2026-08-23, 09:20
Medlem
Okej, jag har fått ett erbjudande om en lägenhet i Uppsala. Den ligger i en bra område, och är helt nyproducerad. Dock är den mycket mycket liten, fjuttiga 24 kvadratmeter. Den har diskmaskin och kombinerad tvätt och torktumlare. Hyran ligger på 8500 inklusive allt, vilket är ganska galet för en sådan liten lägenhet men det känns nästan som att det är nya standarden numera

Jag kommer vara student om/när jag bor där, vilket innebär att jag kommer ha en inkomst på 13000 om jag inte jobbar extra, vilket jag kommer behöva göra. Är det dumt att ta en sådan dyr lägenhet eller är det ett "rimligt" pris att betala?
Citera
2026-08-23, 09:27
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traitorjoe
Okej, jag har fått ett erbjudande om en lägenhet i Uppsala. Den ligger i en bra område, och är helt nyproducerad. Dock är den mycket mycket liten, fjuttiga 24 kvadratmeter. Den har diskmaskin och kombinerad tvätt och torktumlare. Hyran ligger på 8500 inklusive allt, vilket är ganska galet för en sådan liten lägenhet men det känns nästan som att det är nya standarden numera

Jag kommer vara student om/när jag bor där, vilket innebär att jag kommer ha en inkomst på 13000 om jag inte jobbar extra, vilket jag kommer behöva göra. Är det dumt att ta en sådan dyr lägenhet eller är det ett "rimligt" pris att betala?

tycker det låter lite pricy

Vart kostar det normalt i en studentkorridor i Uppsala eller lägenhet av samma storlek?
Citera
2026-08-23, 09:27
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Om du är en student och bor där tillfälligt, då kanske du kan dela lägenheten och hyran med någon, då behövs inte så mycket storlek, du kan annonsera om de är någon som söker lägenhet? Då delar ni på hyran?
Citera
2026-08-23, 09:32
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Om du är en student och bor där tillfälligt, då kanske du kan dela lägenheten och hyran med någon, då behövs inte så mycket storlek, du kan annonsera om de är någon som söker lägenhet? Då delar ni på hyran?
Dela på 24 kvadrat så man får 12 kvadrat men ändå betala 4 250 :-....nja.
Citera
2026-08-23, 09:34
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traitorjoe

Har du alternativ? Det låter som att du inte vill lägga 8500 kr på hyra, så då är mitt förslag att du hittar en lägenhet med lägre hyra.
Citera
2026-08-23, 09:36
Medlem
vichy6s avatar
Du kan få bostadsbidrag som student!

Om under 29 år.
Citera
2026-08-23, 09:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2026-08-23, 10:12
Medlem
Straminskys avatar
Eftersom du kommer plugga och behöva jobba extra så kommer du i stort sett bara vara hemma för att sova och då räcker 24kvm.

Det blir lite som att hyra ett hotellrum.
Citera
2026-08-23, 10:25
Medlem
Connykrims avatar
Alldeles för dyrt.
Citera
2026-08-23, 10:27
Medlem
S.O.Stolps avatar
För en nyproducerad bostad är kostnaden normal. Frågan är om du klarar dig på 4500? Bostadsbidrag är bara att glömma.

Kan du jobba extra kan det funka, men det kan också bli väldigt jobbigt och studierna kan bli lidande. Lösningen skulle vara ett slappt jobb där du kan plugga samtidigt, typ spärrvakt.
Citera
2026-08-23, 10:30
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
För en nyproducerad bostad är kostnaden normal. Frågan är om du klarar dig på 4500? Bostadsbidrag är bara att glömma.

Kan du jobba extra kan det funka, men det kan också bli väldigt jobbigt och studierna kan bli lidande. Lösningen skulle vara ett slappt jobb där du kan plugga samtidigt, typ spärrvakt.

Det ska vara jobbigt, det är helt normalt att jobba och studera samtidigt i alla länder utom Sverige där slappa studier, studielån och spela playstation är det normala.
Citera
2026-08-23, 10:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Det ska vara jobbigt, det är helt normalt att jobba och studera samtidigt i alla länder utom Sverige där slappa studier, studielån och spela playstation är det normala.
Visst ska det vara jobbigt. Man ska orka med både kvalborg, valborg, finalborg och katastrofalborg.

Men frågan är om TS ska ta den lägenheten eller välja ett billigare alternativ nere i Gottsunda eller liknande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in