Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Äntligen stöter man på en äkta klassisk republikan på FB. Trevligt. Inte för att det ligger helt i min egen smak, men det går bra att diskutera med dem, det är t.o.m. oftast trevligt (jag har tjugofemton släktingar "over there" och av nån anledning är 90% "klassiska republikaner", så jag är rätt luttrad...

). Frågan är om de inte ser ner på MAGAiter mer än vad jag gör (och det är en hel del...).
Har ingen aning om vad du far efter. Jag är nämligen inte nån republikan.
Citat:
Jag köper inte helt din definition av Piker, jag ser honom mer som en Charlie Kirk (innan Kirk blev helgonförklarad, nåt som för övrigt sannolikt fått honom själv att spy). Dvs. ett slags modern spyflyga som mest håller till i social medier eller självkontrollerat material på internet, och som lever på att ifrågasätta, jävlas, chockera, vara anti, ta ut svängarna men som ändå i grund och botten hör till partiet 100%. Båda hade ju det egna etablissemanget som en av sina målgrupper (och då menar jag som måltavlor), men ändamålet helgar medlen och därför beter sig Piker och Kirk olika. Jag antar att du vet vem Piker är släkt med, eller rättare sagt till vilken släkt han hör (han är ju i stora drag en moderniserad version av sin farbror).
Likheten mellan Fuentes och Piker ligger i att bli ett internt problem att behöva hantera.
För långt åt höger och för långt åt vänster.
Det var den centrala liknelsen eftersom just exakt Piker blev en diskussion via El-Sayed.
Kirk var inte ett problem för Maga.
Jag nämnde influencers som horar uppmärksamhet och har stort antal följare som gemensam nämnare.
Dock är Fuentes definitivt mer dampig och öppet antisemitisk.
Men att "Hamas är tusen gånger bättre" än Israel är liksom inte mainstream.
Stort antal följare var garanterat orsaken till att El-Sayed kopplade på honom under kampanjen. Röstfiske.
Problemet blir balansgången med att alliera sig med nån som Piker.
Många följare som förvisso kan bli väljare - men risken är att dras ned i sörjan av hans utspel.
Säg mig vem du umgås med .....
Detta blev El-Sayeds dilemma.
Piker stannar inte vid att vara propalestinsk.
Han är pro Hamas och övriga packet terrorister.
Inte ett dugg förvånad att judar reagerat med aversion.
Demokrater har aldrig varit några AIPAC och Netanjahuare så detta var inte det primära problemet.
Det åligger mer religiösa Israelhökar och såna som Graham.
Citat:
El-Sayed råkar nu bara vara en Wisconsin hedersknyffel, en sympatisk intelligent nörd som utbildat sig i medicin och så småningom blåögd gett sig in i ett spel han inte helt behärskar.
Så kan det vara. Men fortfarande blev Piker en intern vattenpelare - dels för judar av givna skäl, dels för demokrater om hur han ska hanteras.
Hoppas han inte är så naiv i senaten om han segrar?
Citat:
Det har känts litet skojigt när MAGAiterna har försökt utmåla honom som nåt slags vildögd radikal kommunist, när han i själva verket är nästan raka motsatsen. En eftertänksam, högt utbildad medicinare med en stark känsla för vad som är rätt och vad som är fel. Men väljarna i Wisconsin vet i stora drag vem han är, och det har varit hans trumf på hand.
Men riktigt så mild ser inte hans bakgrund ut relaterat till MÖ ----> och Piker förstärke misstron mot El-Sayed.
Dels internt via direkt lutning mot extremvänstern, dels hos judar - och flyttade samtidigt milstolparna åt maga.
Just nu har El-Sayed senkomplikationer av sitt umgänge med Piker och får ta avstånd från Pikers sjuka utspel som givetvis fortsätter eftersom han inte är rumsren.
Dumt att dra in MÖ, älta AIPAC och Piker som förstärkte.
Mamdani skötte det betydligt bättre och har gjort sen dess i NY.