2026-08-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Inne i en bostad finns en vitmålad (ytter-) vägg av betong med ett stort antal (ca 25) borrade hål.
Hålen är ca 5 mm diameter.

Hur kan man återställa väggen så det ser ut som innan håltagningen?

Vilket material ska man fylla igen hålen med?
Hur kan man hitta rätt nyans av vit att måla över med?

Någon som kan sammanfatta enklaste sättet?

För att förtydliga:
Jag vill inte måla om hela väggen (eftersom andra väggar också är i samma färg).
Jag behöver en färg som är i samma nyans så jag kan måla över bara kring hålen när de är lagade.
Hur kan man hitta det?
Spackel och få en färg bruten till rätt nyans.
Spackla, slipa, måla
Citera
2026-08-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Spackel och få en färg bruten till rätt nyans.
Spackla, slipa, måla

Vad menar du med att slipa? Varför skriver du det??? Bruten vad är det?
Jag tror människan behöver fysisk assistans, alltså en person vid sin sida som verkligen tar steg för steg... Doppa penseln i färgburken efter det att du skakat burken och tagit av locket. Tag av plasten runt penseln först och lägg plasten i papperskorgen. .. typ så.
Citera
2026-08-24, 15:10
Medlem
Skulle nog använda sk fyllnadspackel först och kanske finjustera med vanligt spackel.
Citera
2026-08-24, 21:26
Medlem
killawifes avatar
Du kan använda latexfog. det brukar dock sjunka efter ett tag men då är du ju long gone. Annars funkar typ hemfix av olika slag mycket bättre än spackel då det inte sjunker och innehåller grus så det ger lite textur.

Färgen är svårare. Det finns ingen standardkulör så du får antingen prova, blanda själv eller måla hela väggen.
Citera
2026-08-28, 20:25
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Inne i en bostad finns en vitmålad (ytter-) vägg av betong med ett stort antal (ca 25) borrade hål.
Hålen är ca 5 mm diameter.

Hur kan man återställa väggen så det ser ut som innan håltagningen?

Vilket material ska man fylla igen hålen med?
Hur kan man hitta rätt nyans av vit att måla över med?

Någon som kan sammanfatta enklaste sättet?

För att förtydliga:
Jag vill inte måla om hela väggen (eftersom andra väggar också är i samma färg).
Jag behöver en färg som är i samma nyans så jag kan måla över bara kring hålen när de är lagade.
Hur kan man hitta det?

Du behöver måla om hela väggen. Även om du skulle hitta samma kulör med samma glanstal från samma tillverkare så är väggen i övrigt blekt och eventuellt lite smutsig. Dina 25 övermålade spackelhål kommer att vara långt mer märkbara än om du målar hela väggen i så snarlik färg du kan hitta.
Ljus träffar aldrig alla väggar lika, så du märker inte om en vägg har en aningens annan färg.

Hålen fyller du med valfritt spackel, när det torkat tar du spackelspaden och skrapar bort de bulor och ojämnheter som uppstått. Vid behov spacklar du igen. Sen slipar du. Sen gör du rent och målar två gånger. Klart.
Citera
2026-08-29, 10:22
Medlem
husfix
Citera
2026-09-04, 18:13
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serverus
husfix
Efter att ha testat ett antal produkter och metoder kan jag konstatera att Husfix är bland det bästa.
Det är det jag kör på hålen nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in