2026-08-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Håll dom borta från telefonen och datorn och försök få dom intresserade av sunda fritidssysselsättning, som spela musikinstrument och sådant.

Ja detta, ut i naturen med dom, campa, fiska bygg kojor med dom. Det är viktigt att få ha tråkigt det är då hjärnan börjar jobba och bli kreaktiv.
Citera
2026-08-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Hur mycket tänkte du spara? Tänkte köra 500 spänn in på en indexfond varje månad.

Det blir mycket pengar av det.

18 år = lite över 100.000 kr - sen värdeökningunder 18 år.

500 kr i månaden och 7% värdeökning blir lite över 200.000 efter 18 år.
Citera
2026-08-25, 10:41
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Jag dödade tid på jobb en natt och snubblade då över vad som verkar vara en statistik uteliggare på 19 %. Men är annars är det som du säger, någonstans mellan 5-15 % - med troligtvis ett ganska stort mörkertal. Anledningen till att jag överhuvudtaget googlade det var att jag dagligen ser föräldrar - främst kvinnor - som bara är stressade och irriterade och inte verkar få ut någonting av det. Det är bara skrik och gnäll på ungarna hela tiden.
Vad jag kan utläsa så försöker man formulera frågan så generellt som möjligt - alltså att utan lägga vikt vid partner eller de befintliga barnen. Sen är det nog två parametrar som i praktiken väger tungt. Jag kan tänka mig att många i ekonomiskt utsatta situationer kanske hade haft en annan uppfattning om de varit ekonomiskt oberoende, haft en perfekt partner och ett liv på landet. Frågan är i stil med "om du visst vad du vet idag (och där får man ju lägga bort känslomässig band till de befintliga barnen), hade du då skaffat barn igen". Studieutfallet verkar väldigt beroende av formuleringen men det handlar inte om "om du kunde lämna bort dina barn idag..". Då hade troligen ingen svarat JA.

Med detta inlägget så är jag rätt säker på att du inte heller har barn. Analysen att det endast är gnäll och skrik på ungarna är kanske för att det är den enda gången du uppmärksammar barn.. annars hade ingen orkat med barn. Gnäll och skrik är det i perioder men aldrig hela dagarna. Oftast är barn snälla
Citera
2026-08-25, 10:48
Medlem
Förvänta er inte hjälp av andra, det skapar bara bitterhet. Gå all in de 3-4 första åren sen blir det betydligt lättare och ni kan börja fokusera på er själva igen.

Fördela uppgifter mellan er. Vi sov i separata sovrum de första åren så att en av oss fick en hel natts sömn. Den som sov lagade mat och städade.

Se ditt barn som en kompis som är rolig att hänga med.
Citera
2026-08-25, 11:09
Medlem
gubbhorans avatar
Lyssna inte på influencerföräldrar, svärföräldrar, vänner och annat löst dravel som predikar att du gör fel som lämnar dina barn på förskola, ger dem chicken nuggets ibland, inte använder tygblöjor eller annat skitsnack.

Gör det som du själv tycker känns bäst, du känner dina barn bäst och ingen annan än du vet vad som är bäst för dem och din familj.

Sålänge du är en kärleksfull, nykter föräldrer, ger dina barn mat och en säng att sova i så kommer dina barn älska dig över allt annat här i världen och alla som har åsikter kan fara åt helvete.
Riktigt trött på folk som ska predika hur man ska uppfostra och ta hand om sina egna barn. Mycket sånt nuförtiden med sociala medier och liknande.

Se till att frugan eller du inte börjar följa massa sånt dravel på Instagram då det bara leder till ångest, att man förminskar sig själv och sin förmåga att vara en bra mamma/pappa till sina barn.
Citera
2026-08-25, 11:29
Medlem
Cameltotems avatar
Småbarn fortfarande men hade nog inte gjort så mycket annorlunda. Kanske varit med föräldraledig.

Kan bli riktigt emoniell bara jag tänker på hur fort de gått och när det är över.

Vi bygger mycket lego, pysslar och campar. Men de kommer en dag när de inte vill de längre och det gör så ont.

Försök verkligen ta vara på varje dag genom att leka och hitta på något. Det är sån klyscha men så otroligt stark känsla när de börjar komma upp i åldrarna.
Senast redigerad av Cameltotem 2026-08-25 kl. 11:31.
Citera
2026-08-25, 12:20
Medlem
Tänk på att tiden går fort. Passa på att leva i nuet med barnet. Plötsligt är de tonåringar.
Citera
2026-08-25, 14:11
Medlem
Jag hade velat ha mer tid med dem faktiskt. Jag hade så jävla bråttom att komma tillbaka till jobbet och mina gamla vanor liksom. Och nu när de snart är vuxna så känns det inte som att vi har någon annan relation än att vara bankomat, kylskåp och taxi.
Citera
2026-08-25, 14:19
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det blir mycket pengar av det.

18 år = lite över 100.000 kr - sen värdeökningunder 18 år.

500 kr i månaden och 7% värdeökning blir lite över 200.000 efter 18 år.

Detta hade jag så klart kunnat kolla upp men vad krävs för att få 300 000 kr vid 18 år? Vore det värt med en engångsinsättning på 10k som en start?
Citera
2026-08-25, 14:23
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Om jag fattat det hela rätt så har ni lagt en beställning hos AB StorkTransport med 9 månaders leverans. Grattis!

Efter att ha läst igenom många av inläggen här så tycker jag att det är påfallande många som kommer med många goda råd så ett råd från mig är att du läser igenom den här tråden igen. Användaren GulaLinjen hade något riktigt bra inlägg!

Om jag hade blivit farsa igen för första gången så skulle jag ha sagt till mig själv att jag inte ska tro eller ens försöka ha målsättningen att bli den perfekta pappan för det går inte. En annan sak jag skulle ha sagt till mig själv är att försöka att inte jämföra min son med andras söner i samma ålder så mycket. Alla barn är olika och barn utvecklas i olika takt och på lite olika sätt. Som jag ser det är det sunt att jämföra skitkorvarna med varandra men bara till viss del. Ständig jämförelse tror jag bara skapar en onödig stress.

Det finns mycket att skriva men jag kan dela med mig av ett konkret tips som du kanske inte kommer se någon annanstans och det är att när ert barn börjar prata så skriv ned guldcitaten i ett dokument och uppdatera det kontinuerligt! Jag kan dela med mig av ett exempel från vårt dokument. Detta hände tydligen när han var 6 år.

Vi är alla på väg bort och ska precis gå ut genom dörren. Skitkorven säger då:
-"Vänta! Jag har en fråga till Google. Hej, Google. Kommer du sköta dig när vi är borta?"

Det är lätt att tänka att man aldrig kommer att glömma de roliga citaten men jag lovar. Det gör du! Det här dokumentet blir som en liten tidskapsel med roliga minnen som ni sedan kan ta fram x år senare men det gäller självklart att ni verkligen uppdaterar dokumentet.

Oufff jävlar vilket kul råd. Jag var själv en citatmaskin när jag var liten och det är så kul att få höra dom i vuxen ålder. Den tar jag med mig. Håller med, blev väldigt glad att se alla kloka råd. Jag högläste tråden för min fru igår.
Citera
2026-08-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Kul att det funkat! Kanske landar där själv någon gång men kör nog annan metod till att börja med.

Ja du gör det som passar dig och er familj bäst.
Men vill verkligen slå ett slag för ovan, det har även funkat bra med godis och glass och liknande. Kompisar med jämngamla barn i samma ålder som haft hårda regler kring tex godis är ungarna totalt besatta när det väl dukas fram. Våra barn tar några stycken då vi aldrig gjort en grej av det. Aldrig haft några sammanbrott i mataffären när vi säger nej till glass osv osv.
De är vana att få somna i soffan med tvn på samtidigt som mamma och pappa pratar osv. Jämngamla barn kan man inte ens besöka kvällstid då det är kaos med nattning och sömn.

Vi tror på lagom med regler, högt i tak och mycket skratt och kärlek.
Citera
2026-08-26, 05:54
Medlem
Filma och ta fler bilder. Man tror att man kommer minnas allt, men sömnbristen gör att de första månaderna flyter ihop mer än man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in