2026-08-25, 03:52
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Man måste ändå ställa sig frågan: vad händer när svensken blir minoritet, eller att invandringsgruppen blir väldigt stor? Är ett land bara ett geografiskt område eller påverkar de som bor där landet mer?

Undra just vad indianerna skulle säga i frågan? Tror vi de är nöjda med utvecklingen?

Varför är det viktigt för svenskarna att andra länders medborgare ska få bli svenska medborgare?
Citera
2026-08-25, 04:50
Medlem
Hur kan man tycka att det inte är rätt? Fullt rimligt ju.
Ser ju hur det blivit för att man inte gjort det.
Citera
2026-08-25, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
En del är ju emot att man sätter krav på medborgarskap i Sverige. Att man ska kunna prata svenska till exempel. Är det det en självklarhet för att få ett medborgarskap i ett land? Att man har ett teoretiskt prov på svenska där man får svara på frågor om den svenska kulturen? Det är ett sätt för den som söker att visa att man förstår svenska och även har satt sig in i vad Sverige är för land. Att sätta krav på att man tycker att Israel ska få finnas och att aga barn och våldta är fel. Kravet ska vara ett avtal som man skriver på innan man får medlemskap. Det borde finnas massor av såna här saker man måste göra. Man måste även ha bott en viss tid i Sverige och under de första 10 åren som man fått medborgarskapet så ska man ha en prövotid. Om man sysslar med skit så ska man kastas ut.

Hur kan detta vara dåligt? Kan någon förklara det för mig? Mina förslag är bara förslag. Jag menar en generell diskussion gällande att man ska ha krav på medborgarskap i Sverige.

Av ren nyfikenhet: Är det nån särskild miljöpartist som säger att svenska-kunskaper inte är nödvändigt för att få medborgarskap?
Citera
2026-08-25, 07:41
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Men lite frågor som inte är retoriska. Av vilken anledning ska vi ge medborgarskap till en person? Och av vilken anledning vill man ha medborgarskap?

För jag menar, det går faktiskt alldeles utmärkt att bo i Sverige utan att vara medborgare. Det kanske inte är orimligt att ställa krav som går utöver det som faktiskt är nödvändigt för att kunna fungera?

Det där ju kärnfrågan, och det enkla svaret är väl att de som blir medborgare först och främst inte vill riskera att bli tvungna att flytta bort. Om är singel och inte har några barn är inte heller det slutet på världen men om du skaffar förhållande, barn, jobb o.s.v. och dessutom vill påverka samhället du bor i (d.v.s. rösta) så är det ju rätt självklart att du vill bli medborgare också.

Sen håller jag med om att det inte bara finns rättigheter utan också skyldigheter. Detta är något som även infödda medborgare skulle kunna bli mer införstådda med
Citera
2026-08-25, 07:49
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Det är rasistiskt att förvänta sig något överhuvudtaget av invandrare!
Citera
2026-08-25, 08:57
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Det enda kravet tycks vara att dom ska rösta på vänstern…
Citera
2026-08-25, 14:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag tycker den springande punkten mest är när man inför dessa krav.

Sen kan jag ju tycka att språkkravet inte är så viktigt, eller att det åtminstone kunde utvidgas till fler språk. Vem fan bryr sig egentligen om t.ex. en amerikan flyttar hit och bara kan prata engelska? Det finns gott om såna som försöker lära sig språket men aldrig riktigt får eftersom alla direkt byter över till engelska om de hör att svenskan inte flyter på. Sen blir det ju förstår ännu värre om den andra parten inte heller pratar ordentlig svenska.

Jag tycker faktiskt mest att ett medborgarskapstest borde vara att man kan acceptera att andra får göra och vara som dom vill så länge det är inom lagens gränser. Så kanske mer koncentrerat på vad som är okej eller inte enligt lagbboken.

Det finns gott om svenskar som skiter i jul- och midsommarsfirande. Är dom mindre svenska för det? Nej.

Den största frågan är ju egentligen tolerans. Något som förvisso slagit över när det gäller vissa saker men ändå är en av de grundläggande sakerna i hela Norden. Och med tolerans menar jag då att man försätter leva sitt liv som vanligt trots vilka andra som finns runt omkring. Jag skiter fullständigt i vilken sexuell läggning mina grannar har, om de går i kyrkan, moskén, synagogan, tillber något djävulsaltar eller inte har någon tro alls. Så länge jag får fortsätta leva mitt liv som jag vill.

Enligt mig bör detta vara huvudkriteriet: Vi skiter i vad du tycker eller tror på, så länge du håller det för dig själv

Språket i sig tycker jag är av ganska underordnad betydelse, så länge man nu pratar något som någon annan förstår. Svenska tycker jag är lite hårt, vi kunde ändra det till svenska/norska/danska eller engelska (finska/isländska för att blidka det nordiska samarbetet)

"Svenskhet" är ett paket, där också språket ingår, men naturligtvis är inte perfekt svenska vare sig ett krav eller något man kan strunta helt i. Ett enkelt sätt att kontrollera minimi-nivån är ju att inte bara ställa frågorna på svenska, utan också kräva att man kan skriva begriplig svenska som svar på åtminstone några frågor som inte är "flerval".

Haken är nog mest att "medborgarskap" har ett stort värde för medborgare i andra länder, särskilt om de är i delo med sina ursprungliga hemländer - typ "iransk dissident". Då är det lätt hänt att medborgarskapet delas ut som en sorts skyddsväst och det egentligen inte handlar om en from önskan att etablera sig i Sverige, för vi är ett så himla bra land.

Att ställa rimliga krav på att begripa det nya landets språk, att försörja sig på eget arbete, att bidra till samhället och anpassa sig till svenska sedvänjor och allmänna normer är inte för mycket begärt. Som du är inne på, spännvidden för "svensk" är stor (man MÅSTE alltså inte sjunga "små grodorna" eller kunna grundsten i hambo, ej heller sjunga vare sig nationalsången eller Kungssången), men några minimivärden skall man kunna uppnå.
Citera
2026-08-25, 14:12
Avslutad
Vissa menar att det är ett privilegium, globalt sett, att leva i Sverige och då följer naturligt att man kan ställa krav.
Citera
2026-08-26, 08:19
Medlem
Folk kanske tycker det är lite hycklande med tanke på att vi har svenskar som Jocke och Jonna samt hela intelligensreserven inom sverigedemokrater. Inte som att de är nån version av respektabla svenska landsmän och kvinnor?
Citera
2026-08-26, 08:56
Medlem
Citat:
Jepp, jag är helt med på att det inte är så jättenödvändigt att kunna svenska för att bo i och fungera i Sverige. Man kommer väldigt långt med engelska.

Men lite frågor som inte är retoriska. Av vilken anledning ska vi ge medborgarskap till en person? Och av vilken anledning vill man ha medborgarskap?

För jag menar, det går faktiskt alldeles utmärkt att bo i Sverige utan att vara medborgare. Det kanske inte är orimligt att ställa krav som går utöver det som faktiskt är nödvändigt för att kunna fungera?
Går det så utmärkt? Verkar bli allt större risk att bli utvisad.
Citera
2026-08-26, 21:00
Medlem
Citat:
Jepp, jag är helt med på att det inte är så jättenödvändigt att kunna svenska för att bo i och fungera i Sverige. Man kommer väldigt långt med engelska.

Det var/ är ju detta som retat Jimmie länge.
Att människor levt jättelänge i Sverige på PUT och varit nöjda med det.
Jimmie tycker att man ska vilja bli Svensk medborgare. Att ta steget helt ut och vilja bli helsvensk. Svenskheten sitter inte i människan enligt Jimmie. Det sitter i det svenska passet.
Så med hot om att PUT kan tas bort så kommer vi få många nya (Svenskar).
Citera
2026-08-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
En del är ju emot att man sätter krav på medborgarskap i Sverige. Att man ska kunna prata svenska till exempel. Är det det en självklarhet för att få ett medborgarskap i ett land? Att man har ett teoretiskt prov på svenska där man får svara på frågor om den svenska kulturen? Det är ett sätt för den som söker att visa att man förstår svenska och även har satt sig in i vad Sverige är för land. Att sätta krav på att man tycker att Israel ska få finnas och att aga barn och våldta är fel. Kravet ska vara ett avtal som man skriver på innan man får medlemskap. Det borde finnas massor av såna här saker man måste göra. Man måste även ha bott en viss tid i Sverige och under de första 10 åren som man fått medborgarskapet så ska man ha en prövotid. Om man sysslar med skit så ska man kastas ut.

Hur kan detta vara dåligt? Kan någon förklara det för mig? Mina förslag är bara förslag. Jag menar en generell diskussion gällande att man ska ha krav på medborgarskap i Sverige.
Mitt förslag är att alla ska göra testet och så godkänner vi alla invandrare som har bättre resultat än den sämsta Svensken.
För vi kan knappast ställa högre krav på de som flyttat hit jämfört med de som gått i Svensk skola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in