2026-08-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clownpastej
Är förälder sedan ca 6 månader tillbaka.

Redan nu lite less på livet som småbarnsförälder. Sömnbrist (vi bor rätt litet, 45 kvm, så sambon och jag vaknar båda när bebisen skriker), blöjbyten, att ha lite egentid, ytterst begränsad tid att träffa vänner, massor med måsten kring barnskötsel osv.

Saknar väldigt mycket dels att ha egentid, dels ett socialt liv, dels att må bra själv.

Är det fel att längta bort småbarnstiden? Tänker att om jag bara "överlever" denna tid så blir livet betydligt trevligare om några år?

Det kommer aldrig bli som att inte ha barn men visst ändras förutsättningarna. Jag tror problemet är att längta till något för att slippa nuet. Det får vara jobbigt, man kan längta efter sömn, middagar eller vad som helst men det sker inte magiskt innan kanske sena tonåren.

Försök hitta sätt att göra det ni vill istället men acceptera att livet är annorlunda.
Citera
2026-08-27, 00:46
Medlem
Pinoputchins avatar
Inget fel alls, dina känslor är det enda rätta.
Citera
2026-08-27, 03:32
Medlem
Generellt:

Pappor tycker 0-3 är dötråkigt. Därefter blir det roligare och roligare från år 3-6 för man kan börja introducera eller avancera i bollsport, brädspel, tv-spel, simning, filmer, nöjesparker osv.

Mammor, inte alla men många, gillar ompysslingsfasen 0-3.

Fråga folk, gärna äldre generationer som inte försöker vara PK, och både män och kvinnor lär skriva under på detta.

Så inga bekymmer. Håll i och håll ut. Det blir bättre om några år. Jag är så glad över att 0-3 fasen är förbi för oss så jag förstår dig helt ut.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in