2026-08-23, 23:24
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
En fin klassiker det där!

De är det! Vill totalförbjuda abort, preventivmedel mm

Ingen större sorg sett till urvalet. De kanske inte heller hade tid?

Hur länge har Enhet och Kristna Värdepartiet varit "aktuella"? Tror snarare att MSM inte bryr sig om partier som åker ur EP-parlamentet (även om frågorna fortfarande är aktuella) SVT är väl mer inne på miljö/klimatfrågor? Och svenska folket (i sin naiva uppfattning att staten & myndigheterna inte gör något fel) bryr sig inte om PPs frågor

En skandal utan dess like! En förlust för demokratin

Vem då? Den där Bosse Persson (som nämns i Wikipedia-länken)? Han var aldrig "medlem" utan tryckte bara upp egna valsedlar med sig själv som enda kandidat 2002

1+ Partiledaren har sagt att han inte tror på månlandningen ("hur skulle man kunna skicka en husvagn till månen?")

Korrekt. Aldrig varit registrerat eller organiserat som parti

Den debatten jag nämner längst upp i mitt inlägg. "Ungerskan" var Anna Hagwall som inte satt och pratade om "troll" utan "det spelar en stor roll" (hon pratade om föräldrars ansvar i att uppfostra barn eller något) Men pga sin brytning så kan man ju lätt höra fel

Mycket som är OT här och (och om det var "Ebbe Carlsson som dödade Palme" låter jag vara osagt) Det där med "10,000 tyska bögar", sa Bouvin just det? Det är väl en radio-sketch med Fredrik Lindström?

Bosse hade charm (men dog 2014) RIP

Plus att han registrerade partiet hos valmyndigheten så nog får man väl säga att han var medlem.
Citera
2026-08-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Plus att han registrerade partiet hos valmyndigheten så nog får man väl säga att han var medlem.

Kalle-Ankapartiet var aldrig "registrerat". Vanliga människor kanske säger "registrerat" (när man pratar om partier som ställer upp) Men officiellt skiljer man (eller rättare sagt: Valmyndigheten skiljer) på "registrerad" (1500 namnunderskrifter och skyddad partibeteckning) samt "anmält" (icke-registrerade partier som anmäler ett parti)

Vem som helst kan slänga ihop ett eget parti (som skrivbordsprojekt) och anmäla det till Valmyndigheten. Typ "Politiskt Erövrande Demokratiska Organisationen" (P.E.D.O) som finns med i listan. (Uppenbart skämtparti såklart)

EDIT: Hur var debatten annars? Missade den (men iofs är det inga alternativ som lockar mig, så no big deal) Nån får väl ladda upp senare?
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-23 kl. 23:50.
Citera
2026-08-23, 23:30
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Kalle-Ankapartiet var aldrig "registrerat", utan enbart anmält. Vem som helst kan slänga ihop ett eget parti (som skrivbordsprojekt) och anmäla det till Valmyndigheten

EDIT: Hur var debatten annars? Missade den (men iofs är det inga alternativ som lockar mig, så no big deal)

Det registrerades 2022 och är även registrerat i år, men då Bosse Persson dog 2014 så hade vi fel båda två.
Citera
2026-08-23, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det registrerades 2022 och är även registrerat i år, men då Bosse Persson dog 2014 så hade vi fel båda två.

Nej, jag har inte fel. Se mitt föregående svar samt detta (AI-svar som leder till Valmyndighetens hemsida)

"Skillnaden är att en anmälan (anmälan om deltagande i val) krävs för att ett parti rent praktiskt ska få ställa upp i ett visst val, medan ett registrerat parti (har registrerad partibeteckning) har fått ensamrätt till sitt namn och sina symboler hos Valmyndigheten."

Här är listan på registrerade partibeteckningar: https://www.val.se/stalla-upp-i-val/anmalda-och-registrerade-partier/registrerade-partibeteckningar

Ett 30-tal partier finns registrerade på riksnivå ("Åttaklövern" samt bla Alternativ För Sverige, Kristna Värdepartiet, Partiet Nyans, Piratpartiet, Kommunistiska Partiet mm) Sedan finns högar med regionala och lokala partier registrerade

Men det är lätt hänt att blanda ihop "anmälda" och "registrerade" partier. Valmyndigheten skiljer på de två begreppen. KAP var inte registrerade 2002, utan bara anmält (så Bosse var kanske medlem, men inom citationstecken)
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-24 kl. 00:08.
Citera
2026-08-24, 00:00
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Varför är inte örebropartiet med?
Troligtvis försökte de bjuda in även dessa, men Allard började skrika svordomar och könsord tills de la på.

Mer förvånad att MED inte är med, de vill väl ha uppmärksamhet till varje pris.
Citera
2026-08-24, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Troligtvis försökte de bjuda in även dessa, men Allard började skrika svordomar och könsord tills de la på.

Mer förvånad att MED inte är med, de vill väl ha uppmärksamhet till varje pris.

Hade iofs varit intressant med Allard (beroende på vilket temperament han skulle köra med)

MED fick nog ingen förfrågan? (Eller så var de oroliga att hamna i "fel sällskap", dvs oseriöst)
Citera
2026-08-24, 00:10
Medlem
PK-befriads avatar
Jag såg att nästan alla partierna hade MAGE att vara kritiska till NATO-medlemskapet. Uffe och Maggans älskade favorit-NATO. Nu får SVT brassa på med dubbelt så många anti-Putin program för att rädda narrativet.
Citera
2026-08-24, 00:22
Medlem
Threadkillers avatar
Den enda i det här gänget av dårfinkar som ens är intressant är naturligtvis Kassler/AFS, som hade kunnat vara ett reellt alternativ till SD ifall de inte trillat ner i kaninhålet och blivit konspirationsmuppar och tredjevärldister.

Som väntat var Kassler bra när han diskuterade invandringsfrågan, och i övrigt besatt av att frigöra Europa från USA för att istället inleda samarbeten med Ryssland och Kina. "Om Europa får mer makt innebär det bara mer makt åt USA" är nästan ett ordagrant citat som kunde ha varit direkt hämtat från ryssarnas trollfabriker. Till och med att Europa ligger efter i AI-utvecklingen är USA:s fel. Han förklarar inte hur det skulle kunna vara USA:s fel, men de vill ju hålla oss underkuvade och svaga, så det bara måste vara USA:s fel. Vi ska "inte vara låsta vid väst-systemet" utan istället ha ett "mycket mer konstruktivt samarbete med BRICS-länderna".

Samtidigt anser han upprustningen vara fel (märklig hållning för en nationalist, kan jag tycka), hittar på falska citat från Natos generalsekreterare om att Europa ska vara underkastat USA (och att Nato är redskapet för detta), och torgför konspirationsteorin att invandringskatastrofen som Spaniens vänsterregering orsakat i själva verket är orkestrerad av USA och Israel som hämnd för att USA inte fick använda spanska baser för kriget mot Iran.

När en vänsterregering gör så efterblivna saker i invandringsfrågan att till och med EU reagerar mot det, är alltså även det USA:s fel. Och vänsterregeringen intar hjälterollen eftersom den markerat mot kriget mot Iran. Nämn en random utrikespolitisk händelse, slumpa fram den med tärning, så ger jag mig fan på att Kassler anser att vad som än gått snett är det USA:s fel.

Det är tröttsamt. Och väldigt synd på ett parti som kunde ha varit blåslampan i Tidös röv. Jag hoppas att Örebropartiet kan ta på sig den rollen istället.
Citera
2026-08-24, 00:45
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Det är tröttsamt. Och väldigt synd på ett parti som kunde ha varit blåslampan i Tidös röv. Jag hoppas att Örebropartiet kan ta på sig den rollen istället.
Tror du att Allard kan drillas till en användbar NATO-asset, så att han hatar Putin mer än han älskar livet?
Citera
2026-08-24, 00:58
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Tror du att Allard kan drillas till en användbar NATO-asset, så att han hatar Putin mer än han älskar livet?

Så talte den genomsnittliga AFS-väljaren. Det är rätt sorgligt.
Citera
2026-08-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Jag såg att nästan alla partierna hade MAGE att vara kritiska till NATO-medlemskapet. Uffe och Maggans älskade favorit-NATO. Nu får SVT brassa på med dubbelt så många anti-Putin program för att rädda narrativet.

Samtliga partier i denna debatt får max 0.001 - 0.2 % i valet, möjligen att Islamisterna i Nyans får 1% (vi har många muslimer i Sverige som gärna vill ha Sharia och dessa växer).

Men till saken, varför ska någon ens vara orolig över dessa skitsiffror? Ingen av dessa partier har ens en chans att komma in.

Partiet man på riktigt ska oroa sig över är Nyans, men SVT gillar ju musslor så där lär ingen trycka på den röda knappen.
Senast redigerad av korvstofft 2026-08-24 kl. 01:05.
Citera
2026-08-24, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Samtliga partier i denna debatt får max 0.001 - 0.2 % i valet, möjligen att Islamisterna i Nyans får 1% (vi har många muslimer i Sverige som gärna vill ha Sharia och dessa växer).

Men till saken, varför ska någon ens vara orolig över dessa skitsiffror? Ingen av dessa partier har ens en chans att komma in.

Partiet man på riktigt ska oroa sig över är Nyans, men SVT gillar ju musslor så där lär ingen trycka på den röda knappen.

Jag är tveksam till att något parti utanför riksdagen når 1% på nationell nivå (inte ens Nyans) Yuksel har själv sagt att 2026 vill man lägga fokus på kommunvalen (för att bygga nån sorts bas inför 2030) Lär knappast bli högre än 0,4% man fick 2022
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in