Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
Jag håller delvis med. Internet är inte bra för ensamma, isolerade, våldsbejakande unga män med psykisk ohälsa.
Men innan internet fanns skyllde vuxenvärlden på att dataspel var farliga och skadliga och före det skyllde man på hur skadligt skräckfilm och hårdrock var för ungdomar. Och så vidare.
Det där argumentet kommer jämt. Hade vi skolskjutningar när det bara fanns hårdrock?
Nej.
Inspirerade videovåld till våld?
Ja. Minns själv på skolgården hur killarna på lågstadiet höll på att sparkas inspirerade av Karate Kid och Ninja Turtles.
Tror definitivt "Kickers" som fanns på 90-talet konsumerade en stor mängd "videovåld", tyckte det var döhäftigt och tog efter, samt blev inspirerade att slåss (sparkas).
Jag kollade på hästfilmer och skulle absolut ha en egen häst efter det.
Vi vet att människor påverkas av att se mycket porr.
Soldater i Afghanistan spelade mycket våldsamma tv-spel för att trubba av sig.
Och skolskjutare verkar alla ha: A: blivit mobbade i skolan och sedan blivit helt utslagna av skolan + B: ha inspirerats av nätgemenskaper där de uppmuntrats till stora dödsattacker.
Vi ser aldrig "home schooled" skolskjutare eller hur? Skolans miljö är för destruktiv.
Det är den upplevelsen + nätforumen som = skolskjutare.
*obs, med "home schooled" menar jag barn som medvetet hemskolats från start, i de länder det är lagligt (nästan alla utom i Sverige och Argentina).