2026-08-28, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Det är bra och du kan detta mer än jag men problemet generellt med AI tycker jag är att folk hela tiden ser till vad AI har för kapacitet och begränsningar idag.
Skiten utvecklas i rasande takt inom alla områden.

Du tror inte att det klarar av det du nämde inom en snar framtid?
Som sagt, du har bättre koll när det gäller området musik.
Jag får flinka in att även om jag har ganska goda kunskaper om musik så är jag okunnig inom AI. Det är säkert så att AI kommer bli bättre på vissa saker, men samtidigt har jag svårt att se hur den ska lyckas med andra, mer individuellt konstnärliga kvaliteter, som är avgörande för många genrer.

Det finns tex jazzmusiker som ägnar hela yrkesliv åt att utveckla sin förmåga till improvisation, där samspel och kommunikation inom gruppen är helt avgörande för musiken de skapar. Miles davis kind of blue är ett exempel. Samma gäller många andra genrer, där enskilda musikers teknik och uttryck är avgörande för soundet. Sedan finns även liveaspekten. Det finns massor av musik som i inspelad form bleknar tillnärmast oigenkännlighet jämfört med liveupplevelsen. Musik för orkestrar tex, eller opera och musikal. I sådana sammanhang ligger komplexiteten i allt från konsertsalens akustik och valet av repertoar till kommunikationen mellan dirigent och orkester.

Att tex prompta en AI till att återskapa berlinfilharmonikerna under herbert von karajans ledning har jag svårt att tro att någon insatt klassisk lyssnare skulle gå på.

Exemplen kan göras otaliga, men min huvudpoäng är att musik vilar på så mycket mer än den jämförelsevis lilla insats AI kan träna på via dokumentationer/inspelningar. Det finns absolut musik som AI av olika skäl kan konkurrera med, för att den sticker utför lite eller riktar sig till en publik som inte bryr sig. Ungefär som att copywriters och vissa illustratörer kommer få det tufft i framtiden. Men att marknaden förändras tror jag inte betyder att behovet av varken lyssning eller musikutövande föravi ner.
Citera
2026-09-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Ja, faktiskt. Just nu använder folk AI som en leksak till höger och vänster. Ge det några år så kommer folk använda det som skruvdragare.
Ja så är det ju, kommer verkliga musiker ens behövas om 20 år, tror inte det, men sedan kan man tänka sig hur live scenen ser ut, den borde ju funka?
Citera
2026-09-03, 21:53
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Ja så är det ju, kommer verkliga musiker ens behövas om 20 år, tror inte det, men sedan kan man tänka sig hur live scenen ser ut, den borde ju funka?
Behövas. Har musiker någonsin behövts? Det är liksom sällan ett yrke som man väljer till skillnad från att bli revisor, elektriker eller rörmokare. Vissa har helt enkelt bara velat spela musik.

Hade ingen haft lust att spela musik så hade väl världen sett annorlunda ut men det har knappast funnits ett uttalat behov för att få samhällen att överleva.
Citera
2026-09-03, 21:58
Medlem
Citat:
Behövas. Har musiker någonsin behövts? Det är liksom sällan ett yrke som man väljer till skillnad från att bli revisor, elektriker eller rörmokare. Vissa har helt enkelt bara velat spela musik.

Hade ingen haft lust att spela musik så hade väl världen sett annorlunda ut men det har knappast funnits ett uttalat behov för att få samhällen att överleva.
Ja kan inte säga emot det jag är själv musiker men som du påtalar inget som vanligt folk behöver för att överleva, det är bara en egentlig lyx för de priviligierade
Citera
2026-09-03, 22:29
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ja kan inte säga emot det jag är själv musiker men som du påtalar inget som vanligt folk behöver för att överleva, det är bara en egentlig lyx för de priviligierade
Jag är också musiker. Jag tror jag bara höjde på ögonbrynet över din formulering om huruvida musiker kommer behövas i framtiden. De kommer finnas då som nu. De kommer göra musik då som nu. Här och där kommer det dyka upp folk som gör något som folk verkligen gillar, i framtiden precis som nu. Folk kommer vilja lyssna på det.

Jag ser inte framför mig att folk kommer säga "Oj, det här var ju skitbra. Men...det är ju inte AI? Då kan man väl ändå inte lyssna på det!? Bort med det!".

Däremot kommer antagligen AI accepteras som en egen berättigat genre. Precis som techno. Som kan samexistera med alla andra genres.
Citera
2026-09-06, 11:21
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Jag är också musiker. Jag tror jag bara höjde på ögonbrynet över din formulering om huruvida musiker kommer behövas i framtiden. De kommer finnas då som nu. De kommer göra musik då som nu. Här och där kommer det dyka upp folk som gör något som folk verkligen gillar, i framtiden precis som nu. Folk kommer vilja lyssna på det.

Jag ser inte framför mig att folk kommer säga "Oj, det här var ju skitbra. Men...det är ju inte AI? Då kan man väl ändå inte lyssna på det!? Bort med det!".

Däremot kommer antagligen AI accepteras som en egen berättigat genre. Precis som techno. Som kan samexistera med alla andra genres.

De barn som växker upp nu kommer inte bry sig om det är en dator eller en människa som gjort musiken, för dem kommer det vara samma sak, som folk som säger: Varför köper du skivor, du kan ju lyssna på Spotify
Citera
2026-09-06, 16:06
Medlem
Citat:

Jag skrev klumpigt, men samtidigt är detta något som inte går att stoppa, finns inte en chans
Citera
2026-09-06, 19:39
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag skrev klumpigt, men samtidigt är detta något som inte går att stoppa, finns inte en chans
Stoppa, nej? Jag bara påtalar att musik är något som folk kommer fortsätta göra oavsett om det behövs eller inte. Ärligt talat har det väl aldrig behövts musik. Vem fan behövde ens Epadunk? Men Epadunk kan absolut existera bredvid Bob Dylan, Green Day och Beatles.

Som sagt kommer väl AI-musik också att accepteras som genre. Och kommer samexistera bredvid Dylan, Beatles och Slipknot. Men idén om att AI kommer ta över musiken och konkurrera ut organisk musik är tämligen löjeväckande och inte realistiskt förankrad. Om du gillar Epadunk kommer du ju liksom inte bry dig om musiken är AI eller en riktig person. Det kommer liksom inte hända att folk säger "Nä, om det inte är AI så kan vi inte lyssna på det!".

Beatles är väl för övrigt ett ganska bra exempel. Modern musik är producerad med tusen gånger bättre teknik och utrustning än det som Beatles hade tillgång till. Trots det lyssnar folk på det femtio år senare. Så jadå, AI kommer absolut hitta sin egen genre. Utan tvekan. Bredvid all annan musik skapad av människor.
Citera
2026-09-07, 20:18
Medlem
Citat:
Stoppa, nej? Jag bara påtalar att musik är något som folk kommer fortsätta göra oavsett om det behövs eller inte. Ärligt talat har det väl aldrig behövts musik. Vem fan behövde ens Epadunk? Men Epadunk kan absolut existera bredvid Bob Dylan, Green Day och Beatles.

Som sagt kommer väl AI-musik också att accepteras som genre. Och kommer samexistera bredvid Dylan, Beatles och Slipknot. Men idén om att AI kommer ta över musiken och konkurrera ut organisk musik är tämligen löjeväckande och inte realistiskt förankrad. Om du gillar Epadunk kommer du ju liksom inte bry dig om musiken är AI eller en riktig person. Det kommer liksom inte hända att folk säger "Nä, om det inte är AI så kan vi inte lyssna på det!".

Beatles är väl för övrigt ett ganska bra exempel. Modern musik är producerad med tusen gånger bättre teknik och utrustning än det som Beatles hade tillgång till. Trots det lyssnar folk på det femtio år senare. Så jadå, AI kommer absolut hitta sin egen genre. Utan tvekan. Bredvid all annan musik skapad av människor.
Jag håller med dig absolut i det mesta du skriver, men du kan ju ändå skapa musiken med AI och sjunga själv, har provat det själv för kul. Men mina utsikter för producerad musik är dystra, väldigt dystra, det började med autotuner och nu detta.
Citera
2026-09-07, 20:33
Medlem
brianmolkos avatar
Musik är ju ändå inte på riktigt längre ändå
Citera
2026-09-08, 19:47
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag håller med dig absolut i det mesta du skriver, men du kan ju ändå skapa musiken med AI och sjunga själv, har provat det själv för kul. Men mina utsikter för producerad musik är dystra, väldigt dystra, det började med autotuner och nu detta.
Visst, men du kan inte resonera på det viset. Du testade så då kommer säkert alla göra så. Jag testade att spela FIFA på en polares tv. Vem kommer vilja springa runt och jaga en boll i framtiden om man kan sitta i en soffa och göra det?!

Jo, ganska många kommer vilja göra det. Det fungerar inte så att Zlatan upptäcker att det går att spela FIFA, så han slipper springa runt som en galning på en gräsmatta. Varken AutoTune eller trummaskiner dödade musik som de härjade om. Men techno och trummaskiner har kunnat samexistera bredvid all annan musik. Självklart kommer AI också bli en genre. Det funkar inte så att bara för att det finns trummaskiner så kommer ingen använda trummisar. Och bara för att det finns Autotune så måste nu Bruce Springsteen använda skiten. Visst några använder det. Men Springsteen och Nick Cave kommer liksom inte ge fan i att skapa musik bara för att det också går att göra i AI.

Men kul att du testade göra musik i AI att sjunga till. Några kommer säkert köra på det. Men om du redan tycker det är roligt att spela instrument kommer du ju liksom inte ge fan i att spela i framtiden.
Citera
2026-09-09, 16:23
Medlem
Finns webbläsartillägg som blockerar AI-genererat skräp på Youtube, tex https://aisloplist.com/
47 250 AI-genererade videor i mitt flöde är blockade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in