2026-08-24, 15:56
Medlem
Merwinnas avatar
Att avlastning är väldigt viktigt. Om du eller din fru/man har några pålitliga släktingar som kan tänkas vara intresserade av att passa barnen en kväll då och då - och så småningom en helg då och då - så är det guld värt. Flytta inte ifrån dem, eller flytta tillbaka nära dem! Så har många äktenskap räddats.

Man behöver den där tiden som bara par. (Det första halvåret eller hur lång tid det tar innan barnet börjar sova hela nätter, behöver man den avlastningen för att få sova ut emellanåt.) Men det förutsätter att man vet att barnet/barnen är trygga och väl omhändertagna under tiden.
Citera
2026-08-24, 16:31
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebryggaren94
Vilka skador fick de som du talar om?

Psykiska. Små kaosbabbar som löpte amok hela tiden och föräldrar som inte brydde sig. Som hyenor på en savann.
Sverige är på väg att förstöras

Idag är jag glad att jag gjorde rätt och satte barnen på riktiga skolor.
Idag har barnen bra jobb och fina hus/lägenheter och att de kan åka till våra ställen runt om i världen.
Citera
2026-08-24, 16:49
Medlem
PimPimOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Pang på rödbetan.

Va önskar ni att ni visste innan ert första barn kom till världen? Vilka råd skulle ni ge erat yngre jag?

Ta vara på småbarnsåren, det är den bästa tiden. Att vara tonårsförälder var varken kul eller givande. Får du dessutom en dotter så byter hon personlighet fullständigt i tonåren.
Citera
2026-08-24, 16:52
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Detta stämmer inte generellt

Jo.
Citera
2026-08-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Utifrån tråden låter det som att merparten är vad som brukar benämnas ”misslyckade föräldrar”

Att känna att man på sätt och vis har misslyckats som föräldrar är ett friskhetstecken och något som i princip alla lyckade föräldrar ska känna. De föräldrar som ser tillbaka och tänker "Nej - vi gjorde allt rätt" är de med verkliga problem och deras barn kommer bli monster - som sina föräldrar.
Citera
2026-08-24, 17:36
Avslutad
Att man mognar enormt som människa jämfört med om man förblir barnlös. Har blandade kompisar med eller utan egna barn. Eller uppfostrat sambons barn. Generellt sett så finns det en omogenhet och ett lite själviskt beteende hos dem som inte har barn. Har du barn så sätter du dem före dig själv om du är en normalt funtad människa.
Citera
2026-08-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Att känna att man på sätt och vis har misslyckats som föräldrar är ett friskhetstecken och något som i princip alla lyckade föräldrar ska känna. De föräldrar som ser tillbaka och tänker "Nej - vi gjorde allt rätt" är de med verkliga problem och deras barn kommer bli monster - som sina föräldrar.
Jo, men det är också kanske försent att inse det nu.
Citera
2026-08-24, 18:12
Medlem
Citat:
Låter klokt. Föra förvånande så kommer jag att bli pappa snart. Jag och frun bestämde oss för att vara hemma båda två de två första månaderna. Snart är jag pappa, resten får helt enkelt nedprioriteras.

Bra tänkt! Ha tålamod och lycka till!
Citera
2026-08-24, 19:07
Medlem
Citat:
Pang på rödbetan.

Va önskar ni att ni visste innan ert första barn kom till världen? Vilka råd skulle ni ge erat yngre jag?

Att välja en bra far.

Inte ett äckel som hellre knullar gamla byfånar till horor med könssjukdomar än att vara med sina minderåriga barn
Senast redigerad av Martlet 2026-08-24 kl. 19:10.
Citera
2026-08-24, 19:22
Avstängd
Känner massor av mammor. Ingen av dem har förändrats rejält

Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jo.
Citera
2026-08-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Att erbjuda dem val är inte samma sak som att inte låta dem vinna. Vad jag menar är när ungen frågar efter glass en tisdagseftermiddag. Jag säger nej, och ungen ställer till en scen. Det är oundvikligt att detta eventuellt sker och det är extremt viktigt att man är benhård i det läget. Att hålla på och dalta att säga nej, vi äter inte glass på tisdagar för att sen erbjuda ungen en glass ändå när de börjar tjuta kommer att belöna det beteendet enormt mycket och de kommer också försöka bestrida allt du säger eftersom det tidigare fungerat.
Nej, klart man måste vara konsekvent, men jag hade nog inte varit så hård i just det fallet med glass varma sommardagar.
Citera
2026-08-24, 19:51
Medlem
Att det är så otroligt mycket värt att lära barnet somna själv i egen säng. Vi nattade vår första i tre år och det blev MÅNGA kvällar som bara försvann. Man behöver den stunden för sig själv eller för varandra.

Att man har väldigt lite inflytande över vad barnet utvecklar för temperament, intressen och personlighet. Förvänta dig inte att få en unge som är si eller så utan njut av allt som barnet ÄR i stället för att noja över det som inte är.

Att vara bjussig mot den andra föräldern och inte föra bok och tjafsa över vem som får mest tid för sig själv (om det inte är helt orimligt ojämlikt förstås).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in