Citat:
Ursprungligen postat av
Suecote
Jag är ingen erfaren bilentusiast, men måste sälja en begagnad bil från ett dödsbo. Efter att ha läst en del obehagliga berättelser om hur en privat försäljning kan gå till undrar jag om bästa sätt att garantera ens säkerhet och att inte bli blåst, misshandlad eller få bilen stulen.
Min tanke är att samla några hugade spekulanter på en parkeringsplats, och låta dem provköra bilen mot att de lämnar körkortet i pant. Sedan kan de få lägga sina bud.
Jag tänker kräva kontant betalning endast.
Vad mer ska jag tänka på?
Citat:
Ursprungligen postat av
Connykrim
Sälj den till viköperdinbil o liknande. Självklart undervärderar dom bilen men lätt värt för att slippa all galningar
Nu framgår det ju inte vad det är för bil eller vilket pris du tänkt, men om det rör sig om en bil under 30-40 tusen så skulle jag också säga att det smidigaste är att sälja till en "köpfirma".
Visst, du kanske inte får fullt marknadsvärde, men vad är det värt att slippa sätta bort en hel dag med däcksparkande och prutande babbar, krångel med ägarbyte och betalning?
Som sagt, gör först en värdering hos en firma, du
måste ju inte sälja till dem om du tycker det är för lågt värderat, och ställ det mot vad du ev. kan få vid en privat försäljning. Tycker du att det är värt att lägga tid och bekymmer för att
kanske få några tusenlappar mer så är det ju bara att gå vidare med din första plan i så fall.