Citat:
Ursprungligen postat av
bossebengbula
De håller på med symboliskt dravel!! Oavsett vad man tycker eller tror om klimatet och vad man skulle kunna göra med det. Om det nu är ett problem så är det globalt. Läs nedanstående och do the math, tänk på frasen"vi måste fasa ut de fossila bränslena" och fundera över realismen i det.
Ekonomiskt värde kontra energiandelRåvaruvärde (BNP-andel): Själva utvinningen och det direkta marknadsvärdet av enbart råolja ligger på cirka 2–3 procent av det globala BNP beroende på prisfluktuationer. Med kol och naturgas inräknat i den direkta råvaru- och bränslesektorn blir andelen något högre, men den stannar på en relativt liten del av den totala monetära ekonomin.Energiandel: Fossilbränslen utgör runt 80–81 procent av den totala primärenergiförsörjningen i världen.Ekonomiskt beroende: Indirekt är nästan hela världsekonomin beroende av dessa bränslen eftersom transporter, industriprocesser och elproduktion till stor del drivs av dem.
Miljöpolitik behöver naturligtvis drivas på överstatlig nivå. Helt med dig! Miljöpartiet behöver naturligtvis ta sig an en större arena än inrikespolitiken. Ska utforska hur de tänker där.
Om det skulle finnas tekniska förutsättningar för att göra en grön omställning inom området transporter, industriprocesser och elproduktion, tror du att det skulle motarbetas eller välkomnas? Skulle kapitalismen tekniskt sätt göra det som den är bäst på, det vill säga anpassa sig och tjäna pengar på grön teknik och el?
Skulle du kunna bidra med källor som styrker ditt påstående?
Berkshire Hathaway har en dubbelsidig investering avseende energi, å ena sidan olja och fossil energi å andra sidan grön energi. Investeringarna i grön energi ökar successivt. Uppenbarligen ser Warren en vinst i att dubbelgardera sig.
Är på mobilen nu så lite svårt att få fram källor men efter en halvtimmes sökning så är jag rätt övertygad om att det finns goda anledningar till att se grön energi som en god investering på lång sikt. Särskilt i takt med AI-revolutionen.
Detta är så klart en större fråga än MP, men kanske gör de kopplingar till lönsamhet inom grön energi?
OBS! Bidra gärna med fler frågeställningar, jag utmanar min BIAS i frågan och behöver fortsätta att övertygas om motsatsen.