Citat:
Ursprungligen postat av
Bazze1

Dela på 24 kvadrat så man får 12 kvadrat men ändå betala 4 250 :-....nja.
När jag pluggade i Uppsala delade jag en etta på 19kvm i Flogsta höghus med min dåvarande flickvän. Det kostade ca 1700kr/per person. Nog blev det lite tajt, men vi var unga och hade just flyttat hemifrån, så det var inte helt olikt hur man bott innan, med skillnaden att vi kunde ha alkohol hemma, samt ha ett aktivt kärleksliv utan att någon förälder störde. Lite konflikter kring städ och huruvida det är okej att förvara mat i kylskåpet direkt i kastrullen, men annars bra!
On topic så låter TS lägenhet dyr för min smak, men nog en ganska "okej" hyra för nyproduktion + bekvämligheterna som hen listade. Jo, du kommer troligtvis behöva jobba extra för att slippa ekonomisk ångest, men om du håller nere på övriga utgifter så räcker 4000-5000kr för att gå runt som student i Uppsala. I värsta fall kan du alltid jobba på nation någon gång i veckan och på så sätt få en tusenlapp extra i månaden. Vill du bo billigare rekommenderar jag dig att kolla korridorsrum/ettor i Flogsta eller på Djäknegatan. Även värt att bli medlem i en eller flera nationer med nationsbostäder på Studentvägen, typ Norrlands eller V-dala.
Om du skulle tacka ja till den dyra lägenheten du har hugg på nu så kan du ju alltid byta till något billigare senare när du väl har kommit på plats i Uppsala och bildat dig en bättre uppfattning om var du vill bo.