finns ett original, så säger jag det är en variant så fort man lägger till mer.
Men om man verklige lägger till saker som ändrar allt, så är grunden en Caesarsallad.
Men något helt annat.

Sm du säger är nog just dressingen en som sätter tonen för rätten, även om den har mycket mer andra saker än originalet.

Dock som jag sagt, bacon och kyckling gör inte bort sig alls.
Och det andra vi hört så är det något annat.(Säger inte det är gott med, men kalla det för originalet namn känns då bara fel.
Det är inte som Carbonara som har så många olika tillagningar genom tiden, även om det finns massor som försöker inbilla sig bara en är rätt.(För det enda de berättar är just att de fördrar en av dom.)

Men kåldolme är med kål, en vindolme är med vinblad, så det är helt klart en skillnad.(Som du sade.)
Citera
2026-08-27, 22:30
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja man kan undra va fabian gör lillfirren sällskap med fläsk och kyckling för ?
Sardeller (eller sardellkräm) hör till i en klassisk Caesardressing för att ge den rätta,
salta umamismaken

Det intressanta med såna fiskar är att det kommer inte smaka fisk när du använder den i dressingen om du kör i den rätt i mängd, precis som mosad ansjovis eller ansjovis spad i köttbullar. Det blir bara en smakförstärkning
OK, firren är alltså lite grann som romarnas "garum".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Garum
Se där ytterligare en referens till Ceasar!
Citera
2026-08-30, 11:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
OK, firren är alltså lite grann som romarnas "garum".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Garum
Se där ytterligare en referens till Ceasar!

Jo, verkar va en lång historisk röd tråd igenom hela salladens skapelse :-)
Citera
2026-08-30, 21:52
Medlem
Vem0ths avatar
Jobbade på japanska restaurangen Seikonen året ägaren valde att ge upp. Min roll var förrätter då ägaren frågade mig under intervjun om att göra lite svensk-japansk fusion då jag hade idén om en ceasarsallad med klassisk, svensk och japansk inspiration.

Och den blev väldigt populär, något som sitter varmt i hjärtat. Men det var lite för sent, stammisarna tröttnade på restaurangen och dålig skyltning hade svårt att locka in nya gäster.

Vad jag hade i var: Kewpie majonnäs alternativt färsk majo på enbart äggula och rapsolja, finriven västerbottenost, rostad sjögräs, färskost, inlagd sill och sojasås.

Salladen med krutonger och stekt protein toppades sen med rostade sesamfrön och panko.

Den var riktigt god och det märkte kunderna av, princip luncherna jag jobbade sålde den mer än varmrätterna.

Minns inte exakta receptet på såsen, men det var även lite svartpeppar, persilja och krossad vitlök i den.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in