2026-08-22, 19:50
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Jag har sedan en tid tillbaka fått problem med att jag vaknar runt 04.00 väldigt pissnödig. Detta har skett varje dag i ungefär 3veckor. Jag är 35år och har aldrig behövt pissa på nätterna förut. Jag dricker heller inte efter 18.00 och tömmer blåsan precis innan jag ska sova. Har inga problem med törst eller att jag behöver springa flera gånger om dagen på toa.
Jag har även sedan ungefär 3veckor tillbaka ändrat kosten lite. Äter inte Chips,godis,kakor etc... Men känns konstigt att det fortfarande efter 3veckor skulle påverka pissandet. Fattar ju kroppen försöker göra av sig med vätska, men tre veckor och bara nattetid? Tror jag både pissar och dricker mindre än genomsnittet per dag annars.
Jag tror inte att det är "pissnödigheten" som är problemet, utan det faktum att du vaknar kl 4. Man vaknar, normalt sett, inte av "pissnödighet" utan man upptäcker det för att man vaknar. Om du sover, utan att vakna till typ7 kommer du att känna samma tryck som du nu gör vid fyra. Så, ge fan i att vakna, easy peacy.
Citera
2026-08-22, 20:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Med tanke på kommentarerna här så gissar jag att detta inte är vanligt? Jag är i samma ålder och har sedan flera år tillbaka behövt gå och pissa iallafall en gång per natt, ofta runt 03-04. Spelar ingen roll om jag tränat blåsan, slutat dricka koffein, slutat dricka vatten efter 18.00 etc. Jag går alltid upp och pissar vid den tiden, det gör mig inte så mycket faktiskt. Lite jobbigt när man inte kan somna om men ofta har jag redan sovit runt 6 timmar så inte så farligt. Känner mig ofta utvilad.

Edit: har även kollat prostatan och inget fel där. Kollade samtidigt så allt urin kom ut när jag pissade och det gjorde det. Nu lever jag bara med det, förut kunde jag vara uppe 3-4 gånger per natt så det är betydligt bättre nu.

Detta är inte helt ovanligt.
Citera
2026-08-22, 21:10
Medlem
Du kanske överreagerar på grund av en kortvarig förändring, ta det lugnt och avvakta 1-2 veckor.

Hoppas du mår bättre snart.
Citera
2026-08-22, 21:16
Medlem
Helt normalt. Välkommen till ålderdomen.
Citera
2026-08-22, 22:50
Medlem
crippledmfs avatar
Hände mig med för ett år sedan. Blev så störande att jag gick till vårdcentralen. Lämnade blodprov, tio minuter senare fick jag reda på att jag hade diabetes, tydligen väldigt vanligt att bli extremt pissenödig och extra törstig
Citera
2026-08-22, 23:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag har sedan en tid tillbaka fått problem med att jag vaknar runt 04.00 väldigt pissnödig. Detta har skett varje dag i ungefär 3veckor. Jag är 35år och har aldrig behövt pissa på nätterna förut. Jag dricker heller inte efter 18.00 och tömmer blåsan precis innan jag ska sova. Har inga problem med törst eller att jag behöver springa flera gånger om dagen på toa.
Jag har även sedan ungefär 3veckor tillbaka ändrat kosten lite. Äter inte Chips,godis,kakor etc... Men känns konstigt att det fortfarande efter 3veckor skulle påverka pissandet. Fattar ju kroppen försöker göra av sig med vätska, men tre veckor och bara nattetid? Tror jag både pissar och dricker mindre än genomsnittet per dag annars.

Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Hände mig med för ett år sedan. Blev så störande att jag gick till vårdcentralen. Lämnade blodprov, tio minuter senare fick jag reda på att jag hade diabetes, tydligen väldigt vanligt att bli extremt pissenödig och extra törstig

Kissandet är ett sätt för kroppen att göra sig av med socker, i TS fall har det dessutom kommit ganska fort (3 veckor) inte sakta smygande.

TS, boka tid på vårdcentralen, tala speciellt om att detta har kommit plötsligt.

Strunta i vad alla fredagspundare skriver i tråden.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-22 kl. 23:37.
Citera
2026-08-22, 23:40
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Kissandet är ett sätt för kroppen att göra sig av med socker, i TS fall har det dessutom kommit ganska fort (3 veckor) inte sakta smygande.

TS, boka tid på vårdcentralen, tala speciellt om att detta har kommit plötsligt.

Strunta i vad alla fredagspundare skriver i tråden.

För mig kom det också väldigt fort, knappt en veckas eskalering.
Citera
2026-08-23, 08:35
Medlem
glockenreins avatar
Besök en läkare och kolla så att det inte är prostatan som spökar, alternativt något med njurarna. Man ska inte ignorera problem med pinkeriet.
Citera
2026-08-23, 10:32
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Det blir nog undersökning direkt på vårdcentral, den av folket mycket uppskattade manuella undersökningen
Det är bara ner med brallorna böja dig fram och ta det som en man
Citera
2026-08-23, 10:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Nu har jag inte läst tråden. Men ligger du på kaloriunderskott jämfört med tidigare, så ökar stresshormonerna i kroppen vilket stimulerar blåsan.

Mitt tips är att du äter huvudmålet vid 7 på kvällen. Ät lite på dagen/morgonen. Då lugnar sig blåsan något under natten.
Citera
2026-08-23, 11:06
Medlem
Vad är problemet, gå upp och pissa? Sen sover du skönare vidare. Med tiden kommer du få gå upp flera gånger under natten. Din blåsa är inte lika stor längre.
Citera
2026-08-26, 21:26
Medlem
carminaburanas avatar
när du cuttar kolhydraterna så pissar man mer eftersom carbs binder vatten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in