Citat:
Jag tror det finns en ganska naturlig förklaring:
2018 var de ett nytt utbrytarparti ur Sverigedemokraterna och fick en del publicitet och uppståndelse pga det. Kasselstrand var t.o.m i reportage i både SVT och Aftonbladet/expressen. Samt att många missnöjda anhängare av ungsvenskarna följde efter. De var liksom nya och fräscha men ändå inte tillräckligt stigmatiserade. De hade lite medvind.
2022 var de i princip helt utfrysta, så som ett ”yttre höger” parti bara kan bli i Sverige. De hade väldigt svårt att nå fram till vanligt folk. Annat än ett fåtal alternativmedia och några podcasts, fick de aldrig vara med i någon etablerad media eller i några debatter. De fick 1,6 % i kyrkovalet 2025 och alla andra partier röstade för att de skulle krävas 2% just pga AFS. Man har gjort vad som helst för att stoppa dem.
2026 så är både alternativmedia och framförallt podcasts större, samtidigt som nya populära forum som studio 3 har expanderat den politiska spelplanen utanför etablerad media. AFS har varit väldigt aktiva och framträdande i flera kanaler, forum och podcasts med betydligt fler tittare än vad de hade 2022.
Jag tror ”övriga” är i det övre spannet än vad mätningarna indikerar, kanske uppemot 3% och jag tror vi har en större osäkerhet och en dold skara med röstare än tidigare val. Jag tror däremot Nyans och MED inte kommer få som förväntat för de verkar inte ingjuta samma intresse som ÖP och AFS. De är helt enkelt för ointressanta. Nyans verkar helt splittrade och imploderat.
Tror faktiskt både AFS och ÖP kan överraska. De är de småpartierna folk pratar om primärt. Man kan vara oense om hur och varför osv, men det är faktiskt dessa två partier folk är intresserade av och skapar debatt. Bara titta på den här tråden som exempel.
Skulle kunna sträcka mig så långt att jag tror de tillsammans har 2%, med fördel AFS pga det jag skrev ovanför. ÖP kan göra ett hyfsat val i Örebro län, men tror tyvärr de har en bit kvar till 12% där, pga att det är ett riksdagsval och att deras popularitet ökat mest bland ungdommar som utgör en ganska liten andel.
Jag hoppas båda gör ett kanonval. Det är min helt ärliga önskan.
Senast redigerad av Seasons15 2026-08-24 kl. 21:55.
Senast redigerad av Seasons15 2026-08-24 kl. 21:55.