2026-08-26, 08:16
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Ja du gör det som passar dig och er familj bäst.
Men vill verkligen slå ett slag för ovan, det har även funkat bra med godis och glass och liknande. Kompisar med jämngamla barn i samma ålder som haft hårda regler kring tex godis är ungarna totalt besatta när det väl dukas fram. Våra barn tar några stycken då vi aldrig gjort en grej av det. Aldrig haft några sammanbrott i mataffären när vi säger nej till glass osv osv.
De är vana att få somna i soffan med tvn på samtidigt som mamma och pappa pratar osv. Jämngamla barn kan man inte ens besöka kvällstid då det är kaos med nattning och sömn.

Vi tror på lagom med regler, högt i tak och mycket skratt och kärlek.

Måste säga att tanken har vuxit på mig, ska resonera kring detta med min fru.
Citera
2026-08-26, 10:32
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbybrown1
Filma och ta fler bilder. Man tror att man kommer minnas allt, men sömnbristen gör att de första månaderna flyter ihop mer än man tror.

Will do! Ska se till att det blir ett par saftiga fotoalbum.
Citera
2026-08-26, 10:40
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Verkligen! Ska jag snälltolka den du citerar så tänker jag att hen menar att man inte ska förhandla om sånt som inte kan förhandlas om, typ att barnet måste gå i skolan, borsta tänderna eller inte får slå sina syskon. Och givetvis har du rätt i det du skriver. Istället för att vara en auktoritär jävla skitfarsa kan man vara smart och ge barnet alternativ som man själv redan godkänt. Om exempelvis barnet inte vill ta på sig ytterkläder kan man låta barnet få bestämma om den ska ta på sig kläderna här uppe i hallen eller längst nere i trappen. Resultatet är mindre bråk och ett barn som är fullt påklätt när man går ut.

Till TS: Jag har två råd, varav ett är något jag tycker att jag gjorde bra och det andra var något jag hade svårt med.

Råd 1 - Var nyfiken på barnets upplevelse och validera barnets känslor. Det här tycker jag att jag är bra på. När barnet är ledset och gråter kan det räcka med att säga sånt dom "Men lilla älskling, jag ser att du blev ledsen!" eller "Du fick inte leka med bollen nu, då blev du ledsen.". Även när barnet protesterar mot mig som förälder och inte vill äta maten jag lagat eller inte vill göra som jag säger, är det typ alltid bättre att validera än att ignorera. Typ "Oj, det där tyckte du inte var gott, kanske var det för stora bitar?" eller "Nej, jag hör att du inte vill borsta tänderna, men det måste du faktiskt göra nu.".

Den här typen av tillvägagångssätt lugnar verkligen alla inblandade, utan att man behöver vika sig i viktiga frågor. Dessutom lär sig barnet förstå och tolka sina egna känslor, vilket jag tror gör världen mer begriplig för dem och minskar risken för okontrollerade känsloutbrott på sikt.

Råd 2: Validera dina egna (och medförälderns) känslor, och finn styrka i att det inte kommer vara såhär för alltid. Det hade jag/vi svårare för. Första barnet är en chock. Allt förändras på olika sätt av att få barn, men ingenting kommer bli bekvämare. Vi var helt sömndepriverade, hade extremt liten tid för sociala relationer, och sexlivet sattes på total paus under min frus långa läkningsprocess efter förlossningen. Min fru hade hormomkarusell, amningen fungerade inte, och hon kände sig som en börda för mig. Själv kände jag mig stundvis otillräcklig och längtade efter närhet, samtidigt som jag kände skuld över det behovet medan min fru läkte. Vardagen gick ut på att sova dåligt, jobba långa dagar, stressa hem, och avlasta min fru så mycket jag kunde. När det kändes som värst kändes det också som att livet aldrig mer skulle återgå till något mer än föräldraskap.

Om ni någon gång finner er i den här situationen, säg då till er själva att det inte är konstigt att ni mår dåligt när det är så mycket med allt. Och den kvinnliga kroppens återhämtning efter en graviditet är en tidskrävande process, flera år till hon är "helt" återställd. Kroppen läker dock. Och bebisar utvecklas även extremt snabbt. Att ni inte kunnat sova mer än två sammanhängande timmar senaste månaderna betyder inte att det kommer vara likadant om en vecka eller om ett år. Ni kan vara säkra på att vissa stora problem nästan kommer gå över av sig själv plötsligt, samtidigt som nya problem kommer uppstå parallellt.

Lycka till!

Tusen tack för de två fina råden. Tacksam för att du benar ut och nyanserar hur du menar. Ska definitivt utforska hur man kommunicerar med barn bättre. Två-alternativsval är mycket klokt.

Ska se till att lyfta råd nummer 2 i de stunder där det känns som tuffast.
Citera
2026-08-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Pang på rödbetan.

Va önskar ni att ni visste innan ert första barn kom till världen? Vilka råd skulle ni ge erat yngre jag?

Att oro och ångest kommer få en helt ny innebörd. Blir det för mkt så prata med någon om det.
Men framförallt, om jag fick ge ett råd till mig själv innan barnet kom. Det är inte som du tänker dig. Det är dubbelt så jobbigt. Det är inga kaffepromenader och sköna häng. Men allting blir värt det
Citera
2026-08-26, 13:06
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Att oro och ångest kommer få en helt ny innebörd. Blir det för mkt så prata med någon om det.
Men framförallt, om jag fick ge ett råd till mig själv innan barnet kom. Det är inte som du tänker dig. Det är dubbelt så jobbigt. Det är inga kaffepromenader och sköna häng. Men allting blir värt det

Det har jag förstått, men magnituden kommer jag väl att förstå när den väl kommer. Uppskattar att du beskriver hur det var. Samtidigt så otroligt fint att du i efterhand känner att allt är värt den.
Citera
2026-08-30, 14:34
Medlem
Att man skulle ha prioriterat bättre innan. Tror jag har åstadkommit mer på ledig tid med än utan barn totalt. Jag blir rätt lätt förslappad av för mycket fritid.
Citera
2026-09-04, 05:41
Medlem
Incendios avatar
Hur extremt fort det går. En dålig natt är inte ett dåligt liv. Allt som just nu är jobbigt kommer jag att sakna.
Citera
2026-09-06, 09:04
Medlem
Citat:
Pang på rödbetan.

Va önskar ni att ni visste innan ert första barn kom till världen? Vilka råd skulle ni ge erat yngre jag?

Att inte lägga så mycket krut och pengar på nya prylar och kläder när barnen är små. Det finns mycket bra begagnat för småbarn då de snart växer ut allt. Här kan du spara mycket pengar till framtiden.

Småbarn 1-3 åringar tycker bäst om att bara vara nära mamma och pappa. De vill inte bli lämnade ifred. Så eget rum är inte helt nödvändigt då. De somnar ändå bara
under din famn på natten....

Dyra märkeskläder är inte nödvändigt. Köp mjuka basic bomullskläder. Presenter och julklappar behöver inte vara så många. Småbarn gillar ändå bara mest presentpappret som prasslar Barn är barn. Ta det lugnt, sätt dig eller lägg dig på golvet, gå ner till barnets nivå och var med ditt barn, lek. Var närvarande. De gillar dublolego, läsa någon bok, rulla boll, att rita och klä ut sig. Resten av alla prylar i leksaksaffären kan du skippa, de ileker ändå inte med det.

De växer snabbt. Bort med mobilen och låt de bara ta paddan ibland. Sen när de blir större kan du köpa restaurerade mobiler, de kommer ändå bara råka krascha mobilen eller tappa den i toan. Så nej, inga nya dyra iphones är mitt tips.

Ge er in i föreningslivet, få barnen in i någon exempelvis bollsport, hockey, simning eller gymnastik Javisst, det tar tid. Men det är så värt det. Det är så kul att vara i de sociala sammanhangen, gemenskapen. Barnen får vänner för livet, en vänskap som får ett helt annat djup, än bara de man träffar i skolan. Det är också kul som förälder att skjutsa barnen eller ungdomarna och samtala med dem i bilen eller bara få tjuvlyssna på vad som rör sig i deras huvuden...medan man kör.

Sen plötsligt är de stora, börjar gymnasiet och man behövs inte längre. Var sak har sin tid.

Framför allt ska ni som föräldrar ha mycket tålamod med varandra i början. Jag och min man bråkade faktiskt jättemycket med varandra då. Det var så stressigt innan man vant sig vid familjelogistiken och aldrig fick vara ifred. Så ta er igenom det bara, var aldrig otrogna mot varandra. Ni kommer ut på andra sidan, om och om igen!
Senast redigerad av Tissetiss 2026-09-06 kl. 09:18.
Citera
2026-09-10, 22:03
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Pang på rödbetan.

Parat mig med någon som har mer lik mig själv.
För (väldigt) många år sedan sa en kursare till mig:
"Först ska man para sig med någon som är så olika sig själv som möjligt. Sedan ska man skilja sig från den, för vem står ut med någon som är så olik sig själv som möjligt?"
Jag antar att min kursare tänkte på den biologiska mångfalden, att komma så långt bort från inavel som möjligt.
Gott så.
Men i praktiken var det ett dåligt råd.
Citera
Igår, 15:35
Medlem
Att prata med någon kompis som har fått barn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem