2026-08-23, 21:49
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForFlashOV
Nej. Folk i SD blir sparkade om de uttrycker att svenskhet är biologisk.

Finns ett exempel med en SD-politiker som pratade om rasskillnader i intelligens. Anklagades för HMF. Han friades i HD men sparkades av SD ändå.

SD är egalitärer, vilket AfS inte är.

Återigen, vilken skillnad gör SD i längden när mindre av 5% av världens barn föds i Europa?

Om du stänger asylinvandring kommer de hit ändå genom utbildning, arbete, etc. Det finns oändliga sätt och endast en biologisk nationalism bevarar svenskarna.

Men lyssna på Tobias för helvete, han sa ju att svenskhet är biologiskt. Samma sak har även Stegurd m.fl sagt. Du borde lyssna på vad SD-politiker säger, och inte på vad du tror att de säger.
Citera
2026-08-23, 21:52
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Läskigt system

Så om några islamister startar ett parti i Malmö och får 12% kan de komma in i riksdagen?

Tveksamt om islamister har svenskt medborgarskap?

Men i princip, så ja.
Men ingen har lyckats med detta tidigare. Kd var nära en gång. Men i år tror jag Öp kommer in.
Citera
2026-08-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Men lyssna på Tobias för helvete, han sa ju att svenskhet är biologiskt. Samma sak har även Stegurd m.fl sagt. Du borde lyssna på vad SD-politiker säger, och inte på vad du tror att de säger.
Citera vad de har sagt, och sedan konfrontera verkligheten.

https://www.friatider.se/akesson-svenskheten-sitter-i-passet
Citera
2026-08-23, 22:10
Medlem
Skulle säga att det är ett ställningstagande - troligen med negativa kortsiktiga konsekvenser men möjligen positiva långsiktiga konsekvenser (om man nu gillar AfS). Det är egentligen raka motsatsen till att inte stödrösta på L men samtidigt lite samma sak - men sänder ett meddelande till nästa val. För L's del är det att det inte är lönt att rösta på dem mer medan i AfS's fall - om de skulle få över 2 % i detta val - att det kanske finns en chans för dem nästa gång.
Personligen tycker jag landet är i ett sådant kritiskt läge att jag inte skulle vara beredd att "offra" min röst för potentiella långsiktiga vinster.
Citera
2026-08-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag såg Nick Alinias intervju med SD-toppen Tobias Andersson. Jag såg inga skillnader mellan Tobias och Kasselstrans åsikter, förutom att Tobias inte är Palestina-vän. Tobias sa t.o.m att hans problem med Gustav är att Gustav fokuserar för mycket på utrikespolitik. Tobias sa dessutom att han är nationalist och inte sionist, mer än att han tycker Israel ska få existera.

Afs verkar köra stenhårt i valet på USA/Israel-spöket, dvs de är som demonstranterna på 70-talet. Är det valvinnande i Sverige att bry sig så mycket om vilka USA bombar eller inte? Här har Örebropartiet en stark fördel mot Afs.

1. Tobias må vara en "SD-topp" på pappret men han är ändå irrelevant i praktiken.
2. Jag varken litar på vad Tobias säger eller din tolkning av vad han sade.
3. Jag skiter fullkomligt i Tobias och hans personliga åsikter när SD som parti är tydligt med var det står. Du befinner dig i en slags kronisk djup förnekelse. Både vad gäller SDs officiella linje och hur utrikespolitik påverkar Sverige och i det här fallet även SD specifikt.
Citera
2026-08-23, 22:30
Avstängd
Citat:
Jag har aldrig varit så ointresserad av politik och ett val som jag är just detta valet. Kanske är en trött gubbe, som är trött på alla riksdagspartier eller så är det mycket annat som pågår just nu som inte har med politik att göra... det känns meningslöst att rösta..

... jag har röstat på SD sen jag fick rösträtt. De har alltid varit det enda alternativet för mig. Även om jag inte håller med allt, ligger jag dem närmst. Jag röstade på dem innan de ens kom in i riksdagen. Det var spännande då, när de kom in och när de slog alla på fingrarna och blev historiskt stora.

Det har inte hänt så mycket som man önskat. Dock är de fortfarande färska, och det är uppfriskande att fler partier har kopierat dem

Med det sagt så har jag funderat på att stanna hemma i år. Eller rösta blankt. Jimmie är bra. Men blir tröttare och mjäkigare. Och som sagt, jag kanske är en dissident och mycket av SD har blivit norm.

Frågan alltså. Är en röst på afs bortkastad?

Leder det till färre röster på SD och tidö och resulterar i att vänstern vinner?

Om afs SKULLE komma in. Kommer då Kasselstrand och Åkesson stå och stångas mot varandra? Vilken märklig situation.

Eller kommer de bli polare?

Kommer sd dra sig åt vänster? Eller kommer partier dra sig åt afs?

Det ÄR tyvärr meningslöst att rösta.
Wallenbergarna styr Sverige som dom känner för, oavsett hur vi "röstar "

"Att rösta är vuxenvärldens svar på att skriva brev till Jultomten "...
Citera
2026-08-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Bra fråga men då var det mer som en protest mot SD som uteslöt SDU på tvivelaktiga grunder. Egentligen är de nästan samma parti men AfS vill ha platt skatt ( Vilket jag avskyr). Men eftersom jag känner Gustav så har jag ändå röstat på dem men i år kommer det bli SD. Det är för viktigt nu att inte vänstern vinner. ÖP med Allars hade jag röstat på om jag var från Närke.

Varför avskyr du platt skatt?
Inför varenda riksdagsval så argumenterar SDare för att "detta val är för viktigt, rösta på AfS i kommande val istället" rinse and repeat för evigt. Naturligtvis händer inte ett skit om man hela tiden tänker så.

Citat:
Läskigt system

Så om några islamister startar ett parti i Malmö och får 12% kan de komma in i riksdagen?

De måste vara svenska medborgare, vilket iofs borgarna inklusive SD delar ut på löpande band.
Malmö är ändå stort, och kommer bli svårt för muslimer att övertygas att rösta på något annat än vänstern som redan ger dessa vad de vill ha.
Citera
2026-08-24, 00:35
Medlem
outback4s avatar
När ska fŭhrern från Valdemarsvik lämna det sjunkande skeppet? Fatta att så länge GK är ledare kommer inte AfS växa ett skit, byt bort.
Citera
2026-08-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Inför varenda riksdagsval så argumenterar SDare för att "detta val är för viktigt, rösta på AfS i kommande val istället" rinse and repeat för evigt. Naturligtvis händer inte ett skit om man hela tiden tänker så.
Precis så är det. Rösta efter ditt samvete. Rasförrädare ska inte få vårt stöd. Sanningen tillhör oss.
Citera
2026-08-24, 00:59
Medlem
baron-brazils avatar
Nej.
Folk sa samma sak till mig när jag röstade SD innan dom ens kom in i riksdagen.

Rösta på AFS om det är AFS du tror på och som står dig närmast.

Det gjorde jag förra valet och mina åsikter har inte ändrats sedan dess.
Citera
2026-08-24, 09:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1

De måste vara svenska medborgare, vilket iofs borgarna inklusive SD delar ut på löpande band.
Malmö är ändå stort, och kommer bli svårt för muslimer att övertygas att rösta på något annat än vänstern som redan ger dessa vad de vill ha.
Därför att jag i grunden är en gråsosse haha. Platt skatt kan förvisso vara smart för att få hit miljardärer (och investeringar) men rent ideologiskt är jag starkt emot det. Jag vill se folkhemmet 2.0, inte ett skatteparadis.

Sedan har du rätt i att man måste våga rösta annorlunda och jag var en av de som röstade på AfS 2018 så jag har redan testat det. Gick sådär. I år blir det ÖP om jag väljer att inte rösta SD.
Citera
2026-08-24, 09:56
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Personligen tycker jag landet är i ett sådant kritiskt läge att jag inte skulle vara beredd att "offra" min röst för potentiella långsiktiga vinster.

Det kritiska vägvalet var redan på 90-talet. Att det sen mitten av 10-talet börjat kännas är en helt annan sak.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in