Citat:
Ursprungligen postat av
Frysfacket
Det var/ är ju detta som retat Jimmie länge.
Att människor levt jättelänge i Sverige på PUT och varit nöjda med det.
Jimmie tycker att man ska vilja bli Svensk medborgare. Att ta steget helt ut och vilja bli helsvensk. Svenskheten sitter inte i människan enligt Jimmie. Det sitter i det svenska passet.
Så med hot om att PUT kan tas bort så kommer vi få många nya (Svenskar).
Just det du skriver nu är ganska relevant:
Nu jobbar jag internationellt men har även ganska många kollegor i Sverige som har utländsk härkomst.
Vissa av dem kör fullt ut att bli etablerade i Sverige, och då tycker jag det är rimligt att de kan få svenskt medborgarskap.
Men en stor del har ingen ambition att bli Svenskar, de jobbar här för att det är ett bra steg i deras karriär, det får en hyfsad lön och kan leva i ett tryggt samhälle.
Men barnen går i engelskspråkig skola, de umgås enbart med sina landsmän och möjligen Svenska kollegor. Ambitionen är att flytta vidare eller hem igen senast till pensionen.
Nu pratar vi högskoleutbildade personer som har relativt välbetalda/avancerade jobb och undviker all typ av kriminalitet.
Men jag anser nog att vi skall ha 2 delar en PUT för de som vill och ha behov av att vara här, men inte vill bli en del av de svenska samhället(Då bör de förlora detta om de inte följföljer sin del i avtalet.
De som skall kunna bli Svenska medborgare bör visa att de vill vara en del av samhället och då lär sig Svenska lagar/Regler förstår hur samhället fungerar samt lär sig kommunicera på Svenska.
Övriga ser jag inte bör ha någon anledning att få vistas i Sverige: