Citat:
Jag får flinka in att även om jag har ganska goda kunskaper om musik så är jag okunnig inom AI. Det är säkert så att AI kommer bli bättre på vissa saker, men samtidigt har jag svårt att se hur den ska lyckas med andra, mer individuellt konstnärliga kvaliteter, som är avgörande för många genrer.
Det är bra och du kan detta mer än jag men problemet generellt med AI tycker jag är att folk hela tiden ser till vad AI har för kapacitet och begränsningar idag.
Skiten utvecklas i rasande takt inom alla områden.
Du tror inte att det klarar av det du nämde inom en snar framtid?
Som sagt, du har bättre koll när det gäller området musik.
Skiten utvecklas i rasande takt inom alla områden.
Du tror inte att det klarar av det du nämde inom en snar framtid?
Som sagt, du har bättre koll när det gäller området musik.
Det finns tex jazzmusiker som ägnar hela yrkesliv åt att utveckla sin förmåga till improvisation, där samspel och kommunikation inom gruppen är helt avgörande för musiken de skapar. Miles davis kind of blue är ett exempel. Samma gäller många andra genrer, där enskilda musikers teknik och uttryck är avgörande för soundet. Sedan finns även liveaspekten. Det finns massor av musik som i inspelad form bleknar tillnärmast oigenkännlighet jämfört med liveupplevelsen. Musik för orkestrar tex, eller opera och musikal. I sådana sammanhang ligger komplexiteten i allt från konsertsalens akustik och valet av repertoar till kommunikationen mellan dirigent och orkester.
Att tex prompta en AI till att återskapa berlinfilharmonikerna under herbert von karajans ledning har jag svårt att tro att någon insatt klassisk lyssnare skulle gå på.
Exemplen kan göras otaliga, men min huvudpoäng är att musik vilar på så mycket mer än den jämförelsevis lilla insats AI kan träna på via dokumentationer/inspelningar. Det finns absolut musik som AI av olika skäl kan konkurrera med, för att den sticker utför lite eller riktar sig till en publik som inte bryr sig. Ungefär som att copywriters och vissa illustratörer kommer få det tufft i framtiden. Men att marknaden förändras tror jag inte betyder att behovet av varken lyssning eller musikutövande föravi ner.