2026-08-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Du vill ogärna ta upp att de förlora flera tusen röster valet 2022, det betyder att de faktiskt gjorde ett sämre val. Det är just att AFS tappade röster.

Jag tror det finns en ganska naturlig förklaring:

2018 var de ett nytt utbrytarparti ur Sverigedemokraterna och fick en del publicitet och uppståndelse pga det. Kasselstrand var t.o.m i reportage i både SVT och Aftonbladet/expressen. Samt att många missnöjda anhängare av ungsvenskarna följde efter. De var liksom nya och fräscha men ändå inte tillräckligt stigmatiserade. De hade lite medvind.

2022 var de i princip helt utfrysta, så som ett ”yttre höger” parti bara kan bli i Sverige. De hade väldigt svårt att nå fram till vanligt folk. Annat än ett fåtal alternativmedia och några podcasts, fick de aldrig vara med i någon etablerad media eller i några debatter. De fick 1,6 % i kyrkovalet 2025 och alla andra partier röstade för att de skulle krävas 2% just pga AFS. Man har gjort vad som helst för att stoppa dem.

2026 så är både alternativmedia och framförallt podcasts större, samtidigt som nya populära forum som studio 3 har expanderat den politiska spelplanen utanför etablerad media. AFS har varit väldigt aktiva och framträdande i flera kanaler, forum och podcasts med betydligt fler tittare än vad de hade 2022.

Jag tror ”övriga” är i det övre spannet än vad mätningarna indikerar, kanske uppemot 3% och jag tror vi har en större osäkerhet och en dold skara med röstare än tidigare val. Jag tror däremot Nyans och MED inte kommer få som förväntat för de verkar inte ingjuta samma intresse som ÖP och AFS. De är helt enkelt för ointressanta. Nyans verkar helt splittrade och imploderat.

Tror faktiskt både AFS och ÖP kan överraska. De är de småpartierna folk pratar om primärt. Man kan vara oense om hur och varför osv, men det är faktiskt dessa två partier folk är intresserade av och skapar debatt. Bara titta på den här tråden som exempel.

Skulle kunna sträcka mig så långt att jag tror de tillsammans har 2%, med fördel AFS pga det jag skrev ovanför. ÖP kan göra ett hyfsat val i Örebro län, men tror tyvärr de har en bit kvar till 12% där, pga att det är ett riksdagsval och att deras popularitet ökat mest bland ungdommar som utgör en ganska liten andel.

Jag hoppas båda gör ett kanonval. Det är min helt ärliga önskan.
Senast redigerad av Seasons15 2026-08-24 kl. 21:55.
Citera
2026-08-24, 22:16
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Varför skulle Allard ödsla sin tid på att debattera dylika betydelselösa riksmongon? Hans plats i riksdagen är så gott som säkrad.
Varför tror du det?
Citera
2026-08-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Ämnet som diskuterades var AI.
Om du lyssnade på vad som sades av Kasselstrand var det att AI kommer att ersätta en massa låtsasakademiker. Så vi måste sluta skicka folk till universitet för att utbilda sig till saker som inte kommer generera jobb bara för att trolla med arbetsllshetsstatistiken.
Vilket universiteten har använts till historiskt.
Vi behöver inte en massa folk som studerar humaniora, ekonomi, juridik osv. AI ersätter dom.

Ja du har inte nödvändigtvis fel men att tro att vi inte ska behöva exempelvis jurister är skrattretande. Men absolut tror man så hårt på AI att man tror samhället kommer gå under för att vi utbildar folk i lagen för att upprätthålla lag och ordning så absolut.

Ska AI sitta i de olika och hålla förhandlingar med folk eller vad är tanken? Hela ditt inlägg skriker bara "jag är lågbegåvad och saknar teknisk utbildning men någon sa till mig att vi snart kan ersätta alla med AI så därför måste det vara så, men jag är ju tyvärr för obildad för att förstå något av det själv".

Det kommer behövas jurister även kommande årtionden. Det är inte ens en intressant diskussion.
Citera
2026-08-24, 22:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ja du har inte nödvändigtvis fel men att tro att vi inte ska behöva exempelvis jurister är skrattretande. Men absolut tror man så hårt på AI att man tror samhället kommer gå under för att vi utbildar folk i lagen för att upprätthålla lag och ordning så absolut.

Ska AI sitta i de olika och hålla förhandlingar med folk eller vad är tanken? Hela ditt inlägg skriker bara "jag är lågbegåvad och saknar teknisk utbildning men någon sa till mig att vi snart kan ersätta alla med AI så därför måste det vara så, men jag är ju tyvärr för obildad för att förstå något av det själv".

Det kommer behövas jurister även kommande årtionden. Det är inte ens en intressant diskussion.
Fast kommer de att sitta med sina AI som säger vad de ska säga?
Citera
2026-08-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Ja du han vill ha fler undersköterskor än genusvetare finns så många högskoleutbildningar som är helt värdelösa. Man behöver inte vara analfabet för det. folk måste ju jobba på golvet också. Men du vill ha somalier som låter dig ligga i din egen skit när du blir gammal? Eller vil du lämna dina föräldrar till en apflock?

Hur jävla många undersköterskor ska vi ha då? Vi klarar oss uppenbarligen idag? Ska alla yrken som inte är 100% nödvändiga i exakt det ögonblick det genomförs anses redundanta?

Samma jävla idioti som folk som tycker att sjuksköterskor är så mycket viktigare än taxichaufförer, ingenjörer och i princip alla för att "de räddar liv och har dålig lön". Nej sjuksköterskor har inte särskilt katastrofal lön till att börja med och övriga yrkesgrupper är precis lika nödvändiga.

Hur åker man till sjukhuset om man blir sjuk men inte behöver ambulans? Chaufförer? Hur diagnostiserar läkaren dig när du kommer dit? Med ingenjörernas maskiner. Hur medicinerar läkaren dig sedan? Med bioteknikern/kemistens läkemedel. Vem ser till att sjukhuset hålls i gott skick? Vaktmästaren, städaren, hantverkaren. Vem ser till att du och närstående återhämtar sig psykiskt? Pskyologen. Kocken lagar maten till patienterna. Ingenjören på bilföretaget ser till att säkerheten är topp så du kanske inte ens behöver besöka sjukhuset. Det går att göra listan oändligt jävla lång.

Men nej nej, sjuksköterskan ska all jävla cred för allt och all rätt att gnälla på precis allt för att de råkar vara den som tömmer en påse med piss. Tråkigt? Ja. Men alla bidrog.

Andelen som gått flumutbildningar och sedan arbetar med att sitta och fundera på könsroller som en del vill få det till är nära noll i sammanhanget. Vädligt få arbetstillfällen som går utt på helt meningslös skit. Finns de? Absolut? Är de vansinnigt många? Nej.
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-24 kl. 22:31.
Citera
2026-08-24, 22:32
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
**Partiledardebatt för partier utanför riksdagen ikväll – bland annat AfS och Nyans**

Ikväll kl 20 blir det en direktsänd partiledardebatt med åtta partier som står utanför riksdagen. Bland annat AfS och Nyans, vilket väl kan göra det här till en ganska intressant debatt.

Partierna som är med:

Alternativ för Sverige
Ambition Sverige
Enhet
Knapptryckarna
Kristna Värdepartiet
Landsbygdspartiet oberoende
MoD – Mänskliga rättigheter och Demokrati
Partiet Nyans

Det är alltså ganska stor politisk spännvidd mellan partierna och tre veckor kvar till valet. De här partierna får ju sällan chansen att mötas i en gemensam större debatt, så jag tänker alla fall se den.

Debatten leds av Thabo Motsieloa och sänds direkt här på Youtube:

https://www.youtube.com/live/izQ6VimoyYs

Tänkte att tråden kan användas både för att diskutera debatten och som chattråd under själva sändningen. Vilka gör bra eller dåligt ifrån sig, vilka frågor blir mest intressanta och är det något parti som kan vinna eller förlora väljare på kvällen?
NEJ TILL MER EU MILITÄR ARBETE! JA TILL ETT MER STABILT NORDISKT ARBETE! Partiet Nyans Har inget hjärta till våra nordiska bröder... Snälla rösta inte på nyans.
Citera
2026-08-24, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast kommer de att sitta med sina AI som säger vad de ska säga?

Bli jurist då om det är så jävla lätt? Du kanske kan bli civilingenjör och ekonom och börs VD när du ändå håller igång? Det är ju bara fråga AI:t så kommer det ju säga precis vad du ska säga och vad du ska göra. Du lär inte alls framstå som en jävla clown.

Ser tendenserna redan nu att otroligt inkompetenta människor sitter och pratar med AI modeller om de mest basala jävla idiotgrejerna som varenda människa som gått en utbildning lär sig första veckan. Sen tror de att de är färdiglärda och redo att ta sig an vilken skit som helst. De förstår inte att de inte förstår helt enkelt. Gick ut gymnasiet som elektriker, snickare och nu har de chattat med GPT i två dagar och är redo att vara både ingenjörer och sju andra yrken.
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-24 kl. 22:35.
Citera
2026-08-24, 22:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Bli jurist då om det är så jävla lätt? Du kanske kan bli civilingenjör och ekonom och börs VD när du ändå håller igång? Det är ju bara fråga AI:t så kommer det ju säga precis vad du ska säga och vad du ska göra. Du lär inte alls framstå som en jävla clown.

Ser tendenserna redan nu att otroligt inkompetenta människor sitter och pratar med AI modeller om de mest basala jävla idiotgrejerna som varenda människa som gått en utbildning lär sig första veckan. Sen tror de att de är färdiglärda och redo att ta sig an vilken skit som helst. De förstår inte att de inte förstår helt enkelt. Gick ut gymnasiet som elektriker, snickare och nu har de chattat med GPT i två dagar och är redo att vara både ingenjörer och sju andra yrken.
Jag tror jurist är lättare än civilingenjör, rent intellektuellt, i alla fall.

Men så här, istället för att slå i lagböckerna, kommer man att fråga AI. Jag kan förstå att man menar att det är människor som ska agera inom juridiken, men i takt med att AI blir bättre, blir frågan om jurister är jurister, eller bara ombud för AI. Det är inte bara obildade som använder AI. Till och med våran statsminister använder idioten, alltså AI, som dessutom har sina PK-filter. En farlig utveckling.
Citera
2026-08-24, 23:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
1+ Partiledaren har sagt att han inte tror på månlandningen ("hur skulle man kunna skicka en husvagn till månen?")

Ja Knapptryckarna döljer sin agenda bakom "folkets röst" men egentligen är det en foliehatts-sekt som snott idén från Direktdemokraterna men smutsat ner det med foliehatts trams. DD är det seriösa direktdemokratiska partiet i Sverige
Citera
2026-08-24, 23:41
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Varför tror du det?

Jag är synsk. Gud har sagt det till mig.

Men mer pga att de ökar i opinionen, buzzen kring de växer, betting-sajterna sänker oddsen på deras inträde. Känns bra i magen.
Citera
2026-08-25, 00:24
Medlem
Citat:

Haha, är du månne jurist själv? Alla pappersvändarjobb kan rationaliseras bort till stor del av AI.
Bara att titta på t.ex Serneke-konkursen.
Alla juniora jurister Wistrand använde för att gå igenom gamla fakturor för att skicka återkrav kan göras på en pisskvart med AI.
Avtal kan en dator ta fram.
Enda gången de kanske krävs en advokat är när de blir konflikt, men är bara kontrakten så vattentätt skrivna så kan en datamaskin avgöra om de är ett avtalsbrott eller inte.
Så jävla mycket av juristerna pappersarbete kan rationaliseras bort. Jag förstår att du är rädd, hur ska man då kunna faktura 3500 sek ex moms för att vända papper?

Vidare så har jag en teknisk-naturvetenskaplig utbildning i ryggen så obildad och lågbegåvad skulle jag Inte säga jag är.
Citera
2026-08-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Haha, är du månne jurist själv? Alla pappersvändarjobb kan rationaliseras bort till stor del av AI.
Bara att titta på t.ex Serneke-konkursen.
Alla juniora jurister Wistrand använde för att gå igenom gamla fakturor för att skicka återkrav kan göras på en pisskvart med AI.
Avtal kan en dator ta fram.
Enda gången de kanske krävs en advokat är när de blir konflikt, men är bara kontrakten så vattentätt skrivna så kan en datamaskin avgöra om de är ett avtalsbrott eller inte.
Så jävla mycket av juristerna pappersarbete kan rationaliseras bort. Jag förstår att du är rädd, hur ska man då kunna faktura 3500 sek ex moms för att vända papper?

Vidare så har jag en teknisk-naturvetenskaplig utbildning i ryggen så obildad och lågbegåvad skulle jag Inte säga jag är.

Nej jag är inte jurist så idéen om att jag skulle vara partisk för just juridik kan du stoppa i soptunnan med en gång. Du tror på riktigt merparten av jurister genom sin karriär sitter och skickar betalningskrav på fakturor? Det låter mer som att en helkass uppgift man tidigare gett till de mest juniora är på gång att försvinna. Exemplet är dessutom ännu mer klappkass då du hade kunnat anställa en gubbe på att göra ett script som går igenom alla fakturorna någon gång sedan datorns intåg. Men det har man alltså inte gjort?

"ändå gången man behöver en advokat är när det blir konflikt"? Ja, alltså precis som idag. Väldigt många konflikter och fall som hamnar i rätten har inget rätt eller fel utan blir en fråga om bedömning och trovärdighet hos den som är med i förhandlingen. Ser inte hur en LLM ska kunna ta in några som helst nyanser i en sådan förhandling den närmaste tiden.

Ändå märkligt att man resonerar som dig om man har en "teknisk-naturvetenskaplig" utbildning. Då bör man ganska enkelt förstå bristerna i att låta en sannolikhetsmaskin som chansar ord få makten över rättssystemet.

Och som sagt, inte jurist så dina påhopp biter inte riktigt så hårt som du skulle önska tyvärr. Snyft
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-25 kl. 01:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in