2026-08-24, 15:04
Medlem
Citat:
Jolani skaffade sig sina första erfarenheter som ung kämpe för al-Qaida i striderna mot USA i Irak. Efter att ha återvänt till hemlandet under det syriska inbördeskriget ledde han terrorgruppens syriska gren under namnet Jabhat al-Nusra. Han bröt senare med al-Qaida, och i början av 2017 omvandlades hans organisation till Hayat Tahrir al-Sham – även känd som Organisationen för befrielsen av Levanten.

Det förekom vissa övergrepp mot dem [minoriteterna] från enskilda individer under perioder av kaos, men vi tog itu med dessa problem”, sade Jolani när han fick frågor om oron för deras säkerhet.

”Ingen har rätt att utplåna en annan grupp. Dessa samfund har levt sida vid sida i regionen i hundratals år, och ingen har rätt att utrota dem”, sade han."

Jolani berättar att han har genomgått olika faser av förändring genom åren. ”En person i tjugoårsåldern har en annan personlighet än någon i trettio- eller fyrtioårsåldern, och definitivt än någon i femtioårsåldern. Sådan är den mänskliga naturen.”

https://edition.cnn.com/2024/12/06/middleeast/syria-rebel-forces-hayat-tahrir-al-sham-al-jolani-intl-latam/index.html

Den nuvarande syriska presidenten, som tidigare var al-Qaida-terrorist, ångrade sitt förflutna och uttalade att hans värderingar i 40-årsåldern skiljer sig helt från hans omogna värderingar när han var i 20-årsåldern. Han påpekade att alla människor mognar och att deras tankesätt förändras med åldern.

Är det verkligen sant att man blir mogen och att ens tankesätt och värderingar förändras när man fyller 40? Ärlig talat är jag i 20-årsåldern och har svårt att tro att ens värderingar förändras med tiden.
Citera
2026-08-24, 15:08
Avslutad
Vetenskapligt ser man att hjärnan är färdigutvecklad vid en viss ålder (har glömt vilken), och det sker biologiska förändringar i kroppen med tiden som skulle kunna förklara mognad.

Men sen är det väl lite olika från individ till individ. Vissa håller fast vid samma sak hela livet, andra är mer öppna för att ändra sig. Vad beror det på?
Citera
2026-08-24, 15:09
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
En del människor mognar redan vid 18 år andra mognar aldrig!
Citera
2026-08-24, 15:09
Medlem
Ja, det skulle jag definitivt hålla med om. Den person jag var i 20-års ålders skiljde sig från den jag blev i 30-års åldern. Och nu, i 40-års åldern, är jag definitivt totalt annorlunda mot för 10 år sedan.

Saker och ting händer i livet, kriser av olika slag, stora omvälvningar (såsom barnen), som får en att omvärdera saker och ting. De senaste tre åren har jag nog vuxit mer som människa än under hela mitt vuxna liv.
Senast redigerad av ladicius 2026-08-24 kl. 15:12.
Citera
2026-08-24, 15:23
Medlem
Man har då fått mer erfarenhet av många saker, påverkats positivt/negativt innan så har man "hörsägen" av andras tankar/åsikter samt mycket grupptryck som man kan slita sig ifrån, byggt egen tillvaro.
Citera
2026-08-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Han påpekade att alla människor mognar och att deras tankesätt förändras med åldern.
Så har det absolut varit för mig. Andra värderingar vad gäller ganska mycket. Troligen beroende på erfarenheter jag fått under vägen.

Sedan kanske det finns fysiologiska anledningar också.
Citera
2026-08-24, 15:27
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi hade själva kunnat ställa upp oss själva från vid 20 pinnar, 30, 40 och 50 . Och inte kunnat känna igen oss själva av idag i någon av dessa.

Livet, är en utvecklings- och förvandlingsresa.

De som tycker de är samma person livet igenom, har glömt trycka på knappen lr har levt ett optimalt skyddat och curlat liv.

Detta är inte poletik. Överväg gärna flyt till forum Pyskol0g1.
Citera
2026-08-24, 15:34
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Den nuvarande syriska presidenten, som tidigare var al-Qaida-terrorist, ångrade sitt förflutna och uttalade att hans värderingar i 40-årsåldern skiljer sig helt från hans omogna värderingar när han var i 20-årsåldern. Han påpekade att alla människor mognar och att deras tankesätt förändras med åldern.

Är det verkligen sant att man blir mogen och att ens tankesätt och värderingar förändras när man fyller 40? Ärlig talat är jag i 20-årsåldern och har svårt att tro att ens värderingar förändras med tiden.
100%. Sedan om folk blir smartare eller mer efterblivna är högst individuellt.
Citera
2026-08-24, 16:03
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
En del människor mognar redan vid 18 år andra mognar aldrig!

Som dig? Intressant efter att läst dina äldre inlägg!
Citera
2026-08-24, 16:36
Medlem
Man mognar hela livet. Om du är samma människa när du är 60 som när du var 25 så har du misslyckats.
Sen tror jag det vänder vid 70-80 (baserat på egna iakttagelser) för då orkar man inte bry sig om världen längre.
Citera
2026-08-24, 16:36
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretary
Vetenskapligt ser man att hjärnan är färdigutvecklad vid en viss ålder (har glömt vilken), och det sker biologiska förändringar i kroppen med tiden som skulle kunna förklara mognad.

Men sen är det väl lite olika från individ till individ. Vissa håller fast vid samma sak hela livet, andra är mer öppna för att ändra sig. Vad beror det på?
26 år anses hjärnan ha mognat.

Och jag kände faktiskt en utveckling däromkring.
Utveckling på så sätt att jag började uppfatta andra som omogna.

Jag upplevde det som en tröskel.
Citera
2026-08-24, 16:40
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det stämmer. Man utvecklas. Jag var till exempel sosse när jag var 20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in