2026-08-23, 10:45
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Visst ska det vara jobbigt. Man ska orka med både kvalborg, valborg, finalborg och katastrofalborg.

Men frågan är om TS ska ta den lägenheten eller välja ett billigare alternativ nere i Gottsunda eller liknande?

Gottsunda är onekligen ett spännande och mer prisvärt alternativ.
Citera
2026-08-23, 10:49
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traitorjoe
Okej, jag har fått ett erbjudande om en lägenhet i Uppsala. Den ligger i en bra område, och är helt nyproducerad. Dock är den mycket mycket liten, fjuttiga 24 kvadratmeter. Den har diskmaskin och kombinerad tvätt och torktumlare. Hyran ligger på 8500 inklusive allt, vilket är ganska galet för en sådan liten lägenhet men det känns nästan som att det är nya standarden numera

Jag kommer vara student om/när jag bor där, vilket innebär att jag kommer ha en inkomst på 13000 om jag inte jobbar extra, vilket jag kommer behöva göra. Är det dumt att ta en sådan dyr lägenhet eller är det ett "rimligt" pris att betala?

Jag skulle ta den. Det är litet, men det räcker. Tänk fem x fem meter. En del utrymme ger det ju faktiskt.

Jag tror att det vore en fördel att ha lägenheten som bytesobjekt om du fortsätter att leta efter en billigare. Det kan ju faktiskt finnas de som vill ha en fräsch ny lägenhet och är beredda att betala.
Citera
2026-08-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Dela på 24 kvadrat så man får 12 kvadrat men ändå betala 4 250 :-....nja.

När jag pluggade i Uppsala delade jag en etta på 19kvm i Flogsta höghus med min dåvarande flickvän. Det kostade ca 1700kr/per person. Nog blev det lite tajt, men vi var unga och hade just flyttat hemifrån, så det var inte helt olikt hur man bott innan, med skillnaden att vi kunde ha alkohol hemma, samt ha ett aktivt kärleksliv utan att någon förälder störde. Lite konflikter kring städ och huruvida det är okej att förvara mat i kylskåpet direkt i kastrullen, men annars bra!

On topic så låter TS lägenhet dyr för min smak, men nog en ganska "okej" hyra för nyproduktion + bekvämligheterna som hen listade. Jo, du kommer troligtvis behöva jobba extra för att slippa ekonomisk ångest, men om du håller nere på övriga utgifter så räcker 4000-5000kr för att gå runt som student i Uppsala. I värsta fall kan du alltid jobba på nation någon gång i veckan och på så sätt få en tusenlapp extra i månaden. Vill du bo billigare rekommenderar jag dig att kolla korridorsrum/ettor i Flogsta eller på Djäknegatan. Även värt att bli medlem i en eller flera nationer med nationsbostäder på Studentvägen, typ Norrlands eller V-dala.

Om du skulle tacka ja till den dyra lägenheten du har hugg på nu så kan du ju alltid byta till något billigare senare när du väl har kommit på plats i Uppsala och bildat dig en bättre uppfattning om var du vill bo.
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2026-08-23 kl. 10:59.
Citera
2026-08-23, 11:02
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
När jag pluggade i Uppsala delade jag en etta på 19kvm i Flogsta höghus med min dåvarande flickvän. Det kostade ca 1700kr/per person. Nog blev det lite tajt, men vi var unga och hade just flyttat hemifrån, så det var inte helt olikt hur man bott innan, med skillnaden att vi kunde ha alkohol hemma, samt ha ett aktivt kärleksliv utan att någon förälder störde. Lite konflikter kring städ och huruvida det är okej att förvara mat i kylskåpet direkt i kastrullen, men annars bra!

On topic så låter TS lägenhet dyr för min smak, men nog en ganska "okej" hyra för nyproduktion + bekvämligheterna som hen listade. Jo, du kommer troligtvis behöva jobba extra för att slippa ekonomisk ångest, men om du håller nere på övriga utgifter så räcker 4000-5000kr för att gå runt som student i Uppsala. I värsta fall kan du alltid jobba på nation någon gång i veckan och på så sätt få en tusenlapp extra i månaden.
Mm, med en flickvän som jag älskar skulle jag kunna dela en garderob med för dyra pengar omså vore.

Men en random person som man oftast inte vet ett dugg om och vilka vanor och så vidare denne har..Nej tack.
Citera
2026-08-23, 11:33
Medlem
HBTKuks avatar
Det kan bara du känna efter.. När jag pluggade bodde jag ensam i en trea och betalade dubbelt så mycket som jag hade behövt, men det var väl värt pengen för att få bo i fred och inte behöva dela med någon.

Jobbar du lite vid sidan av skonar du lånebördan en del. Jag jobbade precis så mycket jag behövde för att täcka hyran, sen fick studielån betala mat + sparande.
Citera
2026-08-23, 12:05
Medlem
TUKs avatar
Bidragen och då även studiemedlen kommer öka rejält under nästa sosseregering. Så du kommer nog råd med den hyran.
Citera
2026-08-24, 00:39
Medlem
Bosätt dig där du tror att folk du kommer att umgås med kommer att bo, oavsett om det är en fin lägenhet för 8 500 eller billigast möjliga korridor. Pengarna spelar inte så stor roll bara det inte innebär att du behöver sms-låna till hyran.
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Visst ska det vara jobbigt. Man ska orka med både kvalborg, valborg, finalborg och katastrofalborg.
Missade du kanylborg?
Citera
2026-08-24, 08:38
Moderator
rotadents avatar
24 kvadrat är väl inte jättelitet för en studentlägenhet utan ganska normalt? Det är så klart en hög hyra om man har så låg inkomst, men standarden var också hög. På min tid, vilket är länge sen nu, var hyran inte direkt billigare om man justerar för andel av studiemedel/lån men standarden var definitivt lägre. Diskmaskin och tvätt/tumlare kunde man glömma att det fanns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in