Citat:
Ursprungligen postat av
Undermedvetenh3t
Pang på rödbetan.
Va önskar ni att ni visste innan ert första barn kom till världen? Vilka råd skulle ni ge erat yngre jag?
Lugna ner er med att köpa saker. Ni kommer inte behöva en massa grejer i början ändå, bättre att ta det när barnet väl har kommit och ni vet bättre vad ni behöver. Det ni verkligen behöver direkt är ett babyskydd för bilen när ni skall transportera hem barnet och ett baby nest med plastväggar att ha i er säng så att du inte oroar dig över att rulla över på barnet när du sover.
Hetsa inte så mycket med att barnet skall sova i egen säng. Det är få tonåringar som vill sova i föräldrarnas säng så det är ett övergående problem. Att låta ungarna skrika sig till sömns bara för att man vill ha sin egen säng ifred känns inte som ett vinnande koncept. Ställ en spjälsäng bredvid er egen säng istället.
Ta ut så mycket föräldraledighet som möjligt, du är mindre oumbärlig på ditt jobb än vad du tror. Kontakten man får med barnen när man är hemma själv är fantastisk, jag hade haft mycket sämre relation med mina barn om jag inte hade gjort det.
Vänj barnen tidigt med att sitta och prata kring matbordet, speciellt ute på restaurang. Det kan vara lockande att sticka till dem en ipad för att de skall vara tysta men man missar att umgås med sin familj på ett bra sätt. Bättre att vänja dem vid att umgås medans man äter.