2026-09-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Visst, men du kan inte resonera på det viset. Du testade så då kommer säkert alla göra så. Jag testade att spela FIFA på en polares tv. Vem kommer vilja springa runt och jaga en boll i framtiden om man kan sitta i en soffa och göra det?!

Jo, ganska många kommer vilja göra det. Det fungerar inte så att Zlatan upptäcker att det går att spela FIFA, så han slipper springa runt som en galning på en gräsmatta. Varken AutoTune eller trummaskiner dödade musik som de härjade om. Men techno och trummaskiner har kunnat samexistera bredvid all annan musik. Självklart kommer AI också bli en genre. Det funkar inte så att bara för att det finns trummaskiner så kommer ingen använda trummisar. Och bara för att det finns Autotune så måste nu Bruce Springsteen använda skiten. Visst några använder det. Men Springsteen och Nick Cave kommer liksom inte ge fan i att skapa musik bara för att det också går att göra i AI.

Men kul att du testade göra musik i AI att sjunga till. Några kommer säkert köra på det. Men om du redan tycker det är roligt att spela instrument kommer du ju liksom inte ge fan i att spela i framtiden.
Du har helt rätt i det du skriver, anledningen att jag testade var för att jag inte var i något band vid tidpunkten men ville göra något kreativt och att göra något kul för mig själv, men fake är det ju så in åt helvete.

Men text och sång var min egen i detta fallet
Citera
2026-09-10, 09:42
Medlem
RGB-belysnings avatar
AI-musik är något jag inte alls tycker om. Att veta att rösten är syntetiskt skapad av en AI istället för att en människa har lagt sin röst, sina känslor och sitt uttryck i låten gör det hela så fejkat och opersonligt på nåt sätt.

En låt jag tyckte var bra var denna. Jag lyssnade på den först utan att titta på videon, men när jag såg videon började jag ana ugglor i mossen och mycket riktigt så var låten AI-genererad! Fy fan vad besviken man blev.

https://www.youtube.com/watch?v=PbcPZ-OkQx8

Jag hoppas att artister även i framtiden fortsätter sjunga och spela in musik med riktiga instrument, och inte börjar använda AI för att det går snabbare eller ger en mer "perfekt" låt.
Senast redigerad av RGB-belysning 2026-09-10 kl. 09:46.
Citera
2026-09-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Finns webbläsartillägg som blockerar AI-genererat skräp på Youtube, tex https://aisloplist.com/
47 250 AI-genererade videor i mitt flöde är blockade.
Fan va nice tack!!
Citera
2026-09-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Här kan man ju ta Avicii som exempel. Som också bara tryckte på några knappar. Nu är jag personligen inget större fan av hans musik, men han blev ju en enorm artist på sin talang att trycka på knappar. Men han var ju musiker i grunden på det att han spelade gitarr. Nu tyckte han väl förvisso att det var roligare att trycka på knappar.

Och jag vet inte, jag som musiker skulle nog inte överge att spela gitarr för att sitta och prompta gitarr-arrangemang. Bara för, det går. Och jag inbillar mig att det är rätt många artister och talanger som fortfarande kommer vilja använda sina instrument.

Och där kommer då iZotope m fl mix/master-plattformar in. Du tar in bandet i en studio. Kör spåren genom iZotope och promptar "Tight komprimering, varm rörkänsla på gitarrerna, dynamisk rumskänsla på trummorna, konvulerad reverb och och analog känsla på slutmixen". Och ut kommer fyra, fem helt färdiga mixar som hade tagit veckor att göra manuellt.

Jag tror det är lite åt det hållet det barkar. Snarare än att Spotify och YouTube i framtiden kommer domineras av fjortonåringar som promptat ihop helt egna låtar på laptopen som får öronen att blöda hos majoriteten av lyssnarna. Och att det skulle vara den dystopiska framtiden vi har framför oss. "Ja det existerar ju visserligen kreativa talanger som faktiskt kan göra musik, men nu är vi av någon outgrundlig anledning tvungna att konsumera skitmusik gjort i AI".

Men absolut, det kommer antagligen dyka upp artister, som samexisterar med traditionella artister, vars talang ligger i att just prompta sjukt bra låtar. Och det ser jag inga problem med. Bägge kommer antagligen använda sig av AI vare sig det handlar om att prompta låtar eller mastring i studio. Jag menar, Avicii samexisterade med Slipknot och Foo Fighters. Ingen är tvungen att sitta och lyssna på Aviciis blip blop.
Jag är fan enig med dig
Citera
2026-09-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RGB-belysning

En låt jag tyckte var bra var denna. Jag lyssnade på den först utan att titta på videon, men när jag såg videon började jag ana ugglor i mossen och mycket riktigt så var låten AI-genererad! Fy fan vad besviken man blev.

https://www.youtube.com/watch?v=PbcPZ-OkQx8

Jag hoppas att artister även i framtiden fortsätter sjunga och spela in musik med riktiga instrument, och inte börjar använda AI för att det går snabbare eller ger en mer "perfekt" låt.
Jag lyssnade i ca 5 sekunder och nej
Citera
2026-09-13, 23:07
Medlem
Men hur kommer framtiden att se ut? På 80-talet stod de flesta banden i tv-studios och spelade playback, men hur fan kommer framtidens live scener att se ut? 80% playback eller något bara för att något ska låta någorlunda live? Eller det kanske är så redan idag? Tänkte mest inom normal musik nu, rock/hårdrock
Citera
2026-09-14, 02:48
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Men hur kommer framtiden att se ut? På 80-talet stod de flesta banden i tv-studios och spelade playback, men hur fan kommer framtidens live scener att se ut? 80% playback eller något bara för att något ska låta någorlunda live? Eller det kanske är så redan idag? Tänkte mest inom normal musik nu, rock/hårdrock
Just framträdanden i tv var ofta playback. Det var oftast ett krav från produktionen. Som hade att göra med att man inte ville ha jobbiga överraskningar i direktsändning för att strängar går av, någon förstärkare som inte fungerar, trummisen är aspackad etc.

Faktiska live-framträdanden var ju närmast aldrig playback. Och ibland, inte skitofta, men ibland kunde den typen av spännande knasigheter inträffa då också.

Jag ser inte varför något rockband skulle köra playback live i framtiden eller vad det ens har med AI att göra. Vad det gäller framtida AI-artister som spelar live så kommer det ju garanterat vara playback, ja. Det är ju inte konstigare än att Avicii drog tiotusentals folk live genom att stå och veva med näven i luften till playback, och låtsades ratta ett mixerbord som inte ens var inkopplat. För att han helt enkelt hade mixat sina låtar själv och det existerade inget band.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in