Inne i en bostad finns en vitmålad (ytter-) vägg av betong med ett stort antal (ca 25) borrade hål.
Hålen är ca 5 mm diameter.
Hur kan man återställa väggen så det ser ut som innan håltagningen?
Vilket material ska man fylla igen hålen med?
Hur kan man hitta rätt nyans av vit att måla över med?
Någon som kan sammanfatta enklaste sättet?
För att förtydliga: Jag vill inte måla om hela väggen (eftersom andra väggar också är i samma färg).
Jag behöver en färg som är i samma nyans så jag kan måla över bara kring hålen när de är lagade.
Hur kan man hitta det?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2026-08-22 kl. 13:20.
Exempelvis Biltema 36-1310 eller 36-1311 . Det finns liknande spackel på alla byggvaruhus etc, de kallas ofta väggspackel eller något liknande. Köp småtuber av ett par olika sorter och prova för att se vilken som funkar bäst.
När du ska måla, köp väggfärg av nåt bra märke. Billighetsfärger som man hittar på t ex ÖoB, täcker ofta dåligt så man får stryka många gånger innan det ser bra ut.
Vad är "vanligt spackel"?
Det här är inte mitt område.
Kan du länka ett exempel?
Sök på väggspackel, läst på förpackningen så att det funkar för betong. Men tror alla väggspackel skall funka på betong.
Finns på bauhaus, biltema, jula mm.
Otroligt mycket enklare att måla hela väggen. Ljusets infall kommer att göra att det inte syns att det är en annan nyans. Detta ifall du har ett hum om nyanser då du väljer färg på varuhuset. Men du har säkert aldrig målat så lej bort det också.
Om du inte ens vet var spackel är och aldrig spacklat så överlåt det till någon kunnig. Dålig spackling övertrumfar en nyansskillnad.
Vad gäller att hitta rätt nyans, gå in på en färgaffär och plocka på dig färgkartor i de nyanser som liknar, sätt upp dem på väggen och ta med dig den som liknar mest till butiken och köp en liten burk. Måla hela väggen, dutta blir aldrig snyggt.
Vad gäller att hitta rätt nyans, gå in på en färgaffär och plocka på dig färgkartor i de nyanser som liknar, sätt upp dem på väggen och ta med dig den som liknar mest till butiken och köp en liten burk. Måla hela väggen, dutta blir aldrig snyggt.
Tack för tips. Visste inte att det finns färgkartor.
Det finns Bauhaus i närheten. Är de bra för sånt, eller är det någon ren färgaffär man behöver?
Bauhaus har nog färgkartor, det brukar stå en sifferkod på varje färg, som är samma för alla märken så man kan köpa färgen av vilket märke man vill på ett ställe där de blandar till nyanser.
Tänk också på om färgen är matt eller glansig därhemma, vet man inte brukar man välja sidenmatt eller motsvarande.