2026-08-22, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Håller med, jag skulle förövrigt vilja argumentera för att anställa en manlig och en kvinnlig skolkurator i varje skola.

Jag jobbar själv inom socialtjänsten och jag ser ett behov av goda manliga förebilder för vilsna killar (både barn, ungdomar och vuxna) inom de flesta verksamheter.

Dessutom så är det inte ovanligt att skolkuratorer har en 50% tjänst för brist på budget. En skolkurator som har ”dötid” har möjlighet att lära känna eleverna på ett annat sätt och skapa relationer med eleverna så att eleverna har förtroende för att berätta när det är något som är tufft.

Att ha obligatoriska samtal kan vara en idé, där behöver man dock tänka efter då ”tvång” kan skapa distans, men grundidén att man får en check är bra. Å andra sidan är det ofta känt vem det är, det krävs sällan raketforskning för att se att ett barn/ungdom mår skit.

Instämmer, tror folk inte fattar att kuratorer är mer sällsynt än när man själv gick i skolan.
Citera
2026-08-22, 07:32
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Bra forskat!

Att människor som begår vansinnesdåd är vansinniga hopplösa och är i någon form av kris!

Tack Katie, nu vet vi!

Självklart behövs bevakning på internetz men det är rätt så tricky då ca 5 Miljarder har tillgång till att skapa hur många privata chatrum som dom vill.
HAha då slapp jag göra narr av henne.

Det handlar om psykiatri. Skall vi gissa att att forskarna på FOI inte kan ett skit om psykiatri och orsaken till att unga män (och trans-sjuka kvinnor) begår dessa attacker.

Dessa gärningsmän genomgår en kris?
Citera
2026-08-22, 07:34
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.Stenen
Instämmer, tror folk inte fattar att kuratorer är mer sällsynt än när man själv gick i skolan.

Yup, vad jag själv minns så var det bara personer som var konstiga och mobbade som gick till skolkuratorn. Killar blev naturligtvis sedda som bögar (så snacket gick på min tid).

Vad jag hör så är skolkuratorn idag främst till för att skriva orosanmälningar till socialtjänsten för att lärare och rektor är rädda för att hamna i konflikt med föräldrar. Ibland som stöd för hemmasittare som sitter och lirar på dumburken. Det sistnämnda är ett otroligt stort problem förövrigt och kanske kan kopplas till en del av dessa vilsna själar som begår dessa fruktansvärda dåd.
Citera
2026-08-22, 07:55
Medlem
solstrålars avatar
Dra ifrån dessa avarter internet.
Citera
2026-08-22, 07:56
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
HAha då slapp jag göra narr av henne.

Det handlar om psykiatri. Skall vi gissa att att forskarna på FOI inte kan ett skit om psykiatri och orsaken till att unga män (och trans-sjuka kvinnor) begår dessa attacker.

Dessa gärningsmän genomgår en kris?

Fast det är ju sant. Dom krisar / flippar ur för de inte får doppa kuk.

Kris har Katie helt rätt i.
Citera
2026-08-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Minst 50% av alla skolattacker går till ungefär såhär:
Kille med autismspektrumstörning passar inte in i gemenskapen, blir mobbad. Går och grunnar på hämnd, planerar och slår till slut till. Nu ska "omvärlden" få sitt straff, det är det enda rättvisa, kosta vad det kosta vill.

Förebygga? Ja metalldetektorer vid skolans ingångar.

En annan approach hade varit att byta ut woke (kulturkrigarnas låtsastolerans) mot RIKTIG tolerans, där man försöker få alla passa in i gemenskapen sålänge de inte aktivt vill stå utanför.
Alla som gått skolan vet väl att lärarna hatar pojkar som har lite mer tekniska intressen, eller som sätter kritiskt tänkande framför blind konformism. Den obligatoriska skolan är byggd för tjejer som kopierar lärarnas formuleringar och som kommer få en framtida karriär som ja-sägare på något skattefinansierat kontor.

Varför inte införa en riktig skolkurator. Alltså inte en sån som dagens skolkuratorer dit tjejerna kommer och dricker te när de har mens. Utan en RIKTIG kurator som fungerar som livsmentor och kan ge unga killar några få men viktiga livsråd, i de fall föräldrahemmet inte haft vett på detta. Ett obligatoriskt halvtimmesbesök för alla, minst en gång var 6:e månad, så att man får in foten. Man går i skolan i minst nio år, de flesta i 12 eller mer. Då borde man väl ha tid med detta???
Låter väl inte så dumt.
Citera
2026-08-22, 08:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

Sex-fixerad boomer.

Är det inte internets fel så är det för att de inte får ligga.

Men inget är fortfarande någonsin atomiseringens fel. Det finns inte i era tomma skallar.
Citera
2026-08-22, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag håller delvis med. Internet är inte bra för ensamma, isolerade, våldsbejakande unga män med psykisk ohälsa.

Men innan internet fanns skyllde vuxenvärlden på att dataspel var farliga och skadliga och före det skyllde man på hur skadligt skräckfilm och hårdrock var för ungdomar. Och så vidare.

Det där argumentet kommer jämt. Hade vi skolskjutningar när det bara fanns hårdrock?
Nej.
Inspirerade videovåld till våld?
Ja. Minns själv på skolgården hur killarna på lågstadiet höll på att sparkas inspirerade av Karate Kid och Ninja Turtles.
Tror definitivt "Kickers" som fanns på 90-talet konsumerade en stor mängd "videovåld", tyckte det var döhäftigt och tog efter, samt blev inspirerade att slåss (sparkas).
Jag kollade på hästfilmer och skulle absolut ha en egen häst efter det.
Vi vet att människor påverkas av att se mycket porr.
Soldater i Afghanistan spelade mycket våldsamma tv-spel för att trubba av sig.

Och skolskjutare verkar alla ha: A: blivit mobbade i skolan och sedan blivit helt utslagna av skolan + B: ha inspirerats av nätgemenskaper där de uppmuntrats till stora dödsattacker.
Vi ser aldrig "home schooled" skolskjutare eller hur? Skolans miljö är för destruktiv.
Det är den upplevelsen + nätforumen som = skolskjutare.
*obs, med "home schooled" menar jag barn som medvetet hemskolats från start, i de länder det är lagligt (nästan alla utom i Sverige och Argentina).
Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-08-22 kl. 08:42.
Citera
2026-08-22, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Mm det har du iofs rätt i. Vi kan börja där men dom som föds som så är banne mig en fara för andra men även för sig själv.

Har träffat en sån unge. Den var.. Finner inte ens ord.

Psykopater ja. Fast de brukar inte bli skolskjutare utan vara lite mer utstuderade med en fasad utåt och att ljuga sig till en maktposition där de kan skada andra ifrån.
Citera
2026-08-22, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Tydligen går det att förebygga genom att trolla bort all psykisk ohälsa. Då var det problemet löst.

Ja, och vi har ju Joe Labero i Sverige! Kanske han kan ställa upp?
Mycket intressant resultat att gärningsmannen ofta är bekymrad. Det visste inte jag.
Citera
2026-08-22, 09:04
Medlem
Vilken idiotkärring, ja var och varannan i tonår/tidigt vuxenliv krisar väl i stort eller smått, man har intr lärt sig hantera livet och känslor (som dessutom är starkast då) på sammaa sätt. Hur ska du sålla och hitta det? Någon vars föräldrar skilt sig, någon som blivit dumpad, någon som inte får ligga/ens prata med tjejer osv. Stora majoriteten klarar detta bra eller ok, sedan finns det några som inte för det. De flesta som gör sådant här är autister/"kufar" så borde kanske gå att se, men ska man ha span på dessa (tusentals) 24/7?! Går ju inte. Och BUP har månadslånga köer i vissa kommuner..
Citera
2026-08-22, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

Skitsnack. Sexualdebut bland svenskar är 17 år, massor får inte "doppa". Snanare mobboffer eller killar klasskamraterna undviker/är rädda för. På spektrumet, allehanda diagnoser. Sitter och eggar upp sig på nätet med likasinnade. Ville de doppa kunde de väl gå till en prostituerad, är ju lagligt i usa där de flesta skjutningar sker. Bs som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in