2026-08-24, 13:37
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Acceptera att fritiden kommer bli minimal, försök inte att få något gjort samtidigt som du har hand om bebisen. Behöver/vill du göra något så se till att ha helt egen tid för det. Planera för att en sover tidigt på kvällen/natten och en sover sent på natten/morgonen. Om möjligt, ha en extra säng i ett annat rum så att den som inte har barnet kan få sova så bra som möjligt.
Se överhuvudtaget till att framförallt turas om att ha barnet 1-3 timmar åt gången så att inte båda föräldrarna hela tiden blir uppbundna. Vissa klarar det säkert men för mig personligen är det extremt tärande att inte kunna göra vad jag vill nån timme om dagen.

Smart! Det är mycket snack om egentid etc men att få ett litet andrum då och då kan göra stor skillnad.
Citera
2026-08-24, 13:39
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Att förstå att kvinnor förändras rejält då de får barn, och tyvärr aldrig till det bättre.

Oavsett hur trevliga och sköna de var innan barn, så kommer de förändras till otacksamma, krävande, klagande och dömande häxor efteråt. Pga hormoner och trötthet och ängslan.

Det är av denna anledning som kvinnor bryter upp mängder av förhållanden just när det finns småbarn med i bilden. Så måste en man nödvändigtvis skaffa barn, var särbo innan så undviks de flesta problemen (och ge henne ingen nyckel).

Män är ofta naiva och tror att barn är ett klister som bättre håller ihop relationer, men sanningen numera är motsatsen.

Är detta baserat på egen upplevelse? Vad tänker du att bakgrunden till ovanstående är? Är skeptisk till om ovanstående stämmer men vad vet jag.
Citera
2026-08-24, 13:41
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Pang på rödbetan.

Va önskar ni att ni visste innan ert första barn kom till världen? Vilka råd skulle ni ge erat yngre jag?
Lugna ner er med att köpa saker. Ni kommer inte behöva en massa grejer i början ändå, bättre att ta det när barnet väl har kommit och ni vet bättre vad ni behöver. Det ni verkligen behöver direkt är ett babyskydd för bilen när ni skall transportera hem barnet och ett baby nest med plastväggar att ha i er säng så att du inte oroar dig över att rulla över på barnet när du sover.

Hetsa inte så mycket med att barnet skall sova i egen säng. Det är få tonåringar som vill sova i föräldrarnas säng så det är ett övergående problem. Att låta ungarna skrika sig till sömns bara för att man vill ha sin egen säng ifred känns inte som ett vinnande koncept. Ställ en spjälsäng bredvid er egen säng istället.

Ta ut så mycket föräldraledighet som möjligt, du är mindre oumbärlig på ditt jobb än vad du tror. Kontakten man får med barnen när man är hemma själv är fantastisk, jag hade haft mycket sämre relation med mina barn om jag inte hade gjort det.

Vänj barnen tidigt med att sitta och prata kring matbordet, speciellt ute på restaurang. Det kan vara lockande att sticka till dem en ipad för att de skall vara tysta men man missar att umgås med sin familj på ett bra sätt. Bättre att vänja dem vid att umgås medans man äter.
Citera
2026-08-24, 13:42
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja precis - det är nog "rätt sätt" tror jag, även om det är ganska trist att tänka på sådana saker.

Om man inte alls kontemplerat allt hemskt som i teorin kan hända, så blir det nog en ännu värre chock om något mot förmodan går snett.

Men det kommer säkerligen gå galant för er!

Håller med, lite så jag resonerar i livet redan nu. Absolut! Sen får man försöka se glaset som halvfullt så mycket det går.
Citera
2026-08-24, 13:43
Medlem
Önskar att jag hade varit beredd på skolåldern. Hur extremt kämpigt det kan vara när man har barn som kämpar för att ta sig genom skolan. Att ha småbarn. Är en underbar tid, det är sen kampen börjar.
Citera
2026-08-24, 13:43
Medlem
Belters avatar
Citat:
Av ren nyfikenhet, har du barn?
Ja, och det behövs inte fler bortskämda snorungar med 14 diagnoser i den här världen.
Citera
2026-08-24, 13:47
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Att förstå att kvinnor förändras rejält då de får barn, och tyvärr aldrig till det bättre.

Oavsett hur trevliga och sköna de var innan barn, så kommer de förändras till otacksamma, krävande, klagande och dömande häxor efteråt. Pga hormoner och trötthet och ängslan.

Det är av denna anledning som kvinnor bryter upp mängder av förhållanden just när det finns småbarn med i bilden. Så måste en man nödvändigtvis skaffa barn, var särbo innan så undviks de flesta problemen (och ge henne ingen nyckel).

Män är ofta naiva och tror att barn är ett klister som bättre håller ihop relationer, men sanningen numera är motsatsen.
Hände inte min fru i alla fall och jag känner inte igen det från vänskapskretsen heller. Tycker tvärtom en mognad växte fram, mer än hos mig själv.

Och det är väl där jag besvarar frågan: att jag var mer beredd på livet som farsa, var hemma mer, hade kvalitetstid med barnet varje dag.

Man saknar de tidiga åren. Barn växer upp så snabbt. Tag vara på all tid.
Citera
2026-08-24, 13:48
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Lugna ner er med att köpa saker. Ni kommer inte behöva en massa grejer i början ändå, bättre att ta det när barnet väl har kommit och ni vet bättre vad ni behöver. Det ni verkligen behöver direkt är ett babyskydd för bilen när ni skall transportera hem barnet och ett baby nest med plastväggar att ha i er säng så att du inte oroar dig över att rulla över på barnet när du sover.

Hetsa inte så mycket med att barnet skall sova i egen säng. Det är få tonåringar som vill sova i föräldrarnas säng så det är ett övergående problem. Att låta ungarna skrika sig till sömns bara för att man vill ha sin egen säng ifred känns inte som ett vinnande koncept. Ställ en spjälsäng bredvid er egen säng istället.

Ta ut så mycket föräldraledighet som möjligt, du är mindre oumbärlig på ditt jobb än vad du tror. Kontakten man får med barnen när man är hemma själv är fantastisk, jag hade haft mycket sämre relation med mina barn om jag inte hade gjort det.

Vänj barnen tidigt med att sitta och prata kring matbordet, speciellt ute på restaurang. Det kan vara lockande att sticka till dem en ipad för att de skall vara tysta men man missar att umgås med sin familj på ett bra sätt. Bättre att vänja dem vid att umgås medans man äter.

Kul att läsa, resonerar ganska exakt likadant.

Barnvagn, bärgrej, bilstol och babynest är i princip det enda vi införskaffat oss. Jag agerar lite bromskloss i frågan. Vi har fått lite kläder, blöjor, filt etc av anhöriga. Vi skulle få en bärsele också. Sen får vi ta det som det kommer.

Vi kommer att vara hemma tillsammans de två första månaderna. Chefen blev mindre imponerad men nu är det ju så att jag ska bli förälder, dvs världens viktigaste jobb, resten får komma i andra hand.

Smart att våga testa saker och göra det normalt från tidig ålder. Ska göra mitt yttersta för att hålla skärmar borta. Såg en bebis på säg max 6 månader som satt med en iPad på tunnelbanan och kollade YouTube. Så fort det kom upp reklam spam-tryckte bebisen på ”hoppa över”-knappen. Riktigt sorgligt att se.
Citera
2026-08-24, 13:50
Medlem
DoktorNos avatar
Skulle inte ändra på någonting. Det blev väldigt bra som det blev.
Citera
2026-08-24, 13:51
Medlem
Citat:

Det var ett konstigt råd. Vad tänker du att du hade blivit hjälpt av att få höra det?
Citera
2026-08-24, 13:52
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Kul att läsa, resonerar ganska exakt likadant.

Barnvagn, bärgrej, bilstol och babynest är i princip det enda vi införskaffat oss. Jag agerar lite bromskloss i frågan. Vi har fått lite kläder, blöjor, filt etc av anhöriga. Vi skulle få en bärsele också. Sen får vi ta det som det kommer.

Vi kommer att vara hemma tillsammans de två första månaderna. Chefen blev mindre imponerad men nu är det ju så att jag ska bli förälder, dvs världens viktigaste jobb, resten får komma i andra hand.

Smart att våga testa saker och göra det normalt från tidig ålder. Ska göra mitt yttersta för att hålla skärmar borta. Såg en bebis på säg max 6 månader som satt med en iPad på tunnelbanan och kollade YouTube. Så fort det kom upp reklam spam-tryckte bebisen på ”hoppa över”-knappen. Riktigt sorgligt att se.
Kompletterande, bry dig inte så mycket om hur det skall vara utan känn efter hur det passar för dig och ditt barn. Det finns i stort sett tre saker som kan vara fel: Barnet är trött, hungrig eller har skitit på sig, reagera på ditt barn istället för att försöka hålla fasta sov och mattider.

När bebisen sover behöver man inte fixa i hemmet eller passa på att få egentid, för det mesta är det bättre och skönare att ta en tupplur själv.

Lycka till, det här kommer bli hur bra som helst!
Citera
2026-08-24, 13:58
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga
Detta är så sjukt sorgligt helt ärligt.

Japp. Men man kan inte mer än säga förlåt för barnen. Idag gäller det att undvika muslimska områden även om det är svårt.
Man måste också se till att få svenska lärare om det inte ska bli fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in