2026-08-26, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Ledsen, men det är bara en köttklump med lite tankar och invändningar på det du skriver bakom rattarna här. Visste inte att AI-botar hade egna konton på flashback och gav sig in i långa diskussioner om syftet med TS. Händer det dig ofta?

Jag är alltså uppriktigt nyfiken på hur du resonerar om vad jag skrev ovan:

Du tar alltså upp att du tänker på saker som inträffat dig pga en slump, och att du känner dig som "ett offer" för dessa händelser. Det är väl självklart att du är ett offer för slumpmässiga händelser?

Det är alla. Vad är problemet med detta? Om någon av oss skulle gå ut i parken och snubbla och bryta benet eftersom det uppstår ett slukhål i parken vi inte hinner upptäcka så är vi självklart offer för ett benbrott, och för en olycka.

Håller du med?

Saken är den att du helt missuppfattat poäng och avsikt med trådstarten. Vi diskuterar helt olika saker.

Klart man är ett offer, men hur man väljer att se på sig själv påverkar hur man tänker och agerar. Att ta på sig en offerkofta på en rent känslomässig och intellektuell nivå kan göra att man tänker annorlunda och även agerar därefter.
Citera
2026-08-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secretary
Saken är den att du helt missuppfattat poäng och avsikt med trådstarten. Vi diskuterar helt olika saker.

Klart man är ett offer, men hur man väljer att se på sig själv påverkar hur man tänker och agerar. Att ta på sig en offerkofta på en rent känslomässig och intellektuell nivå kan göra att man tänker annorlunda och även agerar därefter.

Ditt problem är således inte människor som är offer för konsekvenser, som det står i TS.

Ditt problem ligger alltså snarare hos människor som "tar på sig offerkoftan". Okej.

Och vad är det människor som "tar på sig offerkoftan" gör, som du tänker är fel, mer specifikt?
Handlar det om att de skyller på andra? Att de inte erkänner när de gjort fel? Att de klandrar andra för saker som inte är någon annans fel?

Vad innebär det att "ta på sig offerkoftan" för dig?
Citera
2026-08-28, 11:41
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ditt problem är således inte människor som är offer för konsekvenser, som det står i TS.

Ditt problem ligger alltså snarare hos människor som "tar på sig offerkoftan". Okej.

Och vad är det människor som "tar på sig offerkoftan" gör, som du tänker är fel, mer specifikt?
Handlar det om att de skyller på andra? Att de inte erkänner när de gjort fel? Att de klandrar andra för saker som inte är någon annans fel?

Vad innebär det att "ta på sig offerkoftan" för dig?
Se TS
Citat:
Vi äro många som vandrar genom livet, otacksamma svin som alltid är offer för konsekvenserna av vårt eget beteende och verklighetens natur. Denna offerkofta är sitter djupt i vårt inre, en konstant känsla. Det är inget vi ljuger om för omvärlden, det är faktiskt såhär vi känner.
Det handlar om de som hatar världen, sitter och klagar, uppfattas som otacksamma, de petas ut och sedan ångrar de sig, men de hatar fortfarande världen och ser sitt liv som ett straff. Offerkoftan är mer att världen alltid kommer med skit, som om världen var medveten och avsiktligt gjorde ens liv svårt och smärtsamt. Offerkofta uttrycker också att denna självömkan är överdriven.

Man kan bli sjuk, ens föräldrar kan dö i cancer, ens kompis kan ta livet av sig, man kan bli hemlös, förlora jobbet, bli avvisad, osv. Får man många jobbiga händelser inom kort, skiter man fullständigt i allt det positiva. Om man inte har någon som säger åt en på skarpen att man fan får ta att sluta gnälla så sitter de där och gnäller bort sina liva och ångrar varje sekund av det.

Du kanske inte mött någon sån person bara. Det vanligaste är väl att folk skyller på sina föräldrar för deras fel, förlorar föräldrarnas kärlek och stöd, sedan blir de utkastade och sitter själva och bölar. Sånt värnas det om även i bibeln, att bry sig om sin mor och far.
Citera
2026-08-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Se TS

Det handlar om de som hatar världen, sitter och klagar, uppfattas som otacksamma, de petas ut och sedan ångrar de sig, men de hatar fortfarande världen och ser sitt liv som ett straff. Offerkoftan är mer att världen alltid kommer med skit, som om världen var medveten och avsiktligt gjorde ens liv svårt och smärtsamt. Offerkofta uttrycker också att denna självömkan är överdriven.

Man kan bli sjuk, ens föräldrar kan dö i cancer, ens kompis kan ta livet av sig, man kan bli hemlös, förlora jobbet, bli avvisad, osv. Får man många jobbiga händelser inom kort, skiter man fullständigt i allt det positiva. Om man inte har någon som säger åt en på skarpen att man fan får ta att sluta gnälla så sitter de där och gnäller bort sina liva och ångrar varje sekund av det.

Du kanske inte mött någon sån person bara. Det vanligaste är väl att folk skyller på sina föräldrar för deras fel, förlorar föräldrarnas kärlek och stöd, sedan blir de utkastade och sitter själva och bölar. Sånt värnas det om även i bibeln, att bry sig om sin mor och far.

Vem är du? TS med nystartat konto?
Citera
2026-08-28, 12:00
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Vem är du? TS med nystartat konto?
Jag är bäst. Reggade 2020.
Citera
2026-08-28, 12:02
Medlem
Citat:
Jag är bäst. Reggade 2020.

Är du TS?
Citera
2026-08-28, 12:08
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Är du TS?
Nej, varför ens fråga, är du arg eller?
Citera
2026-08-28, 12:21
Medlem
Citat:
Nej, varför ens fråga, är du arg eller?

Svårtolkat inlägg, eftersom det inte var dig jag frågade hur du såg på begreppet, utan TS.
Citera
2026-08-28, 12:28
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Svårtolkat inlägg, eftersom det inte var dig jag frågade hur du såg på begreppet, utan TS.
Det kan vara svårt att beskriva känslor så jag utvecklade det åt honom/henne för att TS lämnat flashback.
Citera
2026-08-28, 12:59
Medlem
Citat:
Det kan vara svårt att beskriva känslor så jag utvecklade det åt honom/henne för att TS lämnat flashback.

Anledningen att jag ställde frågan var inte för att jag undrar vad olika människor på Flashback anser om begreppet, utan för att jag försökte ringa in vad TS ville diskutera.

Nu har TS konto avslutats, så jag tror att diskussionen hen tog initiativ till därmed också kan avslutas.
Citera
2026-08-28, 13:03
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretary

Alla är inte otacksamma svin med offerkofta.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in